Taulukossa 3.2. Roolit; toimija/ osallistuja/ asiakas -> puuttuuko asukas, joka ei vielä osallistu tai toimi eikä ole asiakkaana. HYTE-työ kaiketi voi näkyä ja tulee näkyä ainakin välillisesti myös asukkaille. Muu tukihenkilö -> kokemusasiantuntija, olisiko tarvetta edes sulkuihin laittaa (koulutettu) kokemusasiantuntija.
Luvussa 3.1. kuvataan eri HYTE toimijoita yhteiskunnan sektoreilta; Julkinen sektori osiossa on kuvattu EU. Voisiko tähän ottaa mukaan myös WHO Healthy Cities toimijan, entä YTA-alueet? Ovatko työllisyysalueet osa julkisen sektorin yhtesityöorganisaatioita?
Asiakassegmentoinnin hyödyntämistä HYTE:ssä olisi entistä tärkeämpää, jotta voidaan tarjota kohdennettuja toimenpiteitä ja huomioida myös digitaaliset tietotaitovalmiudet
Kuva 3.5. HYTE palvelukartta – Mihin tarkoitukseen kuvataan, onko tämä kaikenkattava? Onko tarkoitus ohjata työnjakoa, rakennetta vai mitä? Pyritäänkö kansallisesti tällaiseen jaotteluun vai mitä?
Palvelut ja toiminta hyvinvoinnin osa-alueittain – voisiko terveys osiossa riippuvuuksien ehkäisyosiossa huomioida myös nettiriippuvuus?
Kuvien laatikoiden tekstit ovat pieniä
Kuva 3.6. HYTE prosessikartta kuvaan liittyen seuraavat kommentit:
Voisiko prosessit eri värein, erottuisivat paremmin toisistaan?
Toiminta- tai palvelutarpeen päättyminen – onko tämä aina tilanne – vai päättyykö ihmisen oma-aloitteiseen ja itsenäiseen tekemiseen ja itsestä huolehtimiseen.
Voisiko vahvemmin näkyä oma- ja itsehoito ja omahoito-ohjelmat sekä saattaen vaihtaen HYTE-palveluihin ohjautuminen ja hyödyntäminen?
Ihminen voi käydä myös välillä tuetussa palveluprosessissa ja silti edetä itsenäisen toiminnan prosessin mukaan – tämä ei mielestämme kuviossa näy.
Prosessikartta ei ole mielestämme prosessikartta vaan mitä kaikkea tässä kaikkea voi tapahtua asiakkaan eri vaiheissa eli toivottaisiin ennen- aikana – jälkeen ja mitä asiakas itse ja mitä ammattilainen tekee ja rajapinnat
Nuolet hämäävät, onko tämä jana joka etenee. Nuolet pois? Prosessikartta sana hämää. Kaikki vaiheet tulevat ihmisillä kyllä varmasti jossain vaiheessa
Milloin tukiprosessi on ennaltaehkäisyä (ennen palvelutarvetta vai palvelujen sisällä vai jälkeen)
Otsikoksi sopisi toimintakykyä ennakoiva, riskejä vähentävä toiminta.
Service Blue Printiin laitettaisiin tämä kuvio
Lisäksi Kuva 3.7 Hyvinvointitiedolla johtamisen prosessi kuva: -> analyysin ja päätöksenteon välistä puuttuu mielestämme yhdyspintaprosessi/suunnittelu/neuvottelu ja osallistaminen ja kokemustiedon tuominen ja paikallisen palvelujen ja tekijöiden tuntemus
Kuva 3.8 ja kuva 3.7, miksi erillisiä? Pientä tekstiä, vaikea saada selvää
Kuva 3.9. Keskeisten toimijoiden välinen vuorovaikutus ja tietovirrat (henkilön näkökulma). Lisättäisiin hyvinvointialueen näkökulmasta henkilölle tietoa asiakaspalautetiedon pohjalta tehdyistä toimenpiteistä. Lisäksi eri toimijoiden välillä on kyllä tietovirtoja, mutta täytyy ymmärtää että se menee henkilön kautta.
Kuva 3.11. hyvinvointisuunnitelmaa työstetään myös maakuntien liittojen kanssa.
Mikä on kuvioiden tarkoitus? Mitä halutaan viestiä? Monesta tulee mieleen että asiat on sekavia ja lähes mahdoton tehtävä
Kolmannen sektorin toiminta vahvistaa osallisuutta, tarjoaa vertaistukea ja rakentaa yhteisöllisyyttä. Järjestöjen rooli voitaisiin kuvata luonnoksessa nykyistä vahvemmin ja varmistaa, että järjestöt ovat mukana tiedolla johtamisen prosesseissa niin kansallisella, alueellisella kuin paikallisella tasolla. Niiden toiminta ja palvelut tulee nivoa osaksi palvelujärjestelmää, tiedolla johtamista ja vaikuttavuuden arviointia. Järjestöillä on paljon kokemustietoa asiakkaidensa ja kohderyhmänsä arjesta sekä ammattilaisten näkemyksiä, jotka auttavat arvioimaan järjestöjen oman toiminnan ja palvelujärjestelmän vaikutuksia sekä parantamaan palveluita.
Järjestöissä tunnistettujen signaalien (esim. yksinäisyydestä, arjen vaikeuksista, osallistumattomuudesta) systemaattinen hyödyntäminen ja näkyväksi tekeminen osana hyvinvointijohtamista, mahdollistaa varhaisemman vaiheen reagoinnin ja asiakkaat saavat apua ennen kuin ongelmat kasaantuvat. Järjestöissä systemaattisesti koottu luotettava kokemustieto auttaa hyvinvointialueita kohdentamaan resursseja oikein: mihin panostaa, missä on “aukkoja”, mitkä toiminnot ovat vaikuttavia. Kun järjestöjen keräämä tieto tuo esiin riskitekijöitä ajoissa, hyvinvointialue voi panostaa ennaltaehkäisyyn. Tämä vähentää raskaiden palveluiden tarvetta pitkällä aikavälillä.
Kokemustiedon ja järjestöjen kokoamien palautteiden käyttö eri sektoreiden yhteistyöprosessien ja johtamisen tukena lisää hyvinvointialueen asukkaiden osallisuutta ja vaikutusmahdollisuuksia. Järjestöjen kohderyhmien ääni kuuluu paremmin ja asiakkaat pääsevät vaikuttamaan palvelujen kehittämiseen. Järjestöt tavoittavat usein ihmisiä, jotka eivät helposti asioi julkisessa palvelussa. Kun järjestötiedon hyödyntäminen liitetään osaksi palvelujärjestelmää, näiden ihmisten elämäntilanteista kertovat havainnot eivät putoa “tietokatveeseen”.
Järjestöjen osaamista voidaan hyödyntää tehokkaammin, kun järjestöjen tuottama tieto tuodaan yhteen, yhteiselle digitaaliselle alustalla ja saadaan osaksi kuntien, hyvinvointialueiden ja kansallista hyvinvoinnin tietojohtamista. Järjestöjen keräämä kokemustieto auttaa arvioimaan, mitä vaikutuksia eri toiminnoilla on. Tämä tukee alueellista hyvinvointisuunnitelmaa, palvelupolkujen kokonaisvaltaista vaikutusten arviointi ja raportointia.
3.1 Toimijat
Yksityinen sektori (yritykset): "Digitaalisen palvelun toteutuksessa käytettävä viestintäkanava voi olla esimerkiksi verkkosivu, sovellus,
ääni-, video- tai chattiyhteys tai sähköposti. Alusta taas voi olla laite tai käyttöjärjestelmä, jossa käytettävä ohjelmisto tai sovellus toimii." Alustalle laajempi määritelmä (myös pilvialustat).
3.2 Roolit
Toimija/osallistuja/asiakas - palveluja suoraan käyttävän henkilön roolit konkreettisemmin.
3.3 Palvelukartta
Visuaalisesti olisi havainnollisempi käyttää sisennystä (nested modeling) esim. 'Koettu hyvinvointi' on ehkä paremmin yläkäsite, jonka sisään voisi piirtää palvelut (kuten roolikartassa olikin). Sama pätee muihinkin vastaaviin tilanteisiin, missä laajempi/abstraktimpi asia pitää sisällään tarkempia asioita (ellei ole käytetty Group-elementtiä).
Maakuntien verkostojärjestöjen neuvottelukunta toteaa, että kolmannen sektorin toimijat järjestäytyvät hyvinvointialueilla myös erilaisten kumppanuuspöytien tai neuvottelukuntien muodossa, mikä on hyvä huomioida. Nämä yhteenliittymät kokoavat eri toimialojen järjestöjä yhteen ja käyvät keskusteluja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä hyvinvointialueiden kanssa.
Toiminta-arkkitehtuuri on kuvattu laajasti. Kuitenkin, vaikka Aikuisuus-elämänvaiheen kuvauksessa on mukana työelämän ja työkyvyn osallisuuden merkitys, hyvinvoinnin osa-alueiden käsitteistä (taulukko 3.4) työ on niputettu osaksi henkilökohtaista toimintaa. Työ olisi voitu nostaa myös omaksi käsitteeksi. Huomatuksena myös, että Ympäristö -käsitteen kuvauksessa työympäristön merkitys hyvinvoinnille puuttuu kokonaan.