Kommentoi Lapin hyvinvointialueen lääkkeiden annosjakelun palvelusetelisääntökirjan luonnosta 30.3.2025 mennessä.

Puhekupla 10
Keskustelu | Lapin hyvinvointialue
Keskustelu on päättynyt

Perustiedot

Päättynyt: 30.3.2025

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Kommentoi lääkkeiden annosjakelun palvelusetelisääntökirjan luonnosta

Käyttäjän profiilikuva

@LaphaSuunnittelija
24. maaliskuuta 2025 kello 10.51.52

Kommentoi lääkkeiden annosjakelun palvelusetelisääntökirjan luonnosta

Ilmianna |

palveluseteli

Käyttäjän profiilikuva

MarjoL
25. maaliskuuta 2025 kello 10.52.41

Palvelusetelien veloitus on syvältä. Setelien veloituksesta peritään maksu, jota ei kerrottu etukäteen. Mitään ohjeistusta setelien veloituksesta ei saatu Laphalta edes pyydettäessä. Setelien päivämäärät ja voimassaoloajat eivät vastaa lääkkeiden toimituksia. Lääkkeet toimitetaan aina etukäteen asiakkaalle ja veloitus tehdään myös silloin kun lääkkeet lähtevät apteekista. Palvelusetelejä mitätöidään ihan miten sattuu niin, että toimitusvaiheessa emme voi veloittaa palvelusetelejä. Setelit laitetaan voimaan jonnekin tulevaisuuden päivään ja lääkkeet toimitetaan asiakkaalle etukäteen ja seteliä ei voi veloittaa. Ymmärrys annosjakelusta hyvinvointalueella on olematon. Ohjekirjassa on suunnaton määrä määräyksiä apteekille, mutta hyvinvointialueelle ei mitään. Yhteistyö toimisi paljon paremmin, jos lääkärit ja hoitajat velvoitettaisiin myös ilmoittamaan muutoksista ja toimittamaan reseptit ajoissa oiekilla merkinnöillä. Asiakkaan lääkehoito ei toimi oikein näiden puutosten johdosta.

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

Sisko L
25. maaliskuuta 2025 kello 13.22.04

Palvelusetelien veloitus käsipelillä on aikaa vievää ja veloituksesta peritään apteekilta maksu, mistä ei ole sovittu palvelusetelintuottajan ja hyvinvointialueen välisissä sopimuksissa. Tulisiko sopimukseen kohtuullisuuden nimissä kirjata myös se tilanne, että hyvinvointialue ei toimita ajantasaista lääkityslistaa palvelutuottajalle? Vastuu?

Ilmianna |

Kommentit käsikirjaluonnokseen

Käyttäjän profiilikuva

Niina
25. maaliskuuta 2025 kello 12.18.26

*Annosjakeluapteekki on palveluntuottaja, joka tuottaa annosjakelupalvelua ja toimittaa annosjakelupussit asiakkaalle tai hoitoyksikölle.
-eikö pussit viedä hoitoyksikköihin, ei asiakkaille. Tämän asiakas maininnan voisi poistaa. Seuraavassakin on maininta vain hoitoyksiköstä.
Toimituspäivällä tarkoitetaan päivää, jolloin annosjakeluapteekki toimittaa annosjaetut lääkkeet hoitavaan yksikköön.
*Hoitava yksikkö ilmoittaa uudesta annosjakeluasiakkaasta apteekille vähintään kolme
(3) viikkoa ennen palvelun toivottua aloitusaikaa. Tämä aika toteutuu käytännössä aika harvoin, että ilmoittavat 3 viikkoa ennen anjan aloitusta.
Hoitavan yksikön tehtävät:
*Varmistaa, että annosjakeluapteekilla on käytettävissään ajantasainen lääkelista tilausta tehdessään.
-tämä ei aina toteudu
*Tekee tilaukset sähköisellä lääkkeiden tilausjärjestelmällä
-tämä ei toteudu lainkaan
*Ilmoittaa annosjakelun muutostilanteista palvelusetelituottajalle Asiakkaan lääkityksen muuttuessa, hoitava yksikkö on velvollinen toimittamaan apteekkiin
ajantasaisen lääkityslistan viivytyksettä. Lisäksi reseptit tulisi olla korjattuna
heti, kun muutos tehdään.
-reseptejä joudutaan pyytämään ja odottamaan jotta anjatilaus voidaan tehdä
Annosjakeluapteekin tehtävät:
*Toimittaa lääkepussit lääkehoidosta vastaavaan yksikköön annosjakelujaksojen mukaisesti noin 1–2 viikon välein toimintayksikköön
- viittaan edelleen siihen, että apteekit toimittavat anjapussit hoitoyksikköön, ei asiakkaalle
*Palvelusetelituottajan on kaksoistarkastettava annosjakelulääkkeet.
-mitä tämä tarkoittaa??
Muutostilanteet
*Asiakkaan lääkityksen muuttuessa, hoitava
yksikkö on velvollinen toimittamaan apteekkiin ajantasaisen lääkityslistan viivytyksettä. Lisäksi reseptit tulisi olla korjattuna heti, kun muutos tehdään
- tämä ei kyllä toteudu useinkaan, reseptejä saa odotella
*Lääke voidaan poistaa annosjakeluerästä lääkehoidosta vastaavassa yksikössä tai
palvelusetelituottajan toimesta lääkitysturvallisuutta vaarantamatta. Lääke voidaan poistaa annospusseista palvelusetelituottajan toimesta, jos annosjaeltua erää ei ole toimitettu palvelusetelituottajalta lääkehoidosta vastaavaan yksikköön.
- apteekit eivät avaa annosjakelupusseja, koska silloin vastuu pusseista ei ole enää annosjakelusta vastaavalla toimijalla. Tästä on Fimeassa olemassa ja tulossa ohjeistusta.
Asiakkaan maksut
-palvelusetelit eivät ole ajanmukaisesti voimassa silloin kun asiakkaalle tulisi tehdä anja-tilaus. Tämä seikka olisi korjattava välittömästi.!!!Myös sellaisten palvelusetelien poistaminen, jotka eivät ole enää käytössä, tulisi olla rutiinia.
Laskutus
-vaanan perimästä provisiosta ei tiedotettu etukäteen, vaan se tuli yllätyksenä apteekeille. Avoimuus molemmin puolin on erittäin tärkeää!!!!!!!!!

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

SA
28. maaliskuuta 2025 kello 10.08.27

Toimii ehkä teoriassa. Käytännössä annosjakelu toimii suunnilleen seuraavasti edelleen vuonna 2025:

Lääkäri tekee annosmuutoksen, tai määrää uuden lääkkeen annosjakeluun. Hoitaja kertoo apteekille muutoksesta tai toisinaan toimittaa ainoastaan uuden lääkelistan. Apteekki toteaa, että listalla on uusi lääke, mutta annosteluajankohta ja resepti puuttuu. Samalla kaikki iltalääkkeet on vaihtunut aiemmasta klo 19 —> klo 20 ja muitakin muutoksia saattaa olla. Apteekilta ollaan yhteydessä hoitajaan, joka pyytää reseptiä lääkäriltä. Annosteluajankohta merkitään listaan kynällä ja iltalääkkeet vaihdetaan klo 19 —> 20 Apteekilla tarkistetaan useita kertoja ennen tilaustakarajaa, josko resepti tulisi. No ei tule. Lääke jää pois annosjakelupusseista. Lopulta resepti tulee ja ostetaan lääkepakkaus. Apteekilla muistutetaan, että annosjakeluun pitäisi edelleen pyytää uusi resepti, koska samalla reseptillä ei voi toimittaa peräkkäin lääkepakkaa ja annosjakelua, koska kelan korvausten ostoväli ei täyty ja apteekki saisi kelalta ”sakkomaksua” 50€. Lääkäri ei kuitenkaan tee uutta reseptiä, koska on jo yhden tehnyt. Lääkkeen aloitus annosjakelussa viivästyy edelleen. Seuraavan kerran, kun asiakkaalle tulee lääkitysmuutos, puuttuu edellisen muutoksen annosteluajankohta edelleen, mutta iltalääkkeet on vaihtunut mystisesti takaisin klo 20 —> klo 19.

Onko yksikään lääkäri koskaan tai missään osallistunut yhteiseen annosjakelupalaveriin hoitajien ja apteekkilaisten kanssa? Voisiko lääkäreiltä vaatia kaksoistarkastusta ja 100% reseptinkirjoitus- tai muutosvarmuutta, jotta reseptit olisivat varmasti ajan tasalla, kun tehdään lääkitysmuutoksia. Voisiko Laphaa vaatia järjestämään koulutusta lääkäreille, jotta reseptinkirjoitus varmasti onnistuu? Säästäisi yllättävän paljon hoitajien ja apteekkilaisten aikaa. Voisiko hoitajat tarkistaa lääkelistan aina ennen apteekkiin lähettämistä, että siinä on kaikki tiedot oikein? Saako Laphan potilastietojärjestelmät korjattua niin, että sieltä tulostuu samanlainen lääkelista riippumatta siitä, kuka/miten se tulostetaan?

”Havaitessaan mahdollisen virheen tai mahdollisen potilaalle sopimattoman lääkkeen/ yhteisvaikutuksen annosjakeluapteekki on yhteydessä lääkäriin.” Miten toimitaan, jos lääkärit on kieltänyt suorat yhteydenotot apteekilta lääkärille, tai yhteystietoja ei ole annettu apteekille? Jääkö asia edelleen apteekin vastuulle, jos apteekki yrittää tavoitella lääkäriä hoitajan kautta, mutta jossain kohtaa viesti katkeaa?

Marevan soveltuu annosjakeluun. Hoitoyksikössä toki varmaan arvioidaan kummassa on isompi riski potilasturvallisuudelle: tablettien käsin jakelussa, vai siinä, että annosmuutos jää ilmoittamatta apteekille.

Ilmianna |
Näytä lisää vastauksia

Palvelusetelilaskutus

Käyttäjän profiilikuva

Niina
27. maaliskuuta 2025 kello 21.37.36

Palvelusetelilaskutuksen pitäisi olla mahdollista jo annosjakelupussien tilaamisvaiheessa. Se, että palvelusetelit on yleensä tehty, ei toimi aina. Joskus voi mennä viikkoja, että palveluseteli saadaan asiakkaalle. Tämä on johtunut käsittääkseni joko siitä, että systeemi palvelusetelin saamiseksi on kankea tai siitä, että palvelusetelin tekijöitä on yksi ja hän on ollut poissa töistä, jolloin kukaan ei tee seteleitä.

Ilmianna |

Kommentteja luonnokseen

Käyttäjän profiilikuva

Tiina
28. maaliskuuta 2025 kello 16.23.10

-Palveluseteli lisäpussitilauksesta esim kotiutumisen yhteydessä: näitä ei ole vielä näkynyt yhtään, onko tulossa käyttöön? Onko sen tarkoitus kattaa lisätilauksesta syntyvät kulut/pikatilausmaksun?
-Seteli pitäisi olla voimassa ja tehtynä siinä vaihessa kun apteekki tilaa uudelle asiakkaalle ensimmäisen kerran annosjakelulääkkeet. Nyt setelien voimassaolo on alkanut esim anjarullan alkamispäivänä. Usein seteleitä joudutaan pyytämään erikseen, jostain syystä ne puuttuvat jopa vielä veloituspäivänä.
-Useammassa kohdassa puhutaan kiireellisistä lääkemuutoksista ja apteekin tehtävästä huomioida ne annosjakelulääkkeitä toimitettaessa. Mitä tällä käytännössä tarkoitetaan? "Lääkemääräyksiin on saattanut tulla muutoksia tilaus- ja toimituspäivän välissä"- miten on ajateltu apteekin huomioivan nämä, apteekillahan ei ole toimituspäivän mukaista lääkelistaa ellei hoitoyksikkö toimita sitä apteekille. Ja jos toimittaisi, mitä se käytännössä tarkoittaisi? Muutoksiahan voi tulla myös toimituspäivän ja rullan alkamispäivän välillä sekä rullan aikana jolloin hoitoyksikkö luonnollisesti hoitaa ne. Ainoastaan hoitoyksiköllä on ajantasainen lääkitystieto joten käytännössä vain he pystyvät tekemään tarvittavat muutokset.

Ilmianna |