Kommentoi luonnosta!

Puhekupla 3
Keskustelu | Oulun kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Voit osallistua keskusteluun joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Kommentit näkyvät kaikille. Kommentoithan luonnoksia asiallisesti. Sopimattomat, muita loukkaavat tai hankkeeseen liittymättömät kommentit poistetaan.

Suunnitelmaluonnokset löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.

Perustiedot

Päättynyt: 12.3.2025

Liitteet

Ilmianna

Autoille väistämisvelvollisuus suojateille

Käyttäjän profiilikuva

Johanna Westerlund
27. helmikuuta 2025 kello 7.56.27

Suunnitelma vaikuttaa hyvältä ja parantaa koulu- ja päiväkotilasten liikenneturvallisuutta. Hienoa, että koulun kohdalle tulee myös suojatie.

Voisiko Mielikintien suojatielle, joka tulee moottoritien alikulun kohdalle (suunnitelma-alueen ulkopuolella, Tarmontietä jatkava katu), lisätä autoilijoille väistämisvelvollisuuden? Samaa voisi harkita myös uudelle koulun kohdan suojatielle, josta voisi tehdä lisäksi korotetun.

Tarmontietä jatkavan kevyen liikenteen väylällä liikkuu paljon koululaisia ja se on yksi pyöräilyn pääväylistä. Liikun väylää päivittäin ja olen havainnut Mielikintien risteyksessä useita vaaratilanteita, kun pyöräilijät ajavat surutta autojen eteen piittaamatta väistämisvelvollisuudestaan, ja on vain ajan kysymys, milloin sattuu vakavampi onnettomuus. Mielikintien pään autoliikenne on pitkälti kyydityksiä koululle ja palvelutaloon sekä opettajien ja hoitohenkilökunnan työmatkaliikennettä, eli ei haittaa, että autoilijoiden tilannenopeus laskee.

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

@VilleSorvaliOulu
9. huhtikuuta 2025 kello 10.13.16

Hei,

kiitos kommenteista! Suunnitelmaan on lisätty muun muassa korotetut suojatiet sekä koulun kohdalle nykyiseen suojatiehen että uuteen monitoimitalon edustalle suunniteltuun suojatiehen.

Pyöräilijöiden ylityspaikat ja väistämisvelvollisuus merkataan periaatteiden mukaisesti vain pääpyöräreiteille. Tarmontien jatkeena olevaa Maahisenpolun ylityspaikkaa tutkitaan, voidaanko siihen lisätä autoilijoille väistämisvelvollisuus. Tämä toteutetaan tarvittaessa erikseen eikä liity suunnitelmaan.

Mielikintien ajorata on suunnittelualueella nykyisin noin 6 metriä leveä ja se kapenee 5,5 metriin. Pysäköinti kielletään suunnittelualueella Mielikintien molemmin puolin ajoradan kapenemisen vuoksi ja huolto- ja pelastusajoneuvojen liikennöinnin turvaamiseksi. Nopeusrajoitus alennetaan Mielikintiellä 30 km/h (nyk. 40 km/h), mikä parantaa koululaisten turvallisuutta korotettujen suojateiden lisäksi. Nopeusrajoitusalue-merkki sijoitetaan lähelle Mielikintien ja Järvitien liittymäaluetta.

Uuden monitoimitalon saattopaikat tulevat tontille. Mielikintien länsipuolella ja koulun suojatien kohdalla oleva LP-alue on käytettävissä myös saattoon. Koulu ohjeistaa saattoliikenteestä tarkemmin. Katualueella ei ole tilaa saattoliikenteen järjestämiselle. Vaikka Mielikintien varsi on osin kielletty pysäköinniltä niin se ei estä ajoneuvon pysäyttämistä matkustajan jättämisen tai noutamisen ajaksi.

Maahisenpolun suojatieltä koululle päin seuraava suojatie on noin 70 metrin päässä ja sijaitsee pysäköintialueen (LP-alue asemakaavassa) ja yhden koululle menevän kulkuväylän kohdalla. Suojatie rakennetaan uusiksi korotettuna ja toivotaan, että uusittu korotettu suojatie houkuttelisi ylitykseen nykyistä paremmin. Metsäoikopolkujen käyttöä ei voida estää.

Terveisin
Ville Sorvali
Oulun kaupunki

Ilmianna |
Näytä lisää vastauksia