Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.
Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.
Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.
Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:
- Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
- Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
- Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
- Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
- Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.
Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Näyttää hyvältä
Jani Ranta
13. marraskuuta 2024 kello 10.09.21
Suunnitelma vaikuttaa kokonaisuudeltaan harkitulta ja ottaa hyvin huomioon alueen historiaa sekä ominaispiirteitä.
Kevyenliikenteen turvallisuuteen tähtäävät toimet, kuten korotetut suojatiet, leveämmät väylät sekä kavennetut ajoradat ovat erittäin tervetullut muutos. Kenties Jousenkaari 11:sta Oravannahkatorille Kelohongantien ylittävää suojatietä voisi myös harkita korotettavaksi.
Valaistuksen suhteen olen iloinen, että harkitaan vähemmän häikäisevää valaisinmallia. Toivottavasti valaisimissa on mukana jonkinlainen automaatio, jotta ne eivät loista täydellä teholla koko aikaa. Kaupunkiympäristössä on jo muutenkin aivan liikaa harkitsematonta ja huonosti kohdennettua valaistusta.
Suunnitelman viimeistellyn lopputuloksen kannalta kiinteistöjen omistajien osallistuminen olisi ensiarvoisen tärkeää, mutta tämä jäänee nähtäväksi.
@NikoRiepponenEspoo
17. joulukuuta 2024 kello 10.01.01
Kiitos kommentista,
Kyseisen kaltaisia suojateitä ei koroteta, elleivät ne ole poikkeuksellisen vilkkaita tai todettu erityisen ongelmallisiksi liikenneturvallisuuden kannalta. Tässä kohdassa pyöräilijä on suojatiellä väistämisvelvollinen, joten korotettu suojatie voisi antaa väärän mielikuvan käyttäjille ja siten heikentää kohteen liikenneturvallisuutta. Korotus edellyttäisi myös kadun kuivatuksen parantamista lisäämällä korotuksen ylärinteen puolelle hulevesikaivot. Tämä ei ole mielekästä kustannusnäkökulmasta suojatien luonne huomioiden.
Suojatie johtaa tontille, joten tontin omistaja voi halutessaan sijoittaa rakenteellisia esteitä tontin puolelle, jolla pyöräliikenteen ajonopeuksia voidaan hillitä.
Valaistuksen automaatio: LED-valaisimiin ohjelmoidaan yöajan himmennys (50 %). Myös suunnittelualueen ulkopuolelle on tulossa led-valaisimet lähitulevaisuudessa.
Terveisin, Niko Riepponen
Viestintä / Kaupunkitekniikan keskus / Espoon kaupunki
Ajoeste ei ole kiva
Eeva
16. marraskuuta 2024 kello 11.06.47
Tavoitteena on parantaa jalankulun ja pyöräilyn turvallisuutta. Se on hyvä tavoite, mutta toivon, että tavoitteeksi asetetaan myös sujuvuuden parantaminen.
Nyt pyöräilyn turvallisuutta pyritään parantamaan yhdessä kohdassa ajoesteellä, portilla. Sellainen ei ole kiva. Tuskin sellainen parantaa talvikunnossapidonkaan toteuttamista. Voisiko asian ratkaista esimerkiksi korotetulla suojatiellä, ehkäpä vielä niin, että kohdassa olisi pyöräliikenteen suojatien liikennemerkki?
Suunnitteluaineiston tekstissä puhutaan "Kelohongantien jalankulku- ja pyöräilyreitistä". Poikkileikkauskuvissa ja muissa kuvissa on vain jalkakäytävä, ei pyörätietä. Toivon, että poikkileikkauskuvien ja muiden kuvien ratkaisu eli jalkakäytävä on se, mihin päädytään. Kelohongantien ajoradan kaventaminen, alhainen nopeusrajoitus, edelleen kapeahko jalkakäytävä sekä varsin vähäinen moottoriajoneuvoliikenteen määrä ovat nähdäkseni perusteita sille, että pyöräliikenteen paras paikka Kelohongantiellä on ajoradalla, ainakin Jousenkaaren risteyksestä koilliseen mentäessä.
@NikoRiepponenEspoo
17. joulukuuta 2024 kello 10.02.25
Kiitos kommentista,
Suunnitelmassa esitetty ajonestopuomi Oravannahkatori 1 liikerakennuksen takana poistetaan suunnitelmasta. Liikerakennuksen takana oleva yhteys on osa tonttia, joten tontin omistaja voi halutessaan lisätä omalle alueelleen puomin tai pollarin, mikäli mm. pelastustoimi sen mahdollistaa.
Kelohongantien pyöräliikenne ajoradalle: Jalankulku- ja pyöräilyreitti on suunniteltu yhdistettynä Naavakallionpolulta Jousenkaarelle ja Kelohongantietä etelään. Tämä yhteys on pyöräilyn kannalta mahdollista toteuttaa nykyistä leveämpänä. Naavakallionpolun risteyksestä pohjoiseen reitti jatkuu jalkakäytävänä, koska kyseisen yhteyden 2,5 metrin leveys ei mahdollista pyöräliikenteen ja jalankulun yhdistettyä ratkaisua. Myös rivitaloyhtiön pysäköintipaikat aiheuttaisivat liikenneturvallisuusongelman, mikäli pyöräliikenne olisi liian lähellä tonttiliittymistä ulos peruuttavia autoja.
Terveisin, Niko Riepponen
Viestintä / Kaupunkitekniikan keskus / Espoon kaupunki
Istutuksia
paulabenamor@gmail.com
19. marraskuuta 2024 kello 11.04.37
Toivoisin kovasti istutuksia Oravannahkatorille, sekä myöskin mänty pensaita Kelohongan tien varteen molemmin puolin, etenkin päiväkodin eteen.
@NikoRiepponenEspoo
17. joulukuuta 2024 kello 10.03.36
Kiitos kommentista,
Oravannahkatorille on osoitettu uusia istutuksia, kuten perennoja, sipulikukkia sekä lehti- ja havupensaita.
Päiväkodin edustan alue ei ole kuulunut tähän suunnitteluhankkeeseen, mutta palaute huomioidaan, kun kyseistä aluetta suunnitellaan.
Terveisin, Niko Riepponen
Viestintä / Kaupunkitekniikan keskus / Espoon kaupunki
Tarpeettomia toimenpiteitä vältettävä
Vilho Syvähuoko
29. marraskuuta 2024 kello 11.39.29
Minkä vuoksi esim. maakivet pitää "poistaa" tai lipputanko uusia? Onko maakivistä haittaa? Estävät ajamisen nurmikolle, mikä mielestäni tuntuu edulta, pikemminkin kuin haitalta.
Pysäkkikatoskin poistetaan (lyhytnäköisyyttä, mitä jos bussilinja joskus saataisiinkin taas Oravannahkatorille? Ehkä nyt epätodennäköistä, mutta ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan).
Aika monta tukimuuria myös osoitettu purettavaksi ja uudelleen rakennettavaksi. Vähän tuntuu siltä, että pesulla pärjättäisiin, kun Googlen Street Viewin kautta tarkastelee alueen tilaa pari vuotta sitten.
Painotus pitäisi olla siis siinä, ettei tarpeettomiin toimenpiteisiin ryhdytä. Jousenkaaren alussa olevan suojatien siirto saattaa olla perusteltua liikenteellisesti, tosin aineistosta ei osunut silmääni tarkempia perusteluja sille, joten ennen hyväksymistä on saatava oikeat perustelut sille. Todistustaakan pitäisi olla sillä, joka haluaa muuttaa olemassa olevaa ympäristöä.
Yllättävä, mutta hyvä (toivottavasti toteutuu) kohta, jonka huomasin tuosta selostemateriaalista: "Nykyiset betonilaatoitukset puhdistetaan ja asennetaan uudelleen. Rikkoontuneet laatat korvataan uusilla, vanhan mallin mukaisilla laatoilla."
Eli tämä antaa ymmärtää, että välttämättä ehjiä laattoja ei korvata uusilla.
Selostuksesta löytyi toisaalta maininta, että roska- ja hiekoitusastiat uusitaan (tuskin kaikki ovat ihan hajoamispisteessä?). Miksi?
Suunnitelma nykyisellään tuhoaa ympäristön alueellisen kerroksellisuuden, vaikka kerroksellisuutta juuri toitotetaan Espoonkin kaupunkisuunnittelussa.
@NikoRiepponenEspoo
17. joulukuuta 2024 kello 10.08.24
Kiitos kommentista,
Maakivet käyvät tarpeettomiksi, koska ajoradan reunaan tulee reunakivi estämään pysäköinnin. Lipputanko on liian huonokuntoinen kunnostettavaksi, joten se jouduttaisiin uusimaan. Lipputanko poistetaan. Nykyinen pysäkkikatos on epäsiisti ja pysäkin vähäisen käyttäjämäärän vuoksi katosta pidetään tarpeettomana. Vieressä on liikerakennuksen katos, jonka alle pääsee tarvittaessa suojaan. Palvelulinja liikennöi 6 kertaa päivässä ja on epätodennäköistä, että pysäkin liikennöintiä lisättäisiin. Tukimuureille on tehty kuntokartoitus ja sen perusteella todettu, että muurit ovat huonokuntoisia ja ne joudutaan uusimaan. Jousenkaaren suojatietä siirretään pois tonttiliittymän kohdalta sujuvamman jalankulun ja pyöräilyn saavuttamiseksi. Nykytilassa kohdalla on tallattu oikopolku ja suunnitelman mukaisella ratkaisulla kävelymatka lyhenee. Muutos helpottaa myös autoilijan liittymistä Kelohongantielle. Roska-astiat uusitaan tarpeen mukaan. Hiekoitusastia on osoittautunut ilmaisjakelulehtilaatikoksi, sille etsitään alueelta uusi paikka.
Terveisin, Niko Riepponen
Viestintä / Kaupunkitekniikan keskus / Espoon kaupunki
Oravannahkatori, vihdoinkin
IsmoN
29. marraskuuta 2024 kello 15.24.19
Suunnitelma vaikuttaa yllättävän hyvältä. Puiden ja pensaiden hävittämiseen pitää aina suhtautua erityisellä huolella, sillä uusien kasvattaminen kestää kauan. Tässäkin tulisi harkita tarkkaan puuntaimia. Olisiko osa lehtipuiden taimista korvattava männnyillä, koska mänty on se kärsivä osapuoli Länsikorkeella. Mänty on pitkäikäinen ja sen pudottamat neulaset aiheuttavat varsin vähän lisätöitä puhtaanapidolle.
@NikoRiepponenEspoo
17. joulukuuta 2024 kello 10.09.04
Kiitos kommentista,
Kelohongantieltä poistetaan nykyinen vaahtera. Myös uusi istutettava puu on vaahtera, jotta se täydentää nykyisen vaahterarivin.
Lisäksi poistetaan 1 kpl koivuja Oravan-nahkatori 3 liikerakennuksen edestä. Koivulle on tehty kuntokartoitus, jossa havaittu runkovaurioita ja lahoa. Puun heikentynyt kunto huomioiden se ei todennäköisesti selviä suunnitelluista asfaltin poistotöistä ja on suositeltu poistettavaksi.
Terveisin, Niko Riepponen
Viestintä / Kaupunkitekniikan keskus / Espoon kaupunki
Suojatie lyhyemmäksi
Mika
30. marraskuuta 2024 kello 12.21.27
Suunnitelma näyttää pääpiirteittäin hyvältä ja selkeältä!
Kelohongantien korotettu suojatie on aivan turhan leveä, koska sen jälkeen on joka tapauksessa pysäköintipaikat kaventamassa katua. Suojatie pitäisi kaventaa saman levyiseksi kuin ajorata parkkipaikkojen kohdalla. Nykyisellään tämä aiheuttaa autoilijana hämmennystä, kun hidasteen kohdalla on leveyttä, mutta heti sen jälkeen pitääkin väistää pysäköityjä autoja. Selkeämpi olisi, että katu kapenisi jo ennen suojatietä. Tällöin myös jalankulkijan turvallisuuden tunne paranee, kun ylitettävä suojatie on kapeampi. Myös kasvillisuuden määrää saisi näin lisättyä.
Naavakallionpolun alkupäähän on merkattu puomi. Onko autoilu siellä nykyään ongelma? Puomi hankaloittaa pyöräliikenteen ja jalankulun kulkemista, joten jos sinne on tarvetta ajonestolaitteelle, niin se tulisi olla yksittäinen pylväs keskellä väylää.
@NikoRiepponenEspoo
17. joulukuuta 2024 kello 10.09.36
Kiitos kommentista,
Todettiin, että suojatien kaventamisella ei saataisi turvallisuuden kannalta suurta hyötyä, koska suojatie on jo korotettu. Korotuksella saadaan aikaan haluttu liikenneturvallisuuden parannus. Kavennuksella olisi myös kaupunkikuvallinen vaikutus suojellussa ympäristössä. Kadun kunnossapito (mm. lumien poisto pysäköintipaikoilta) on helpompaa ilman kavennusta.
Naavakallionpolun puomi: Ajonestopuomi on tarpeen asentaa siksi aikaa, että taloyhtiöiden roskakatosten huoltoajo puistokäytävän kautta saadaan päättymään. Jäteautoliikenteen päätyttyä puomi voidaan poistaa.
Terveisin, Niko Riepponen
Viestintä / Kaupunkitekniikan keskus / Espoon kaupunki