Ohjeistus elintarvikkeiden markkinoinnista lapsille

Kysymysmerkki 50
20.12.2024 | Helsingin yliopisto
Hanke on päättynyt. Yhteenveto:

Kiitämme kaikkia kommentoijia perustelluista näkemyksistä, joiden avulla pystyimme merkittävästi tarkentamaan ja parantamaan ohjeistusluonnosta. Valmis ohjeistus ja siihen liittyvä taustaselvitys on julkaistu 16.12.2024 kansallisen lapsistrategian verkkosivuilla:

Saimme kommentteja yhteensä 50 henkilöltä tai sidosryhmältä. Parhaiten oli edustettuna elintarvikeala ja -yritykset (24 kommentoijaa, 48 %), mutta saimme myös kommentteja ravitsemus- ja terveysalan, markkinoinnin sekä urheilun toimialan edustajilta.

Oheisessa tiedostossa on esitetty monivalintakysymysten tulokset sekä kootut vastaukset avoimiin kommentteihin. Lopuksi esitetään vielä yhteenveto ohjeistusluonnokseen lausuntokierroksen perusteella tehdyistä muutoksista.

Mahdollisiin lisäkysymyksiin vastaa väitöskirjatutkija Elli Jalo (elli.jalo@helsinki.fi).

Helsingin yliopiston työryhmä: väitöskirjatutkija Elli Jalo, projektisuunnittelija Satu Kinnunen, yliopistotutkija Henna Vepsäläinen, professori Mikael Fogelholm ja professori Maijaliisa Erkkola

Hankkeen otsikkokuva

Lapsille suunnattu elintarvikeiden markkinointi painottuu epäterveellisiin elintarvikkeisiin. Koska lasten on vaikea erottaa markkinointia muusta viestinnästä, he ovat alttiita sen haitallisille vaikutuksille ja tarvitsevat erityistä suojelua. Maailman terveysjärjestö (WHO) suosittelee säätelemään markkinointia kaikkien alle 18-vuotiaiden suojelemiseksi. Tämän ohjeistuksen tarkoituksena on määritellä, millaisia elintarvikkeita lapsille saa markkinoida.


Ohjeistuksen ovat laatineet Helsingin yliopiston elintarvike- ja ravitsemustieteiden osaston tutkijat Sosiaali- ja terveysministeriön määrärahalla. Hanke on osa kansallisen lapsistrategian toimeenpanosuunnitelmaa, jonka valtioneuvosto hyväksyi kesäkuussa 2024.

Ohjeistuksessa määritellään, mitä epäterveellisillä elintarvikkeilla tarkoitetaan ja millaiset markkinointisisällöt ja -keinot katsotaan lapsille kohdistetuiksi. Tarkoituksena on tarkentaa ja selkiyttää nykyistä markkinoinnin säätelyä ja auttaa elintarvikeyrityksiä toteuttamaan vastuullista markkinointiviestintää. Tavoitteena on suojella lapsia epäterveellisten elintarvikkeiden markkinoinnin haitallisilta vaikutuksilta. Jokaisella lapsella on oikeus kasvaa ympäristössä, joka tukee hänen terveyttään ja hyvinvointiaan parhaalla mahdollisella tavalla.

Nyt kutsumme halukkaita kommentoimaan ohjeistusluonnosta täyttämällä oheisen kyselyn. Ohjeistusluonnos ja siihen liittyvä taustaselvitys löytyvät liitteenä. Kommentointi on auki 2.12.2014 asti ja lopullinen ohjeistus julkaistaan 16.12.2024.

Tervetuloa mukaan kehittämään ohjeistusta kanssamme!


Perustiedot

Päättynyt: 20.12.2024

Omistajat: Yhteyshenkilöt:
Aiheet:
  • #tietoyhteiskunta ja viestintä
  • #tiede ja tutkimus
  • #lainsäädäntö ja oikeudet
Kunnat:

Liitteet

Ilmianna