Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.
Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.
Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.
Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:
- Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
- Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
- Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
- Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
- Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.
Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Ovatko rakentamisen suunnitelmat Finnoon Keskuksessa realistisia?
Pyöräilijä
8. lokakuuta 2025 kello 9.58.34
Mikään ei viittaa siihen että Finnoon Keskukseen tulisi kohdistumaan mitään merkittävää ns kovan rahan asumisen tai kaupallisten liiketilojen kysyntää. Onko tarkoituksenmukaista silti edetä kauan sitten lukkoonlyödyllä ja massiivista rakentamista edellyttävällä kaavoituksella vai tulisiko selvittää myös kevyempiä ja toteuttamiskelpoisempia vaihtoehtoja?
Ala-Kivenlahdessa on vastaavien ja yhtä massiivisten suunnitelmien seurauksena odotettu alueenj valmistumista ja toista metroyhteyttä jo monta ylimääräistä vuotta. Ei kai vaan nyt Finnoossa olla etenemässä vastaavaan pattitilanteeseen?
Tulisiko katurakentaminen aloittaa vasta siinä vaiheessa kun myös muulla rakentamisella on realistisia mahdollisuuksia toteutua ja samalla tarkistaa nämä suunnitelmat kertaalleen ajanmukaisuuden varalta?
Järkyttävää
Viisas
9. lokakuuta 2025 kello 1.52.30
Aivan virheellistä puuhastelua. Kuin suoraan Heksingin fillarikommunistien kynästä. Espoossa asutaan koska halutaan liikkua autolla. Pyöräbaanat ja maleksimisalueet voisi unohtaa.
Myöskään lintualtaan arvokasta luontoa ei saa tuhota lainkaan.
Jarkko
9. lokakuuta 2025 kello 12.55.01
"Espoossa asutaan koska halutaan liikkua autolla." Tämä on virheellinen yleistys. Finnoo on metroaseman vieressä ja henk.koht. ei ole mitään tarvetta autolle. Pyörä ja julkiset toimivat hyvin. Hyvä jos Espoo yrittää muuttaa ihmisen suhtautumista siihen että Espoo on jokin auto-only kaupunki.
Kiikarikadun vehreys
Pottupeetu
14. lokakuuta 2025 kello 12.38.58
Kiikarikadun linjaus itsessään on hyvä: kapea katu, joka ei ole liian suora, minkä pitäisi pitää ajonopeudet kurissa hidastetöyssyjen avustamana. Kuitenkin katusuunnitelmien ja havainnekuvien perusteella toivoisin näkeväni kadun varrella etenkin B ja C leikkauksien kohdalla sekä kortteleiden 31128 ja 31129 välisellä alueella enemmän vihreyttä mm. puuston muodossa, jotka tarjoaisivat varjoa auringon paahteelta sekä toisivat katutilan vielä lähemmäksi ihmisen mittakaavaa. Reunoilla olevat puut tekisivät myös kadusta visuaalisesti ahtaamman oloisen, jonka ansiosta ajonopeuksien pitäisi pysyä myös luonnostaan hitaampina. Lisäksi LP-alueille ei tekisi pahitteeksi sijoittaa vehreyttä.
En osaa sanoa voiko tässä suunnitelmassa ottaa kantaa asiaan, mutta metron huoltoliikenteelle varattu asfalttikenttä Finnoonsillan metrosisäänkäynnin vieressä on kohtuuttoman suuri tilavaraus käyttöönsä nähden kun otetaan huomioon, että alue on yli 99 % ajasta tyhjillään. Huoltoliikenteelle voi varata Finnoontorilta varmasti jonkinlaisella ratkaisulla paikkoja (vrt. Sörnäisten metroaseman sisäänkäynti Vaasanpuistikossa) ja nykyinen asfalttikenttä voitaisiin ottaa parempaan ja viihtyisämpään käyttöön.
Olli K
20. lokakuuta 2025 kello 13.21.55
Täydennän kommenttiani. Kiikarikadulle pitäisi mahtua enemmän puita. Ymmärrän, että kunnallistekniikka (viemärit, kaukolämpö, jne.) vievät paljon tilaa kadulta maan alla, mutta nyt kun rakennetaan kokonaan uutta aluetta, niin senkin pystyisi ja ehtisi vielä huomioimaan suunnittelussa.
Pyöräramppi
A
14. lokakuuta 2025 kello 15.14.57
Suomenlahdentieltä Kiikarikadulle johtava pyöräramppi vaikuttaa hassulta. Rampista olisi hyvä tehdä sujuvampi.
Pyöräväylät ja jalkakäytävät
Pyöräilijä 2
19. lokakuuta 2025 kello 21.28.29
Kiitos mahdollisuudesta kommentoida suunnitelmaa! Se näyttää kokonaisuutena erittäin hyvältä, aluetta on metroaseman ympäristöön sopien suunniteltu selvän kaupunkimaisin piiretein.
Kiitän Ridarinraitin mitoituksen ja kaarresäteiden suunnittelusta, väylän laajempi seudullinen rooli on huomioitu hyvin. Baanan sijoittelu puistoalueen reunaan ja tiheästi liikennöidyn katuverkon ulkopuolelle tekee siitä nykyistä Suomenlahdentietä seurailevaa linjausta huomattavasti laadukkaamman ja näin mukavamman käyttää. Kiitos!
Myöhempien osien suunnittelussa on tärkeää kiinnittää huomiota sujuvaan ja katkottomaan jatkoon Kaitaan, Soukan ja Kirkkonummen suuntaan.
Ehdottaisin muutamia kävelyalueiden ja jalkakäytävien rauhoittamiseen liittyviä muutoksia:
1) Finnoontorin ja Kiikarikadun risteyksessä ajon (esim. ruokalähettiliikenne ja taksit) voisi estää pysyvillä estetolpilla.
2) Kiikarikadun suuremman LP-1 alueen liittymän voisi rakentaa ylijatketulla jalkakäytävällä.
Vaihtopysäkit
EKK
21. lokakuuta 2025 kello 13.53.55
Finnoon kaupallisten palvelujen menestymisen kannalta olisi tärkeää saada siitä toimiva vaihtoasema bussien ja metron välillä, erityisesti runkolinjan 530 suuntaan pohjoiseen/pohjoisesta. Tällä hetkellä runkonlinjan bussipysäkit ovat Suomenlahdentiellä, josta kävelymatka metrolle on hankala ja hidas. Sen takia suurin osa metrolla itään matkustavista jatkaa bussilla Matinkylään, jossa vaihto on helpompi. Vaihtopysäkkien paremmalla sijoitettulla vaihto Finnossa nopeuttaisi kokonaismatkaa parilla minuutilla (metrolla Finnoo-Matinkylä 2 min, bussilla 4 min). Mikäli kulkusuunta on pohjoisesta länteen tai päinvastoin, kannattaa jo nykyään vaihtaa Finnoossa, vaikka vaihto onkin hankala.
Suunnitelmista en hahmota, miten vaihtoyhteyksien on suunniteltu paranevan. Onnistuisiko bussien reitti lähemmäs Finnoonsillan sisäänkäyntirakennusta käännättämällä ne suurin piirten Finnoontorinportin päällä niin, että kummankin suunnan vaihtopysäkki olisi Finnoonsilta-kadun itälaidalla? Suunnitelmassa kyseiseen kohtaan on piirretty pieni aukio, jossa bussi ehkä voisi käydä kääntymässä.
Asukkaiden arki on turvattava myös rakentamisen aikana
SM
21. lokakuuta 2025 kello 19.41.52
Olen huolissani siitä, miten Finnoon alueen asukkaiden arki pysyy hallittuna ja turvallisena seuraavien 10–15 vuoden aikana, kun kaupunginosan rakentaminen on jatkuvaa ja verrattain laajaakin. Suunnitelmat keskittyvät pääasiassa pitkän aikavälin lopputulokseen, mutta vähemmän on puhuttu siitä, miten täällä eletään ja liikutaan rakentamisen aikana.
Vuosia kestävät rakennustyöt vaikuttavat väistämättä alueen nykyisten asukkaiden liikkumiseen, turvallisuuteen, viihtyvyyteen ja palveluiden saavutettavuuteen. Toivoisin, että Espoon kaupunki laatisi erillisen rakentamisen aikaisen elinympäristön ja viestinnän suunnitelman, jossa kuvataan konkreettiset toimet arjen häiriöiden vähentämiseksi ellei tällaista jo ole. Mikäli on, sitä tulisi jakaa alueen asukkaille, sillä nyt se ei ole tavoittanut asiaan kuuluvasti.
Monilla alueen perheillä on käytössään auto, ja liikkuminen on jo nyt hankaloitunut katukatkosten ja kiertoreittien vuoksi. Muutokset ovat tulleet yllätyksenä, koska tiedotus ei ole tavoittanut asukkaita ajoissa. Ehdottaisin, että kaikki työmaa- ja liikennejärjestelyt viestitään vähintään kahta viikkoa ennen niiden voimaantuloa useissa kanavissa (kirjeet asukkaille, Espoon kaupungin nettisivut, foorumi? tai mikä nyt on kaikkein saavutettavin tapa?)
Syvänsalmenkadun jalankulku ja kadun ylitys ovat tällä hetkellä mielestäni erittäin vaarallisia. Tilanne vaikuttaa siltä, ettei sitä ole otettu riittävästi huomioon alkuperäisessä suunnitelmassa. On tärkeää, että jalankulku- ja pyöräreitit suunnitellaan ja suojataan huolellisesti sekä työmaavaiheissa että pysyvissä ratkaisuissa. Erityisesti lasten koulumatkojen ja ikäihmisten liikkumisen turvallisuus on varmistettava suunnitelmassa.
Finnoon alueen muutos kestää niin pitkään, että mielestäni olisi perusteltua perustaa jonkin sortin asukasfoorumi, josta saa helposti ajantasaista tietoa ja voi osallistua rakentamisen aikaisen suunnittelun seurantaan. Tämä lisäisi luottamusta ja vähentäisi nykyisten asukkaiden kokemaa epävarmuutta tilanteesta.
Toiveeni olisi, että Espoon kaupunki kiinnittäisi erityistä huomiota siihen, miten nykyisten asukkaiden arki, liikkuminen ja turvallisuus turvataan koko pitkän rakennusvaiheen aikana ja tietysti sen jälkeen.
Vastauskooste
@NikoRiepponenEspoo
12. marraskuuta 2025 kello 13.47.50
Hei,
Kiitoksia kaikille hanketta kommentoinneille.
Vastauskooste on nyt lisätty hankkeen liitetiedostoihin.
Ystävällisin terveisin viestinnästä,
Niko Riepponen
Espoon kaupunki