Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.
Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.
Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.
Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:
- Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
- Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
- Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
- Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
- Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.
Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Puisto
Emmi
13. syyskuuta 2024 kello 22.29.07
Hei, Olisiko alueelle mahdollista saada lapsille leikkipuisto? Alueella asuu paljon lapsia, mutta lähin leikkipuisto on n.1,5km päässä! Hienoa, kun alueelle tulee jalkakäytävät, niitä tarvitaan!
Yst.terv. Emmi
J-P
17. syyskuuta 2024 kello 22.09.30
Kannatan myös leikkipaikan rakentamista, esim Gobbackan pellolle. Alueella ei ole esimerkiksi edes päiväkotia, jonka leikkipihaa voisi käyttää iltaisin tai viikonloppuisin.
J-P
Jalkakäytävä Pikkunevantielle
Sanna
18. syyskuuta 2024 kello 20.31.18
Jalkakäytävä on ehdoton Pikkunevantielle suunnitelman mukaisesti, koska kadulla asuu runsaasti lapsiperheitä. Tie on nykyisellään turvaton pienille lapsille, sekä koulumatkalaisille. Lisäksi olen samaa mieltä leikkipuiston tarpeesta.
Jalkakäytävä Pikkunevantielle
Thapa
18. syyskuuta 2024 kello 22.02.10
Olen samaa mieltä muiden kanssa. Jalkakäytävä on kaikkein tärkein Pikkunevantiellä, sillä alueella asuu paljon lapsia ja koulumatka on melko vaarallinen. Lisäksi lasten leikkipaikka olisi mukava lapsille.
Gobbackan yhteyden avaaminen edes kevyelle liikenteelle
Markus
19. syyskuuta 2024 kello 13.14.35
Hieno asia että suunnittelu etenee, Gobbackkantiellä vaan puuttuu muutaman sadan metrin pituinen pätkä joka avaisi aivan uuden yhteyden Perusmäen pohjoisosasta sen eteläosaan. Tiedän että tien rakentaminen vie aikaa mutta olisiko mahdollista saada tähän edes jonkinlainen jalankulku- ja pyöräilykelpoinen reitti siksi ajaksi kunnes ihan tieyhteys on avattu. Tässä ei tarvitsisi edes mitään asfaltointia vaan hieman moottori- ja raivaussahaa, sitten sopivasti mursketta tuolle muutaman sadan metrin pätkälle levitettynä ja tasoitettuna. Tämä auttaisi kovasti kevyttä liikennettä ja myöhemmin varsinaista tieyhteyttä tehtäessä paikalla jo olevaa mursketta voitaisiin hyödyntää tiepohjan tekemisessä.
Peiik Salonen/Espoo
30. syyskuuta 2024 kello 15.21.40
Hei,
kiitos ideasta vaikkakaan ei koske varsinaista suunnittelualuetta Kyseinen väli on vielä kaavoittamatonta aluetta ja yksityisessä omistuksessa. puuttuva yhteys pyritän käynnistämään kaavoituksen vahvistuttua.
Suunnitelman lähtökohdat vanhentuneet
Ei pelkästään autoilija
19. syyskuuta 2024 kello 19.12.46
Gobbackan alueen tiesuunnittelussa tulisi huomioida paremmin alueen kylämäisyys. Ei ole tarkoituksenmukaista ohjata moottoriajoneuvoja poikittaisliikenteeseen asuinalueella (= Lambertintien pohjoisosa), vaan toteuttaa autoille ja busseilla mahdollisimman suorat kulkureitit kehä III:lle (= Gobbackantien uusi tienpätkä Perusmäkeen ja Lambertintien uusi itäinen tienpätkä Gobbackantielle), jonne kaikki joka tapauksessa suuntaavat. Gobbackan sisäisen tieverkon suunnittelu tulisi tehdä ensisijaisesti kevyen liikenteen näkökulmasta, pyrkien vähentämään autoliikennettä tai ainakin valituilla ratkaisuilla vähentämään luonnollisin keinoin autojen ajonopeuksia alueen sisällä. Tällöin ratkaisu ei ole maanteiden leventäminen kuten nyt on esitetty. Gobbackan alueen sisällä olevat kadut voitaisiin rakentaa samoin kuin Helsingin Ratsastiellä Ruskeasuolla: leveät jalkakäytävät, joissa myös alle 12-vuotiaat pyöräilevät ja kapeahko tieosuus, joka on muulle liikenteelle ja jossa ajonopeus on enintään 30 km/h. Alueen sisäinen liikenne myös vähenisi selkeästi, kun olisi tarjolla suorat reitit kehätielle. Nykyinen suunnitelma vain lisää alueen sisäistä liikennettä ja se ei ole asuinalueen ja sen ympäristön kannalta tarkoituksenmukaista.
Peik Salonen/Espoo
30. syyskuuta 2024 kello 15.37.43
Kiitos kommenteistanne,
nyt laadittava katu - ja puistosuunnitelman lähtökohtana on aikaisemmin laadittu Gobbackan asemakaava. Katusuunnitelmassa on esitetty jalankulun ja pyöräilyn edistäviä parannuksia. Alueen maankäytön kehittyminen lisää toki alueen ajoneuvoliikennettä ja katusuunnitelman tarkoituksena on luoda sille edellytykset.
Ruskeasuon toteutunut Ratsastie on pyöräkatu ja osana Pasilan baanaverkostoa, erittäin kivaa ympäristöä kylläkin Keskuspuiston alueen reunalla.
Lambertintie
Kaisa
19. syyskuuta 2024 kello 19.22.07
Millä perusteella Lambertintien pohjoisen puolelle on suunniteltu jalkakäytävä ja eteläpuolelle jalkakäytävä+pyörätie? Voisiko olla toisinpäin?
Peik Salonen/Espoo
30. syyskuuta 2024 kello 15.41.10
Jalkakäytävän ja jk+pp:n sijoittumiselle on esitetyllä tavalla on kaksi perustetta. Aikaisemmin suunniteltu ja osuus Lambertintien eteläosassa on toteutettu samalla tavalla sekä arviomme siitä että pyöräliikenne nyt suunniteltavalta osuudelta suuntautuisi Lambertintieltä Gobbacantielle etelän suuntaavalle jk+pp:lle poistaa yhden Lambertintien ylityksen.
Gobbackanmetsä
Marjaana
23. syyskuuta 2024 kello 20.15.29
Mietin tuon Gobbackanmetsän jalankulkuväylän tarpeellisuutta ja laajuutta. Metsä on polkuineen tärkeä lähivirkistyspaikka ja kieltämättä tuntuu surulliselta ajatus, että metsää tullaan harventamaan kävelyreitin vuoksi. Sieltä on jo nyt jouduttu kaatamaan useita vanhoja kuusia kirjanpainajantoukan takia, joten liekö sinne jää juuri mitään jäljelle, jos sinne rakennetaan suunniteltu jalankulkureitti. Vaikka metsä onkin hyvin pieni, sillä on suuri merkitys lähialueen asukkaille; siellä marjastetaan, sienestetään, rakennetaan risumajoja, ratsastetaan, ulkoilutetaan lemmikkejä ja samoillaan. Alueelle on tulossa paljon uusia asuntoja tulevaisuudessa, joten mielestäni jotain alueita (etenkin lähialueen asukkaille merkityksellisiä ja helppokulkuisia) olisi myös hyvä sälyttää koskemattomana. Kulku mahdollisesti tulevalle Gobbackankallion asemakaava-alueelle olisi järkevin tehdä Gobbackankallio-nimisen tien kautta.
Samoin hieman surettaa tuo Gobbackanpihan AO-2 -alue, jossa on vanhoja syreenejä ja omenapuita. Se on ollut myös tärkeä retkeilypaikka monille lähialueen perheille ja sieltä on voinut käydä poimimassa kukkasia ja omenoita pienissä määrin. Ymmärrän kaavoittamisen tarpeellisuuden ja hyväksyn sen, että kaupunki kasvaa ja kehittyy - se on aivan luonnollista, mutta joitakin luontokohteita olisi hyvä säilyttää koskemattomana, jotta ihmisten yhteys luontoon säilyisi kehityksestä huolimatta.
MS
30. syyskuuta 2024 kello 23.07.16
Gobbackanpihan ja metsäreittien sekä ympäröivän luonnon säilyttäminen tulisi todella ottaa tässä suunnitelmassa paremmin huomioon. Näillä alueilla hienoine kukkivine puineen ja vanhoine polkuineen on suuri arvo Gobbackan asukkaille. Lähiympäristön merkitystä ei voi liikaa korostaa, on sääli jos rakentamisen tieltä tuhotaan näinkin upeaa vanhaa luontoa, sitä kun ei koskaan saada takaisin.
Gobbackanmetsä
Marjaana
23. syyskuuta 2024 kello 20.15.30
Mietin tuon Gobbackanmetsän jalankulkuväylän tarpeellisuutta ja laajuutta. Metsä on polkuineen tärkeä lähivirkistyspaikka ja kieltämättä tuntuu surulliselta ajatus, että metsää tullaan harventamaan kävelyreitin vuoksi. Sieltä on jo nyt jouduttu kaatamaan useita vanhoja kuusia kirjanpainajantoukan takia, joten liekö sinne jää juuri mitään jäljelle, jos sinne rakennetaan suunniteltu jalankulkureitti. Vaikka metsä onkin hyvin pieni, sillä on suuri merkitys lähialueen asukkaille; siellä marjastetaan, sienestetään, rakennetaan risumajoja, ratsastetaan, ulkoilutetaan lemmikkejä ja samoillaan. Alueelle on tulossa paljon uusia asuntoja tulevaisuudessa, joten mielestäni jotain alueita (etenkin lähialueen asukkaille merkityksellisiä ja helppokulkuisia) olisi myös hyvä sälyttää koskemattomana. Kulku mahdollisesti tulevalle Gobbackankallion asemakaava-alueelle olisi järkevin tehdä Gobbackankallio-nimisen tien kautta.
Samoin hieman surettaa tuo Gobbackanpihan AO-2 -alue, jossa on vanhoja syreenejä ja omenapuita. Se on ollut myös tärkeä retkeilypaikka monille lähialueen perheille ja sieltä on voinut käydä poimimassa kukkasia ja omenoita pienissä määrin. Ymmärrän kaavoittamisen tarpeellisuuden ja hyväksyn sen, että kaupunki kasvaa ja kehittyy - se on aivan luonnollista, mutta joitakin luontokohteita olisi hyvä säilyttää koskemattomana, jotta ihmisten yhteys luontoon säilyisi kehityksestä huolimatta.
Kommentti
Alueen asukas
25. syyskuuta 2024 kello 20.40.00
Pikkunevantielle jalkakäytävä, ja tehtynä Letikonrinteenpolun alkupäähän mahdollisimman pian, jotta olisi mahdollisimman turvallinen reitti etenkin pienimmille kulkijoille. Onko tästä joku alustava aikataulu olemassa?
Pikkunevantie voisi olla etuajo-oikeutettu, eli kolmiot risteäville teille/kujille.
Pikkunevantielle pysäköinti kielletty -merkki toiveissa. Nykyisin (ehkä jatkossakin) jos tien varteen on pysäköity, aiheuttaa se tienkulkuun ahtautta.
Peik Salonen/Espoo
30. syyskuuta 2024 kello 16.01.24
Kiitos kommenteistanne. Pyrimme jatkamaan Lambertintien suunnittelua lähitulevaisuudessa ja saattamaan jalankulkuyhteys Letinkonrinteeseen. Lähtökohtaisesti emme kuitenkaan ole kieltämässä pysäköintiä Pikkunevantielle.
Katujen leveydet
Asukas
30. syyskuuta 2024 kello 12.33.35
Edellisissä kommenteissa jo hyviä kannanottoja mm. nopeusrajoituksiin ja katujen leveyteen. On myös käytännön kautta huomattu, että teiden leveyttä rajoittamalla hillitään tehokkaasti ylinopeuksia, jolloin joka paikkaan ei erillisiä ajohidasteita tarvitse rakentaa. Tässä katusuunnitelmassa esim. Joriinitien leveys on aivan turhaan sama kuin Pikkunevantien leveys. Autokaistojen leveyden voi Joriinitien osalta hyvin tiputtaa tuosta 5,5 metristä viiteen tai 4,5 metriin. Mitään järkiperäistä tarvetta tuolle 5,5m leveydelle ei Joriinitien osalta ole, jo muutenkin ahtaalla ja lapsia täynnä olevalla asuinalueella.
Peik Salonen/Espoo
30. syyskuuta 2024 kello 16.11.23
Joriinitien itäosan leveydessä on huomioitu maankäytön kehittymisen mahdollisuus alueen itäpuolelle. Normaalisti päättyvät tonttikadut suunnitellaan 4,5m leveäksi ilman jalkakäytävää.
Pikkunevantiestä
Matti
30. syyskuuta 2024 kello 16.13.39
Tällä hetkellä Pikkunevantiellä ajonopeudet on kovia eli moni ajaa ylinopeutta. Jatkossa läpiajoliikenne toivon mukaan vähenee, mutta voisiko siinä olla jopa läpiajokielto tai vauhdin hidastimia. Pysäköintikielto puolestaan haittaisi melko paljon vieraiden etc pysäköintiä, joten sitä ei mielestäni tarvita kun yleisiä parkkipaikkojakaan ei ole tulossa.
Turvallisuus ja ympäristö Joriinitiellä
Joriinitien asukas
30. syyskuuta 2024 kello 17.48.18
Turvallisuus:
Joriinitien pohjoispuolen asukkaat joutuvat jalkakäytävälle päästäkseen väistämättä ylittämään kadun ilman suojatietä tonttien liittymien kohdalta. Alueella asuu jo nyt paljon lapsia ja liikenne ko. kadulla kasvaa huomattavasti -> todella turvaton ratkaisu.
Jos jalkakäytävää ei ole mahdollista rakentaa molemmin puolin Joriinitietä, olisiko mahdollista siirtää jalkakäytävä Joriinitien pohjoispuolelle? Tällöin etelänpuoleisille tonteille ajo tapahtuu Joriinitien puolelta ja kevyt liikenne voitaisiin varmaankin ohjata niiltä tonteilta suoraan Gobbackantien jalkakäytävälle (ainakin alueen pohjoisosasta), jossa on siis linja-autopysäkit.
Ympäristö:
Joriinitien pohjoispään länsipuolella rakentamattomien tonttien kohdalla on hienoa metsää ja luontoa sekä kulmakunnan parhaat mustikka-apajat. Suunnitelmassa pitäisi huomioida tämän luonnon ja puuston säilyttäminen. Tontit ovat jokatapauksessa "suokuopassa" joten huolen aiheena on, että kun koko aluetta aletaan täyttämään ennen rakentamista niin kaikki luonto häviää Joriinitien pohjoispuolen varresta. Alueen kylämäinen luonne kärsii pahasti mikäli kaikki puusto häviä rakentamisen tieltä.
Rakentaja
30. syyskuuta 2024 kello 23.58.29
Samaa mieltä märästä maapohjasta ja metsän kaatamisen järjettömyydestä. Suunnitelman mukainen tie tullaan osittain rakentamaan suon päälle ,puhumattakaan taloista..suopohjaisen maan täyttäminen on kallista sekä typerää kun alueella on runsaasti valmiiksi rakennuskelpoista maata.En itse kuuna päivänä ostaisi tonttia tahi taloa jonka perustukset tehdään suon päälle.siitä tulee ongelmia vielä.
Hyvä suunnitelma
Pikkunevantien varrella
30. syyskuuta 2024 kello 20.25.39
Kiitos hienosta suunnitelmasta. Tämä tulee selkeyttämään huomattavasti alueella kulkemista sekä tekemään siitä turvallisempaa etenkin jalankulkijoille ja pyöräilijöille. :)
Muutama yleinen kysymys/kehitysehdotus kuitenkin:
1. Ymmärrämme hyvin esim. vieraiden tienvarsipysäköinnin, mutta vakinaisesti alueella asuvien sekä etenkin raskaan kaluston jatkuva pysäköinti tien tukkeeksi niin Pikkunevantielle tai kääntöpaikoille pitää saada loppumaan. Tästä aiheutuu selkeästi vaarallinen näköhaitta ja isompien kulkupelien ollessa kyseessä myös vahinkoa tien pinnalle, pehmeän aineksen painuessa reiluille kuopille. Mikäli ei kadunvarsille saada minkäänlaista pysäköintiä rajoittavaa merkintää edes raskaalle kalustolle, niin saadaanhan sentään kääntöpaikat rauhoitettua ajoneuvojen kääntämiseen eikä suinkaan parkkipaikkakäyttöön. Taloyhtiöt eivät voi suunnitelmassaan luottaa siihen, että vaillinaisesti suunnitellun pysäköinnin taakan kantaa kunta sekä muut alueen asukkaat.
2. Alueelle on tullut viime vuosina valtava määrä uusia asukkaita sekä lemmikeitä. Se on mahtavaa. Valitettavasti kuitenkin osa koiranomistajista teettää koiriensa asiat vähän minne sattuu, eivätkä kerää näitä kiinteitä tuotoksia. Olisiko alueelle mahdollista saada roskiksia sekä kylttejä joissa muistutetaan, että lain mukaan omistajan on koiransa kakat kerättävä? Näillä keinolla voitaisiin kannustaa tätä onneksi pienempää välinpitämätöntä porukkaa ottamaan enemmän vastuuta lemmikkinsä hoidosta.
Terveisin, Uudehko koirallinen perhe alueella
Gobbackanpihan pihapiiri ja polut
Elias
30. syyskuuta 2024 kello 22.56.08
Gobbackanpihalta Gobbackanrinteelle kulkevat metsäpolut ja niitä ympäröivä luonto olisi hyvä huomioida paremmin. Niillä on suuri merkitys ja arvo alueen asukkaille. Gobbackanpihan ympäristössä on vanhoja omenapuita ja syreenejä joista aiemminkin oli tänne kommentoitu. Olisiko tielinjauksia mahdollista huomioida siten että tuo pihapiiri (etenkin nuo arvokkaat pensaat ja puut) sekä polut saataisiin säilymään? Mielestäni asemakaavassa säilytettäväksi merkitty alue on muutenkin turhan pieni... Myös tuo polku korttelissa 82148 olisi tärkeä säilyttää.
Tässä suunnitelmassa ja alueen asemakaavaehdotuksissa ei ole huomioitu tarpeeksi Gobbackanmetsän ja Gobbackanpihan alueiden paikallista ainutlaatuisuutta. Espoossa riittää kyllä rakennettavaa maa-aluetta, joten näitä paikallisesti tärkeitä alueita olisi hyvä pyrkiä säästämään nykyistä paremmin.
Tervetuloa käymään vierailulla loppukeväästä, jolloin luonto täällä on parhaimmillaan. :)
Turhat suunnitelmat
Luontopysyy!
30. syyskuuta 2024 kello 23.17.37
Joriinitie olisi ehdottomasti hyvä säilyttää yksisuuntaisena tai katkaista Pikkunevantielle, jotta vältettäisiin tarpeeton läpiajo. Lisäksi päätienä toimii uusi Gobbackantie. Mahdolliset tontit Joriinitien pohjoisosan länsipuolella olisi kaikkien rakentajien ja asukkaiden etujen kannalta parempi sijoittaa uuden Gobbackantien varteen, koska kyseessä on kosteikko, joka tulvii joka kevät. Kiitos ja terveiset Espoon suunnittelijoille, jotka eivät näytä ymmärtävän tästä asiasta tarpeeksi.
L-city vs gobbacka
ELOKAPINA
30. syyskuuta 2024 kello 23.59.01
Hei, nyt valoja Espoon päättäjät! Säästäkää edes jotain metsää Gobbackan alueella! Tämä ei ole enää mikään kylä, vaan kohta pelkkä betoniviidakko, jossa puukot heiluvat ja pilvenpiirtäjät huojuvat. Metsissä elää liito-oravia ja raakkuja, joiden yli Espoon kaupungin palkkaamat metsäkonekuskit kohta ajavat surutta. Lopettakaa tämä järjetön tuho ja suojelkaa viimeisiä viheralueita ennen kuin on liian myöhäistä!