Asemakeskuksen alueen katu- ja ympäristösuunnittelu

Puhekupla 5
9.6.2025 | Oulun kaupunki
Suunnittelualueen likimääräinen rajaus

Oulun kaupungin yhdyskunta- ja ympäristöpalvelut on käynnistänyt katu- ja ympäristösuunnittelun Asemakeskuksen asemakaavamuutosalueella (Asemakeskus, joukkoliikenneterminaali ja toimistorakennus, kaavanumero 564-2608).

Suunnitelmaluonnokset löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.


Hanke koskee Asemakeskus, joukkoliikenneterminaali ja toimistorakennus -asemakaavamuutoksen (kaavanumero 564-2608) alueita. Asemakaavaehdotus on nähtävillä 27.5.-26.6.2025 (yhdltk 13.5.2025 § 229). Asemakaavan etenemistä voit seurata Oulun kaupungin hankesivuilta alla olevan linkin takaa:

Asemakeskus, joukkoliikenneterminaali ja toimistorakennus | Oulun kaupunki

Katu- ja ympäristösuunnitelmassa esitetään asemakaavan mukaiset kadut ja yleiset alueet. Suunnittelualueena ovat nykyiset Ratakatu välillä Saaristonkatu-Tehtaankatu, Solistinkatu sekä uudet asemakaavan mukaiset kadut Ratakuja ja Topinkatu.

Ratakatu ympäristöineen suunnitellaan joukkoliikenneterminaalin ja paikallisliikenteen tarpeita palvelevaksi ympäristöltään korkealaatuiseksi kaduksi jalankulku ja pyöräilyolosuhteet huomioiden. Suunnitelmassa pyritään jättämään tilaa katuvihreälle ja Ratakadun varteen istutetaan uusia katupuita. Ratakadun länsipuolella joukkoliikenneterminaalin kohdalla ja terminaalista pohjoiseen jalankulun väylä ja bussien ja taksien odotustilat suunnitellaan yhtenäisenä laajapintaisena kivettynä alana, mikä palvelee sekä alueella kävelijöitä että kyytejä odottavia. Materiaalivalinnoissa suositaan luonnonkiveä. Ratakadun itäpuolelle suunnitellaan erilliset asfaltoidut jalankulun ja pyöräilyn väylät.

Bussit ajavat joukkoliikenneterminaalin pohjoispäädystä sisään ja poistuvat eteläpuolisen Ratakujan kautta Ratakadulle. Henkilöautoliikenne osoitetaan Ratakujalta sisään terminaaliin ja siellä olevaan pysäköintilaitokseen. Poistuminen tapahtuu pohjoispäädystä Ratakadulle. Ratakadun liittymät joukkoliikenneterminaalin suuntaan suunnitellaan liikennevalo-ohjatuiksi.

Solistinkadulla kehitetään erityisesti ajoneuvopysäköintiä sekä saattoliikenteen ja pyöräilyn olosuhteita. Oulun henkilöratapihan ratasuunnitelmassa esitetään uusi radan alittava kävelytunneli, josta on yhteydet asemalaitureille. Käynti tunneliin tapahtuu Solistinkadun vierustasta. Solistinkadulta ajetaan junien autolastauslaiturille. Suunnitelmat yhteensovitetaan henkilöratapihan suunnitelmien kanssa.

Esteettömyys huomioidaan suunnitteluratkaisuissa erityisesti keskeisten toimintojen ja joukkoliikenteen reittien välille, jotka suunnitellaan esteettömyyden erikoistasolla. Suunnitteluratkaisuilla pyritään mahdollistamaan alueen edelleen kehittyminen.

Suunnitelmaluonnokset ovat kommentoitavana 22.6.2025 saakka. Suunnitelmat viimeistellään loppukesään mennessä ja asetetaan nähtäville arviolta syksyn 2025 aikana, mistä tiedotetaan osallisia erikseen. Kysymyksiin, toiveisiin ja ilmenneisiin huolenaiheisiin vastataan kootusti Otakantaa.fi -sivustolla kun suunnitelmat asetetaan nähtäville. Katu- ja ympäristösuunnitelman jälkeen tehdään tarkempaa rakennussuunnittelua. Rakentamista on tavoitteena aloittaa vuonna 2026 määrärahojen puitteissa. Suunnitelman aikataulu on riippuvainen asemakaavan etenemisestä.

Katu- ja ympäristösuunnitelman etenemistä voit seurata alla olevan linkin takaa:

Asemakeskuksen alueen katu- ja ympäristösuunnitelmat | Oulun kaupunki

Liitteenä katusuunnitelmaluonnos.

Lisätiedot:

projekti-insinööri Kari Kreus, etunimi.sukunimi@ouka.fi

projekti-insinööri Ville Sorvali, etunimi.sukunimi@ouka.fi


Perustiedot

Julkaistu: 9.6.2025

Aiheet:
#asuminen ja rakentaminen
Kunnat:

Liitteet

Ilmianna