Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.
Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.
Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.
Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:
- Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
- Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
- Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
- Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
- Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.
Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Pölyttäjänäkökulma
SH
5. syyskuuta 2024 kello 10.18.23
Ehdotan niittykasveja/kukkia nurmialueiden sijaan.
Jalkakäytävä vain jalankulkijoille
Huolestunut asukas
6. syyskuuta 2024 kello 8.49.49
Kilonportin jalkakäytävää käyttävät autoilijat ajaessaan Kilonportti 1 pihaan. Syy tähän on kuulemma että reunakivet on liian korkeat sisäänajon kohdalla ja nousevat siksi Kilonportin jalkakäytävälle jalkakäytävän alussa jossa suojatien kohdalla puuttuu kokonaan reunakivet! Tämä aiheuttaa vaaran jalkakäytävää käyttäville kulkijoille ja eritoten pyöräileville jotka ajavat ulos pihaltaan jalkakäytävälle pensaiden takaa! Kilonportti 2 kohdan pihaanajolla ei ole lainkaan veden valumaa estävää kiveystä jolloin kadun vesi siitä kohtaa valuu tontille ja tuo hiekkaa valuessaan pihan lähimpään likavesikaivoon! Kilonportin ja Kilonpolun kohdalla suojatie pitäisi olla korotettu jotta Kilonprttia ajavat hidastaisivat. Näkyvyys roskakatoksesta johtuen heikko!
Toinen huolestunut
12. syyskuuta 2024 kello 16.06.37
Ehdottomasti estettävä autoilla ajo kyseiselle jalkakäytävälle. Nykyinen meno on holtitonta.
Pyörätien reunakivet
TuomoS
9. syyskuuta 2024 kello 12.17.10
Kilonpolkua itäänpäin pyöräileville on piirretty "madalletut" eli 4 cm korkeat reunakivet Kilonportin ylitykseen. Pitäisi tietysti olla upotettu reunakivi koko pyörätien leveydeltä.
Nipa
21. syyskuuta 2024 kello 21.31.30
Paras olisi ettei pyörätien kesken olisi reunakiveyksiä eli esimerkiksi täysin upotettu tai asfaltilla loivennettu kun ylitetään kilonportti.
Jätepiste pois
HillaH
10. syyskuuta 2024 kello 8.20.08
Yleinen jätepiste tulee sijoittaa johonkin muualle kuin tuohon. Yleisen jätepisteen sijoittaminen näkyvälle paikalla ja siihen jäteastioiden ulkopuolelle kertyvä jäte vaikuttaa negatiivisesti alueen siisteyteen ja viihtyisyyteen sekä aiheuttaa hajuhaittoja. Lisäksi yleinen jätepiste lisää kadun muutenkin vilkasta liikennettä. Jätepiste on nykyisellään Kilonkujalla, ja alueelle on iso torialue ja suunnitelmissa muutenkin yleinen alue joten jätepiste sopii sinne myös tulevaisuudessa. Jätepiste voidaan korvata parkkipaikoilla.
Alueen pysäköinnistä
SimoP
10. syyskuuta 2024 kello 8.26.34
Pysäköintiruudut keskellä katua on aivan älytön idea. Lajittelu-/jätepiste pois ja tilalle pari lisäruutua, niin keskelle katua ei tarvitse ruutuja.
Kilonportti on jo nyt varsin vilkkaasti liikennöity tie. Liikenteen sujuvuuden kannalta pysäköintiruudut keskellä katua ovat erittäin huono idea. Pysäköintiruudut keskellä ajoväylää aiheuttavat sen että Kilonportti 1 asukkaat jatkavat ajelua kevyenliikenteen väylällä ja vaarallista liikennekäyttäytymistä, koska ajoväylä on liian kapea, eikä siinä mahdu samaan aikaan vastakkaisiin suuntiin.
Lisäksi pysäköintiruudut keskellä katua vaikeuttavat talvikunnossapitoa, kun lumia ei saada aurattua kadulta siinä seisovien autojen takia. Kun lumia ei saada aurattua pois, niin autot pysäköivät keskelle katua ja ajokaista kapenee entisestään. Talvella viimeistään autot ajavat jalkakäytävällä aiheuttaen vaaratilanteita. Alueella, Kilonkallionkuja on hyvä esimerkki siitä, kuinka talvella ajoväylä kapenee, autot siirtyvät pysäköimään keskellä katua ja autoliikenne siirtyy kevyenliikenteenväylälle.
Pentti
19. syyskuuta 2024 kello 22.23.11
Aikarajoitus todella tarvitaan. Tälläkin hetkellä Kilonportin ajoradan laidassa samat kaksi autoa olleet parkissa monta kuukautta ilman että ovat liikkuneet mihinkään.
Pitkäaikainen pysäköinti taloyhtiöiden parkkipaikoille ja yleiselle pysäköintialueelle tasavertainen pysäköintimahdollisuus kaikille.
Suojatie korotettu
Nelli
10. syyskuuta 2024 kello 13.18.25
Suojatie Kilonpolulla Kilonportin yli pitäisi ehdottomasti olla korotettu. Nopeudet pitää saada alas. Kilonportti 1 jätekatos toimii näköesteenä suojatien kohdalla ja siinä on nykyisinkin paljon vaaratilanteita, koska Kilonportti 3-5 ajettaessa tie toimii kiihdytysratana.
Hidasteet Kilontielle
Pekka
17. syyskuuta 2024 kello 12.08.48
Kilonporttiin on tullut merkittävä määrä lisää asuntoja ja samalla Kilontien itäpäädyn kevyenliikenteen määrä on myös kasvanut. Kilontiellä välillä Kilonportti-Kilonkuja ajetaan huomattavia ylinopeuksia päivittäin. Tiellä on myös nopeusvalvonta, josta dataa on saatavilla.
Samassa yhteydessä kun Kilonportin kokonaisuus mietitään, tulisi myös Kilontielle itäpäähän saada hidasteita kevyenliikenteen liikkumisen turvaaviseksi.
Kevyenliikenteen turvallisuus huomioitava
Antti
17. syyskuuta 2024 kello 23.11.52
Samaa mieltä, kuten Nellikin, että Kilonpolun suojatie Kilonportin yli pitäisi ehdottomasti olla korotettu. Näköesteenä on nyt sekä Kilonportti 1-sen jätekatos että toisella puolella polkua oleva sähköasema ja Kilonportti 3-5 jätepiste. Ajonopeudet tulee saada Kilonportissa alas, kun liikennettä on varsin paljon Kilonportti 3 ja 5 pihaan ja mm. lapsia on runsaasti liikkeellä alueella pyörillä ja juoksentelemassa. Käytännössä kyse on pihatiestä!
On syytä huomioida, että Kilonportin ajoväylä on riittävän leveä, etenkin talvella lumien aikana on vaarana, että suurten ajoneuvojen esim. pelastusajoneuvojen pääsy Kilonportti 3-5 pihoihin vaarantuu.
Kuten Pekka totesi, myös Kilontien itäpäähän tulisi saada hidasteita kevyenliikenteen liikkumisen turvaaviseksi. Ajonopeudet Kilontiellä etenkin idästä päin tullessa ovat korkeat.
Kasvillisuus
Nipa
21. syyskuuta 2024 kello 21.37.57
Pensaiden valinta/hoito tulisi hoitaa niin etteivät ne pääse liian korkeiksi kuten jossain kohtaa Kilontietä jolloin haittaa näkyvyyttä ja heikentää turvallisuutta. Olisi hyvä varmistaa että nurmialueet tulisi merkattua syksyllä niin ettei aura-autot heti pilaa niitä. Reunakiveykset voivat auttaa tässä. Olisi myös viihtyvyyden kannalta mukavaa jos johonkin kohtaan saisi penkkejä.
Turvallisuuden huomioiminen
Kilolainen
22. syyskuuta 2024 kello 20.23.38
Yleinen jätepiste tulee sijoittaa näkyvämmälle paikalle esim. aseman lähelle jotta ilkivaltaa ei ole niin paljoa ja muuta jätettä ei kerry keräyspisteen viereen.
Kevyen liikenteen turvallisuus tulee turvata korotetuin katukiveyksien ja sijoittamalla jätepiste muualle jotta liikennettä ei ole niin paljoa.
Kilonportti tulee säilyttää kaksikaistaisena koska nykyiselläänkään talvikunnossapito ei ole riittävää ja yksikaistaisuus hankaloittaa kulkemista entisestään.
Kilonportin varteen istutettavien puiden tulee olla sellaisia että niistä ei irtoa mahlaa tai muuta ainesta mikä pilaa autojen pintaa.
Kootut vastaukset esitettyihin palautteisiin
@vanttpa
27. syyskuuta 2024 kello 7.24.25
Kiitos palautteistanne.
Nurmialueiden tilalle niittyjä, katupuut
Katsomme että kadun varren nurmialue on tässä kohdin parempi kuin niitty kun nurmialueet liittyvät rakennettuun ympäristöön. Muualla alueella on runsaasti niittyä (keltainen alue) pölyttäjille. Pensat ja muut istutukset valitaan sellaiset, mikä soveltuu katuympäristön. Lajit tarkennetaan seuraavassa rakennussuunnitelma vaiheessa. Penkkien sijoitusmahdollisuutta tutkitaan.
Jalkakäytävillä ajo estettävä, kadun hulevedet
Nykyisen kadun rakenne on vanhentunut ja huonokuntoinen.
Kadulle asennetaan uudet 12 cm graniittiset reunakivet (nyt esitettyjen 8 cm kivien sijaan). Kilonportin ja Kilontien liittymän reunakivet uusitaan. Tonttien ajoneuvoliittymiin asennetaan luiskattu reunakivi. Hulevedet ohjautuvat uusien reunakivien myötä rakennettaviin sadevesikaivoihin.
Tonttiliittymien näkemäalueet
Tonttien tulee itse huolehtia kasvillisuudestaan siten etteivät aiheuta näkemäesteitä kadulle tultaessa.
Korotettu suojatie
Kun kadun ulkonäkö uusittujen rakenteiden myötä uudistuvat niin tonteille ajo jäsentyy. Pyöräilijät kohtaavat ko. kohdassa myös jalankulkijat ja alle 12 -vuotiaat pyöräilijät. Tarkastelemme tämän kohdan vielä uudelleen, laitammeko siihen pyörätien jatkeen korotetulla osuudella vai muutetaanko pelkäksi suojatieksi.
Alueen välittömään läheisyyteen on rakentumassa Rantaradanbaana. Rantaradanbaanan tavoitteena on kehittää jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä rantaradan varrella. Suunniteltu reitti on turvallinen ja esteetön kaikille käyttäjille. Se myös oikaisee monia kiertoreittejä.
Yleinen pysäköintialue LP ja jäteasema
Nykyinen jätepiste Kilonpolulta poistuu käytöstä asemakaavamuutoksen myötä. Esitämme tähän korvaavaa EKO pisteen paikkaa. Sen toteutuminen jää jäteyhtiön päätettäväksi.
Pysäköinti on yleensä näillä alueilla rajoittamatonta. Katsomme pysäköinnin aikamääritteet varsinaisen rakennussuunnittelun aikana liikenteenohjaussuunnitelmassa.
Yleiset parkkiruudut kadulla
Kadunvarsipysäköinti olisi tarkoitettu lyhyemmälle pysäköinnille. Tarkoituksena on myös näin hidastaa Kilonportin ajonopeuksia. Jalkakäytävän 12 cm graniittikivi estää jalkakäytäville nousun.
Kilontie
Tässä suunnitelmassa ei oteta kantaa Kilontien suunnitelmiin.
Seuraavaksi katusuunnitelmaehdotus pidetään maankäyttö- ja rakennusasetuksen 43 §:n mukaisesti julkisesti nähtävinä 7. – 21.10.2024. Tästä tiedotetaan asianosaisille kirjeitse.
Kadun rakentamisen arvioitu rakentamisajankohta on vuonna 2027 kun Espoon kaupunkiradan ja Rantaradanbaanan rakennustyöt ovat päättyneet.
Kommentteja voi edelleen lähettää sähköpostilla osoitteeseen paivi.vanttinen@espoo.fi
Espoon kaupunki
Päivi Vänttinen