Kommentoi luonnosta! Mitä hyvää tai mitä parannettavaa? Onko erityisiä näkökulmia, jotka tulisi mielestäsi huomioida? Kerro mielipiteesi.

Puhekupla 4
Keskustelu | Espoon kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.

Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.

Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.

Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:

  • Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
  • Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
  • Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
  • Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
  • Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.

Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.

Perustiedot

Päättynyt: 29.11.2024

Liitteet

Ilmianna

Ruukinmestarintien kaarteen turvallisuus

Käyttäjän profiilikuva

PT
15. marraskuuta 2024 kello 11.21.12

Jyrkähkösti laskeutuvassa mäessä oleva risteys Ruukinmestarintien ja Kiviruukintien välillä on aika riskialttiiin oloinen, ja hankala paikka yhdistää jalankulku ja pyörätie ä tulee paljon epäselviä kulkulinjoja risteysalueella.

1) Kaarteeseen ajoradan ja JK&pp:n väliin tulisi sijoittaa kaide, jotta mahdollisissa vaaratilanteissa ei ole mahdollisuutta ajautua ajoradalle.

2) Olisiko ulkoilureitiltä Kiviruukintien länsipuolelta tuleva suojatie turvallisempaa sijoittaa Ruukinmestarintien pohjoisen kaarteen yli, eikä tähän keskelle mäkeä? (suunnilleen kohtaan, jossa piirustuksessa on sädemerkintä "R=39")

Ilmianna |

Ruukintien suojatie ja sen luiskaukset

Käyttäjän profiilikuva

PT
15. marraskuuta 2024 kello 11.26.51

Onko Ruukinmestarintien ja Ruukintien risteys jatkossa tasa-arvoinen? Jos Ruukintie on etuajo-oikeutettu, eikö suojatien maalauksessa tule olla pyörätien jatkeen merkintä?

Yleisesti, nämä Ruukintien suojateiden reunakivien luiskaukset ovat nykyään täysi katastrofi. Luiskaukset tulee korvata kokonaan upotetuilla reunakivillä - tuo kuvassakin edelleen esitettu liian kapea upotetun reunakiven kohta on nykyäänkin sekä jalankulkijoiden että pyöräilijöiden käyttämä, jalankulkijat pitävät sitä ilmeisesti sujuvampana, ja turvallisempana - valtavien kääntösaäteiden vuoksi suojatien itäreuna on turvattoman oloinen, ja useita metrejä pidempi.
Yleisesti siis koko risteys tulisi rakentaa vaikka saarekkeellisena, tai mieluiten korotettuna ylityspaikkana, mutta vähintään reunakivet upotetuiksi!

Ilmianna |

Espoon Kaupunkitekniikan keskus kiittää suunnitelmaa kommentoineita

Käyttäjän profiilikuva

@tanttni
16. joulukuuta 2024 kello 13.50.54

Kommentti 1: Ruukinmestarintien kaarteen turvallisuus

Jyrkähkösti laskeutuvassa mäessä oleva risteys Ruukinmestarintien ja Kiviruukintien välillä on aika riskialttiin oloinen, ja hankala paikka yhdistää jalankulku ja pyörätietä, tulee paljon epäselviä kulkulinjoja risteysalueella.

Vastaus: Suunnittelualueella Kiviruukinkadulle ja Ruukinmestarintielle esitetyt pituuskaltevuudet* ovat kaikkialla alle 8 % (esteettömyyden perustaso). Liittymäalueilla ja suojateiden lähialueilla kaltevuudet ovat merkittävästi pienempiä. Pituuskaltevuus on esim. Kiviruukinkadun pohjoispään kanssa risteävän suojatien kohdalla noin 3,5 % ja se loivenee Ruukinmestarintielle koilliseen jatkettaessa noin 1 %:iin. Ruukinmestarintien luoteisella haaralla pituuskaltevuus on ensin liittymän läheisyydessä 3 % jyrkentyen mäkiosuudella 5 %:n. Esitetyt katujen valmiiden pintojen muodot ovat maarakennustöissä katu- ja puistoalueilla tehtävien maanleikkaustöiden ja maastonmuotoiluiden ansiosta loivempia kuin paikalla nykyisin olevat maanpinnan muodot.

1) Kaarteeseen ajoradan ja jk&pp:n väliin tulisi sijoittaa kaide, jotta mahdollisissa vaaratilanteissa ei ole mahdollisuutta ajautua ajoradalle.

Vastaus: Kaiteen käyttö Kiviruukinkadun ja Ruukinmestarintien liittymässä jalkakäytävän ja pyörätien ja ajoradan välikaistalla ei ole tarpeen jalkakäytävä ja pyörätielle kaarreosuudelle esitetyillä kaarresäteillä (R=32 m) ja pituuskaltevuudella (4,5 %).

2) Olisiko ulkoilureitiltä Kiviruukintien länsipuolelta tuleva suojatie turvallisempaa sijoittaa Ruukinmestarintien pohjoisen kaarteen yli, eikä tähän keskelle mäkeä? (suunnilleen kohtaan, jossa piirustuksessa on sädemerkintä "R=39").

Vastaus: Kiviruukinkadun ja Ruukinmestarintien liittymässä eteläisen liittymähaaran kanssa risteävä suojatie palvelee Kiviruukinkadun länsipuolisen koira-aitauksen pohjoisen sisäänkäynnin käyttäjiä ja myös koira-aitauksen länsipuolisella puistoalueella ulkoilevia. Näistä suurimman osan voi olettaa saapuvan paikalle Ruukinmestarintietä pitkin idästä. Kiviruukinkadun pohjoispään suojatien kohdalla kadun pituuskaltevuus on noin 3,5 %, joka on kohtuullinen liittymä- ja suojatiealueen pituuskaltevuus. Suojatien siirtäminen Ruukinmestarintien pohjoiselle haaralle aiheuttaisi ylimääräistä kiertomatkaa koira-aitaukselle tai sitä ympäröivälle puistoalueelle mentäessä. Todennäköisesti ainakin Ruukinmestarintien eteläisen jalkakäytävän käyttäjät ylittäisivät ajoradan nyt suunnitellun suojatien kohdalta. Ruukinmestarintien pohjoisella haaralla suojatie edellyttäisi liittymähaaralle nyt esitettyä vielä loivemman pituuskaltevuuden suunnittelun, joka jyrkentäisi pohjoisempana Ruukinmestarintien pituuskaltevuutta ja siten heikentäisi suojatien turvallista käyttöä etenkin liukkailla keleillä.

*Pituuskaltevuudella osoitetaan kuinka jyrkkä tai loiva katu on. Kaltevuus ilmoitetaan prosentteina.

Ilmianna |

Espoon Kaupunkitekniikan keskus kiittää suunnitelmaa kommentoineita

Käyttäjän profiilikuva

@tanttni
16. joulukuuta 2024 kello 13.52.35

Kommentti 2: Ruukintien suojatie ja sen luiskaukset

Onko Ruukinmestarintien ja Ruukintien risteys jatkossa tasa-arvoinen? Jos Ruukintie on etuajo-oikeutettu, eikö suojatien maalauksessa tule olla pyörätien jatkeen merkintä?

Vastaus: Ruukinmestarintie tulee olemaan alisteinen Ruukintielle, Ruukinmestarintien tulohaaralle asennetaan kärkikolmio. Ruukinmestarintien kollispään kanssa risteävän suojatien rinnalle lisätään suunnitelmaan pyörätien jatke.

Yleisesti, nämä Ruukintien suojateiden reunakivien luiskaukset ovat nykyään täysi katastrofi. Luiskaukset tulee korvata kokonaan upotetuilla reunakivillä - tuo kuvassakin edelleen esitetty liian kapea upotetun reunakiven kohta on nykyäänkin sekä jalankulkijoiden että pyöräilijöiden käyttämä, jalankulkijat pitävät sitä ilmeisesti sujuvampana, ja turvallisempana - valtavien kääntösäteiden vuoksi suojatien itäreuna on turvattoman oloinen, ja useita metrejä pidempi.

Yleisesti siis koko risteys tulisi rakentaa vaikka saarekkeellisena, tai mieluiten korotettuna ylityspaikkana, mutta vähintään reunakivet upotetuiksi!

Vastaus: Ruukintien liikenne- ja katujärjestelyt ym. tullaan lähivuosina uusimaan mm. alueen uusien maankäyttösuunnitelmien myötä tehtävien katutöiden yhteydessä. Tällöin nykyiset jalankulku- ja pyöräliikenteen järjestelyt muokataan voimassa olevien suunnitteluohjeiden ja -käytäntöjen mukaisiksi.

Ilmianna |