Kommentoi Lapin hyvinvointialueen kotihoidon palvelusetelisääntökirjan luonnosta 30.3.2025 mennessä.

Puhekupla 13
Keskustelu | Lapin hyvinvointialue
Keskustelu on päättynyt

Perustiedot

Päättynyt: 30.3.2025

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Kommentoi kotihoidon palvelusetelisääntökirjan luonnosta

Käyttäjän profiilikuva

@LaphaSuunnittelija
24. maaliskuuta 2025 kello 10.44.35

Kommentoi kotihoidon palvelusetelisääntökirjan luonnosta

Ilmianna |

Palvelutarpeen arviointi

Käyttäjän profiilikuva

SM
25. maaliskuuta 2025 kello 12.40.32

Sääntökirjan mukaan asiakkaan palvelujen tarve tulee arvioida puolen vuoden välein. Palveluntuottaja toimittaa palveluohjaajalle asiakkaan RAI-arvioinnin ja hoitotyön yhteenvedon puolen vuoden välein. Olisiko riittävä, jos palvelujen tarve arvioitaisiin asiakkaan, mahdollisesti omaisten, palveluntuottajan ja Laphan palveluohjaajan kesken 1 x vuodessa ja tarvittaessa? Tuo palveluntuottajan tekemä hoitotyön yhteenveto ja RAI antavat hyvää tietoa ja sen mukaan voisi sopia palvelutarpeen arvioinnin, jos vaikuttaa aiheelliselta.

Ilmianna |

Asiakastietojärjestelmä

Käyttäjän profiilikuva

SM
25. maaliskuuta 2025 kello 13.04.17

Luonnoksessa lukee, että palveluntuottajalta edellytetään asiakkaan palveluun ja hoitoon liittyvien tietojen kirjaamista asiakastietojärjestelmään. Nyt voimassa olevassa sääntökirjassa palveluntuottajan on mahdollista käyttää hyvinvointialueella käytössä olevaa potilastietojärjestelmää ja osalta palveluntuottajista tämä on jopa edellytetty.
Voisiko sääntökirjaan hieman tarkentaa, että käyttävätkö palveluntuottajat vain omia asiakastietojärjestelmiään vai hva:lla käytössä olevaa järjestelmää?

Jos palveluntuottajat käyttäisivät ainakin jossain määrin hyvinvointialueen järjestelmää, voisi hoitotyön yhteenvedot ja RAI mittaritiedot kirjata suoraan järjestelmään eikä tarvisi toimittaa paperisia versioita, mitkä palveluohjaaja liittäisi sitten ilmeisesti asiakkaan tietoihin hva:n järjestelmään.

Ilmianna |

Matkakorvaus

Käyttäjän profiilikuva

@Bella
25. maaliskuuta 2025 kello 13.15.10

Matkat pitää korvata myös yli 50 km ylittävältä osalta. Vai halutaanko tällä rajata sitä, missä palvelusetelin kotihoitoon saa.

Ilmianna |

Sosiaalihuollon termistö

Käyttäjän profiilikuva

Riikka
27. maaliskuuta 2025 kello 9.40.03

Luonnoksessa käytettävät termit ovat pitkälti terveydenhuollon järjestelmissä olevia. Asiakkaalle laaditaan sosiaalihuollossa asiakassuunnitelma ja sosiaalihuollon palvelupäätös. Asiakassuunnitelma on laaja kokonaisuus ja yksittäisen palvelun toteuttamiseksi voidaan laatia lisäksi sosiaalipalvelun toteuttamissuunnitelma. Tässä tapauksessa kotihoidon toteuttamissuunnitelma. Voisiko luonnosta tarkentaa niin, että olisi selkeämmin esitetty, puhutaanko tässä laajasta, asiakkaan kaikki palvelut kokoavasta sosiaalihuollon asiakassuunnitelmasta (joka laaditaan hyvinvointialueen palveluohjauksen toimesta) vai onko kyse palvelun toteuttamissuunnitelmasta, jossa on tarkemmin kotihoidon tavoitteet ja sovitut asiat?

Ilmianna |

Palvelutarpeen arviointi

Käyttäjän profiilikuva

Marjo
27. maaliskuuta 2025 kello 15.59.41

Mielestäni palvelukohtaiseen sääntökirjaan ei voi kirjata näin yleisellä tasolla "arviointi tehdään yhdessä sovittujen tahojen kanssa, mistä hyvinvointialue ohjeistaa tarkemmin". Tässähän voisi viitata kohtaanJotta palveluntuottajien kohtelu ja vaatimukset ovat yhdenmukaiset ja asiakas saa tarvitsemansa palvelun ja palveluntarve arvioidaan asianmukaisesti, sääntökirjassa tulee määritellä se kuka minimissään palvelutarpeen arviointiin osallistuu. Koska kyseessä on sosiaalihuoltolain mukaista "vallan käyttöä", ei palveluntuottaja voi palvelunarviointia ylipäätään tehdä vaan siitä vastaa palveluiden järjestäjän edustaja. Toki palvelutarpeen arvioinnista oli tarkentava kohta myöhemmässä osassa sääntökirjaa.

Ilmianna |

tilapäisen kotihoidon palveluseteli

Käyttäjän profiilikuva

PI
28. maaliskuuta 2025 kello 9.13.49

" Asiakas voi saada tilapäisen kotihoidon palvelusetelin niissä tapauksissa...",
kommentti: miten tämän palvelusetelin arvo määritellään, vai onko ajateltu jokin vakioarvo

Ilmianna |

käyntiajan vähimmäiskesto

Käyttäjän profiilikuva

PI
28. maaliskuuta 2025 kello 9.55.53

"Omavastuulaskutus tapahtuu käynnin todellisen keston mukaan. Poikkeuksena ovat
alle 15 minuuttia kestäväksi suunnitellut käynnit, jotka palveluntuottaja voi pyöristää
15 minuuttiin."
Kommentti: usein on tarve suunnitella lyhyempiäkin käyntejä kuin 15 min, esim. palvelutalossa tapahtuvat päivässä useaan kertaan tapahtuvat lyhyet lääkkeenantokäynnit, (esim. Parkinson-lääke), käynnin kestoksi ei ole tarve suunnitella kuin 5 min. , samoin on palvelutalon sisällä tapahtuvat saattamiskäynnit esim. ruokailuihin, olisi kohtuutonta jos kaikki tällaiset käynnit pyöristettäisiin 15 min. käynneiksi, näin toimien asiakkaan päivittäin palveluajan määrä tulisi moninkertaistumaan

Ilmianna |

Asiakassuunnitelma

Käyttäjän profiilikuva

Emilia
28. maaliskuuta 2025 kello 16.11.14

Sivulla 5.: 3.2 Asiakassuunnitelma
"Yhteisellä arviokäynnillä arvioidaan palvelun tarve käyttämällä RAI-arviointia ja tarvittavia muita mittareita" eli tarkoittaako tämä, että palveluntuottaja on tehnyt RAI-arvioinnin valmiiksi käynnille? Meillä palveluohjauksesta tuli tämmöinen viesti:
"Nykyisen käytännön mukaan Rai on tehtävä palveluohjauksen toimesta, kun on kyse asiakkaasta, joka hakee ympärivuorokautista hoitopaikkaa tai kun on kyse palveluitten lisäyksestä." Eli tämä pitäisi tarkentaa, että kuka sen tekee vai tehdäänkö käynnillä?

"Mikäli palveluntuottaja havaitsee asiakkaan tilanteessa muutoksen (eli joko voinnin huononeminen tai toimintakyvyn parantuminen) ja on siitä yhteydessä palvelusetelin myöntäjään": Eli keneen ollaan yhteydessä? Ohjeistuksen pitäisi olla selkämpi, jotta kenellekään (myöskään Laphan työntekijälle) ei ole epäselvää keneen otetaan yhteyttä?

Ilmianna |

4 Palvelun tuottajaa koskevat velvollisuudet kotihoidon palvelussa

Käyttäjän profiilikuva

Emilia
28. maaliskuuta 2025 kello 16.19.13

"Palveluntuottajalla tulee olla nimettynä yksikön lääkehoidosta vastaava lääkäri". Kuka lääkärin nimeää? Onko lääkäri Laphan lääkäri? Kustannukset?

Ilmianna |

5.4 Asiakkaan tomintakyvyn muutokset ja myönnetyn palvelun seuranta

Käyttäjän profiilikuva

Emilia
28. maaliskuuta 2025 kello 16.28.39

"Jos myönnetty tuntimäärä ylittyy, palveluntuottajan tulee ottaa välittömästi yhteys palvelusetelin myöntäneeseen palveluohjaajaan tai ylityksiä ei hyväksytä maksuun"
Missä ajassa Laphan pitää tähän reagoida? Mitä tapahtuu tästä yhteydenotosta asiakkaan näkökulmasta? Entä palveluntuottajan näkökulmasta? Lähinnä jos kyseessä on asiakkaan toimintakyvyn heikentyminen ja asiakas tarvitsee lisää palvelua selvitäkseen päivittäisistä toiminnoista.

Ilmianna |

Linkit tarkistettava

Käyttäjän profiilikuva

Maikki
30. maaliskuuta 2025 kello 1.19.09

Useita linkkejä, jotka eivät toimi.
Esin THL (3.3.2), viranomaisnormit (5.1), Ooas lääkehoitos. (5.1) ilm. virheellinen linkki, koska s. 10 sama linkki aukeaa.
Linkkien päivitystä olikin joissakin kohdin aiottu täsmentää myöhemmin.

Ilmianna |

Matkojen korvaaminen 50 km raja hyvä

Käyttäjän profiilikuva

Maikki
30. maaliskuuta 2025 kello 1.29.20

Matkojen korvaamisen raja on hyvä olla olemassa, se kannustaa käyntien järjestelyyn suunnitelmallisesti.
Tavoitteena lienee myös saada lisää palvelutuottajia kattamaan "katvepaikkoja".
Jos ylittävän matkaosuuden korvaisikin asiakas , miten tämä huomioitaisiin ? Omavastuuosuudessa ? Vai meneekö palveluntuottajan verotukseen ylimenevöltä osin matkakuluna?

Ilmianna |