Kommentoi luonnosta!

Puhekupla 7
Keskustelu | Oulun kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Voit osallistua keskusteluun joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Kommentit näkyvät kaikille. Kommentoithan luonnoksia asiallisesti. Sopimattomat, muita loukkaavat tai hankkeeseen liittymättömät kommentit poistetaan.

Suunnitelmaluonnokset löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.

Perustiedot

Päättynyt: 15.12.2024

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Loistavaa

Käyttäjän profiilikuva - lakimiesvantaa

@lakimiesvantaa
14. joulukuuta 2024 kello 11.49.34

Loistavaa tehkää vaa

Ilmianna |

Ulkoilu ja hiihtohommia

Käyttäjän profiilikuva

Hieno homma
14. joulukuuta 2024 kello 23.07.17

Oispa hienoa jos saatais hiihtoreitti ja kesäksi vaikkapa pururata Kiimingin keskustasta tämän alueen kautta vietyä jäälin ulkoilu ja hiihto reiteille. Tulisi mukava yhteys ulkoilla vaikka Oulun kaupungin kulmille saakka.

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

@KariKreusOulu
18. joulukuuta 2024 kello 10.53.28

Kiitos palautteesta!

Oulun kaupungin liikuntapalvelut varautuu ulkoilureittiverkoston laajentamiseen Kuusamontien itäpuolelle Ahonkankaan asemakaavassa ohjeellisena esitetyin periaattein.

Reittiverkoston laajentuminen edellyttää valtatien 4 alikulkukäytävän toteuttamista, jota pitkin reitti voitaisiin turvallisesti toteuttaa yhdistettyjen kävelyn ja pyöräilyn väylien rinnalla. Ulkoilureittien rakentamiseen varaudutaan katujen suunnittelussa, mutta reittien toteutuminen ja rakentamisaikataulu riippuu mm. valtatien 4 kehittämisen aikatauluista.

projekti-insinööri Kari Kreus

Ilmianna |

Mitä kautta autolla?

Käyttäjän profiilikuva

Mahtavaa
15. joulukuuta 2024 kello 0.19.58

Tuleeko uudelta alueelta ajoratayhteys Isoahontielle? Vai kuljetaanko autolla Kaista-ahon kautta? Jos Isoahontien kautta kulku myös autoille, niin ns. Halpahallin risteys Koitelinkoskentielle ei vedä kasvavaa liikennettä! Tehtävä pisto myös Metsäniementien päästä Kuusamontielle.

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

@KariKreusOulu
18. joulukuuta 2024 kello 10.53.54

Kiitos palautteesta!

Ahonkankaan 1.vaiheen rakentamisalueen ajoneuvoliikenne ohjautuu alueelle ainoastaan Kaista-ahontien suunnasta rakennettavaa Huhta-ahontie nimistä kokoojakatua pitkin.

Seuraavissa suunnittelu- ja rakentamisvaiheissa toteutettavien Ahonkankaan asemakaava-alueen läntisten osien myötä Huhta-ahontie rakennetaan loppuun Kaista-ahontien ja Isoahontien välille, jolloin Ahonkankaan liikenne jakautuu kahdelle reitille. Liikenteen toiminnallinen tarkastelu on tehty alueen asemakaavoituksen yhteydessä.

projekti-insinööri Kari Kreus

Ilmianna |

Maisemointia luontoa ja puita säästäen

Käyttäjän profiilikuva

Luontoa arvostaen
15. joulukuuta 2024 kello 22.57.07

Kolamäenpolun vartta pitkin on suunnitelmassa oja, jota ei ole asemakaavassa esitetty. Ja ojan laitamat nurmetetaan. Eikö siellä kasvakin luonnon puuta, jota voi enemmänkin säilyttää? Kaavoitusvaiheessa painotettiin luonnon monimuotoisuuden säilyttämistä ja kallioesiintymien sekä lakialueiden säilyttämistä. Suunnitelmasta saan sellaisen kuvan, että ojasta tulisi leveä ja syvä.

Kolamäenpolku on tässä luonnoksessa esitetty asfaltoituna. Kuinka ihana olisikaan pyöräillä ja kävellä vähemmän kovalla alustalla, ja olisi luontoonkin passelimpi ilman asfalttia.

Kiimingissä on hyvin vähän yleisillä alueilla penkkejä , joissa voisi välillä istahtaa ja hengähtää. Niitä voisi olla muuallakin kuin ydinkeskustan alueella , esim. tuolla Kolamäenpolulla. silloin sinne uskaltaisi huonompikuntoisempikin lähteä liikkumaan.

On hienoa, että kuntalaiset voivat osallistua ja esittää mielipiteitään suunnitelmiin. Monella on varmaan hankaluutta katsella ja tutkia suunnitelmia kotikoneiltaan. Uskoisin, että havainnekuvin esitykset ja mahdollisuus paikan päällä kysellen osallistuminen suunnitteluun olisi aktiivisempaa ja konkreettisempaa. Tehdään Ahonkankaasta viihtyisä asuinalue, jossa on hyvä olla ja elää@

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

@KariKreusOulu
18. joulukuuta 2024 kello 12.39.11

Kiitos palautteesta!

Katujen kuivatus suunnitellaan aina tapauskohtaisesti huomioiden maaston korkeussuhteet ja purkupisteen ominaisuudet. Kolamäenpolun suunta on alavaa ja etenkin Kolamäen leikkipaikan läheisyydessä on nykytilanteessa haasteita kevään sulamisvesien hallinnan kanssa, koska purkuojien kaltevuudet ovat vaatimattomat. Katusuunnittelun yhteydessä on todettu, että hulevesienhallintaa voidaan suunnitella toimivaksi ja luonnonmukaiseksi kokonaisuudeksi toteuttamalla Kolamäenpolun kuivatus avopainanteilla, jolloin hulevesille saadaan lisää viivytystilavuutta verrattuna ratkaisuun, jossa vedet ohjattaisiin purkuojaan putkessa. Putkilinjan vaatimien riittävien peittosyvyyksien vuoksi ja putken jäätymisen estämiseksi osa vesistä jouduttaisiin lisäksi pumppaamaan, koska putket jouduttaisiin rakentamaan syvemmälle kuin vastaanottava purkuoja on. Pumppaaminen ei ole pitkässä juoksussa ja laajamittaisesti tavoiteltava tilanne hulevesin johtamisessa.

Kolamäenpolun painanteet suunnitellaan mahdollisimman pienialaisena ja olemassa olevaa puustoa säästäen. Painanteiden luiskakaltevuuksia ei voida kuitenkaan suunnitella jyrkempänä kuin on esitetty, jotta painanteiden reunojen kunnossapito on järkevästi ja turvallisesti toteutettavissa. Alueella tiedossa olevat siirtolohkareet ja lakialueet on huomioitu ja esitetty katusuunnitelmassa mahdollisuuksien mukaan säilytettäviksi.

Päällysteiden osalta lähtökohta on, että yhdistetyt kävelyn ja pyöräilyn väylät päällystetään. Heikkojen pohjaolosuhteiden vuoksi on kuitenkin suunnittelussa harkittava olisiko Kolamäenpolun eteläosassa, joillain osuuksilla järkevää pitäytyä kivituhkapintaisissa väylissä.

Kolamäenpolulle on katusuunnitelmassa esitetty kaksi penkkiä Oulun kaupungin suunnitteluohjeiden mukaisesti. Penkkien sijoitusta tarkistetaan suunnitelmien viimeistelyn yhteydessä.

Katusuunnitteluhankkeiden osallistaminen suunnitellaan jokaisen hankkeen osalta tapauskohtaisesti. Uusien asemakaava-alueiden osalta, joissa kaavaprosessi on vasta valmistunut ja jonka yhteydessä osallisilla on ollut mahdollisuus vaikuttaa kaavan sisältöön, ei ole yleisötilaisuuksia aina nähty tarpeellisiksi ja on voitu järjestää osallistaminen kyselyillä tai muulla tavoin. Kaikissa katusuunnitelmissa osallisilla on vähintäänkin mahdollisuus antaa mielipiteensä katusuunnitelmasta nähtävillä olon aikana, joka on osa Maankäyttö- ja rakennuslain mukaista katusuunnitelman hyväksymismenettelyä. Katusuunnitelman nähtävillä olosta tiedotetaan osallisia postitse.

projekti-insinööri Kari Kreus

Ilmianna |