Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.
Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.
Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.
Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:
- Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
- Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
- Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
- Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
- Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.
Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Puut ja olemassa olevat rakenteet säästettävä
1. reduce 2. reuse 3. recycle
19. elokuuta 2025 kello 10.18.20
Kunnallistekniikan korjaus ja uusiminen (siltä osin kun tarpeellista) tulee tehdä ilman puiden ja valopylväiden kaatamista ja kadun korkeusasemaa muuttamatta.
Suunnitelmassa esitetään kaadettavaksi huomattava määrä puita. Kartalta ei edes kunnolla tule esiin, mitkä puut säilyvät ja mitkä kaadetaan. Todennäköisesti säästettäviäkin kaadetaan lopulta (kuten Otakaaren katutyössä tehtiin).
On periaatteellisesti hienoa, että kävelyn olosuhteita parannetaan, mutta onko sen tapahduttava luonnon ehdoilla? On varsin ironista, että ympäristösyistä kannustetaan kävelyyn ja pyöräilyyn, mutta kävelyn ja pyöräilyn tieltä sitten tuhotaankin ympäristöä (luontoa ja rakennettua).
Kadun poikkileikkaus on kohtuullinen tällä hetkellä ja ajoratojen kaventaminen yhden puolen kävelytien lisääminen Metallimiehenkujalle olisi riittävä toimenpide. Totta kai ennen sitä pitäisi tarkkaan punnita, onko tämä oikeasti tarpeellinen ja sopiiko tämä RKY-alueelle (valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö), jota valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet (VAT) veloittavat vaalimaan.
Metallimiehenkujalla on nykyisellään muutamia pysäköintipaikkoja, mutta niiden säilyttämisen ei pitäisi olla oleellista, koska tonteilla tapahtuva toiminta on sen luonteista, ettei pysäköintiä tarvita tai sitten pysäköinti järjestetään tonteilla, kuten tähänkin mennessä käytännössä.
Lämpömiehenkujalla on jo ajoradasta erotettu kevyen liikenteen väylä, joten aihetta muutoksille ei ole. Korotus koululle (kuinka kauan tulee olemaan kouluna?) on hyvä turvallisuuden kannalta, mutta ei vaatine koko kadun uusiksi laittoa?
Kartalla on myös esitetty Lämpömiehenkujan katuvalaisimien siirto (tai siis vanhojen tuhoaminen ja uusien asentaminen) toiselle puolelle, miksi? Eikö nykyisiä pylväitä ja valaisimia voisi hyödyntää? Alueella on jäljellä harvinaisia ilmeisesti rautaisia pylväitä, joissa on ilmeisesti vain Otaniemessä esiintyvä visuaalinen "kolmio" taitekohdassa. Lisäksi alueella on ainakin pari metallista "wanhaa" katuvalaisinta, joita on joillakin alueilla (yliopiston ja kaupungin) muunnettu LED-lampullisiksi. Tämähän on todennäköisesti ympäristövaikutuksiltaan parempi toimenpide kuin koko valaisimen vaihtaminen ja vanhan heittäminen roskiin. (Muistakaa: reduce, reuse ja sitten vasta recycle).
Metallimiehenkujalla on myös vanhoja rautaisia valaisinpylväitä, joissa saattaa olla tuo "kolmio", mutta ei muistaakseni ainakaan kaikissa. Joka tapauksessa nekin pitäisi säilyttää. Tuskin kaikki niistä, jos yksikään, on sellaisessa kunnossa ettei voisi enää käyttää.
Ei ole kohtuullista tuhota luontoa ja rakennettua ympäristöä, johon on kohdistettu luonnonvaroja ja työtä, kun pienemmillä toimilla saataisiin *tyydyttävä* lopputulos. Ilmastokriisin aikana ei tarvitse tavoitella "huipputeknologista" tilaa jokaisella osa-alueella. Joskus voisi vaan todeta, että "tämä riittää".
Huomautan myös harhaanjohtavasta asiasta kartoissa, käytetty pohjakartta on vanhentunut ja virheellinen.
Pyöräily
Nimimerkki
20. elokuuta 2025 kello 16.06.16
Miten Lämpömiehenkujan pyörätieltä on tarkoitus siirtyä pyörällä Metallimiehenkujan ajoradalle? Selkeys tässä siirtymässä tulisi varmistaa.
Kiitos palautteesta
@JokineA
17. syyskuuta 2025 kello 11.50.38
Kiitos palautteestanne. Palautteet otetaan huomioon jatkosuunnittelussa.
Lämpömiehenkujan korkoasemaa lasketaan rakenteilla olevan Metallum -kiinteistön (Metallimiehenkuja 6-8) vuoksi. Muutos on tarpeellinen, jotta ajo kiinteistöön saadaan järjestettyä myös Lämpömiehenkujan kautta.
Lämpömiehenkujan jalankulku- ja pyörätietä on suunniteltu levennettävän nykyisestä 2,5 metristä 3,0 metriin, jotta parannetaan väylän laatua. Yhdistetyn jalankulku- ja pyörätien vähimmäismitta Espoossa on 3 metriä. Jalankulku- ja pyörätien korkeusasemaa muutetaan vähän, jotta estetään hulevesien valuminen tontin puolelle. Jatkosuunnittelussa selvitetään, voisiko tarvittavia muutoksia tehdä siten, että vähemmän puita jouduttaisiin kaatamaan.
Pyöräilijän siirtyminen ajoradan ja pyörätien välillä tapahtuu Lämpömiehenkujan alkupäähän suunnitellun ajoyhteyden kautta. Ajoyhteys on madalletulla reunakivellä esitetty piirustukseen 8105_003. Jatkosuunnittelussa selvitetään, miten ajoyhteys toteutetaan niin, että se ohjaa pyöräilijää parhaiten.
Suunnittelualueen valaistus uusitaan mm, koska vanhat valaisimet eivät ole kaupungin omistuksessa. Vanhat valaisimet poistetaan käytöstä ja toimitetaan omistajalleen mahdolliseen jatkokäyttöön.
Anna Jokinen, Espoon kaupunki