-
Motivan testi
-
Kustannustehokkaiden vaihtoehtojen listaa tulisi laajentaa kattamaan muutkin talotekniset ratkaisut kuin vain ilmanvaihto. Esimerkiksi energiatehokkaat LED-valaisimet ja valaistuksen ohjauslaitteet kuuluvat energiatehokkuuden lisäämisen peruskeinojen valikoimaan.
Älykkäillä ohjauksilla varustetut sähkölämmittimet vähentävät kulutusta reagoimalla nopeasti ilmaislämpöihin, lisäävät lämpömukavuutta. Ne ovat myös helppoja vaihtaa olemassa olevien lämmittimien tilalle.
Rakennuskannan korjaamisessa ei ole kyse pelkästään energiatehokkuuden lisäämisestä vaan myös siitä, että saamme olemassa olevat rakennukset toimimaan joustavasti osana energiajärjestelmäämme. Tarvitaan toiminnallisuuksia, joilla rakennuksen energiankäyttöä voidaan ohjata ja sopeuttaa energian hinnan ja uusiutuvan energian saatavuuden mukaan.
Mielestämme kannattaisi kannustaa liittämään pientalojen sähköä kuluttavat lämmityslaitteet uusien älymittareiden kuormanohjaukseen. Yksinkertainen releohjaus on helppo toteuttaa ja vaikkei sillä koko kiinteistön sähkön käyttöä hallitakaan, se silti antaa mahdollisuuden sähkön käytön optimointiin ja sähkötehon hallintaan.
-
Talotekniikkaliitto on tyytyväinen, että lausuntoluonnoksen kehitysehdotuksissa nostetaan esiin mahdollisuus laajentaa kotitalousvähennys koskemaan taloyhtiöitä, jolloin huomioidaan myös monivuotinen vähennysoikeus. Lisäksi lausuntoluonnoksessa on kehitysehdotuksena ”korotetun kotitalousvähennyksen mahdollistaminen energiatehokkuutta parantaviin hankkeisiin”. Toivomme, että valtiovarainministeriö ja ympäristöministeriö tekisivät selvityksen näistä kehitysehdotuksista. Kotitalousvähennyksen laajentaminen taloyhtiöiden remontteihin auttaisi merkittävästi erityisesti pienempiä taloyhtiöitä ja parantaisi taloyhtiöiden mahdollisuuksia rahoituksen saamiseen välttämättömiin ja energiatehokkuutta parantaviin korjaushankkeisiin.
Lausuntoluonnoksen mukaan pientalojen tai rivitalojen ”omistajat voivat tällä hetkellä hyödyntää kotitalousvähennystä työkustannusten osalta korjausten toteuttamiseen. Kotitalousvähennyksessä on myös tällä hetkellä käytössä korotettu tuki öljylämmityksen vaihtamiseen muulle lämmitysmuodolle”. Talotekniikkaliitto huomauttaa, että EU:n jäsenmaista esimerkiksi Ruotsissa kotitalousvähennyksen taso on lähes kaksinkertainen Suomeen verrattuna. Ruotsissa kotitalousvähennyksessä ei ole käytössä omavastuuta ja lisäksi on käytössä myös Grön teknik -vähennys, joka mahdollistaa vihreän siirtymän remonttien osalta myös materiaalien vähentämisen. Suomen on uudistettava kotitalousvähennysjärjestelmä siten, että se tukee erityisesti rakennusten energiatehokkuuden vahvistamista.
-
1: "9. Jäsenvaltioiden on liitettävä 3 artiklassa tarkoitettuun kansalliseen rakennusten perusparannussuunnitelmaan yhteenvetoanalyysi tarkastusjärjestelmistä ja niiden tuloksista. Jäsenvaltioiden, jotka ovat valinneet tämän artiklan 6 kohdassa tarkoitetut vaihtoehtoiset toimenpiteet, on liitettävä mukaan yhteenvetoanalyysi ja tulokset näistä vaihtoehtoisista toimenpiteistä." Onko analyysi saatavilla? 2: "Jäsenvaltioiden olisi tiedotuksen, asianmukaisten hallinnollisten menettelyjen tai muiden kansallisissa rakennusten perusparannussuunnitelmissa vahvistamiensa toimenpiteiden avulla voitava kannustaa soveltuvien aurinkoenergiajärjestelmien käyttöönottoon yhdistettynä rakennuksen vaipan korjaukseen tai rakennuksen teknisten järjestelmien vaihtamiseen taikka sähköajoneuvojen latausinfrastruktuurin, lämpöpumppujen tai automaatio- ja ohjausjärjestelmien asennukseen." Miten esimerkiksi juuri automaation osalta käytön mukauttamisen mahdollistavien järjestelmien asennusta aiotaan edistää? Pelkkä laki ei riitä, jos siitä ei tiedoteta, sitä seurata, järjestelmiä auditoida ja ilmoiteta? Vaikka automaatiolaki on olemassa ja siihen liittyviä asioita on tulossa myös asuinrakennukseen, niin automaatiota ja käytön mukauttamista mahdollistavaa älymittarointia (tästä myös oma direktiivi) ei ole mainittu energiatehokkuuden parantamisen toimenpiteissä asuirakennusten osalta. Ei-asuinrakennuksissa pitäisi valaistuksen korjaustoimenpiteet olla yhteneväiset automaatio- ja ohjausjärjestelmien vaatimusten kanssa. ja muutoinkin tuoda vaatimus automaatiojärjestelmän olemassaolosta ja vaatimuksista tarkemmin (mm. olosuhdeanturointi). Automaatiolla voidaan kuitenkin oleellisesti parantaa kiinteistöjen energiatehokkuutta ja energialuokkaa ( https://eubac.org/wp-content/uploads/2025/01/2024_eubac_Building-Automation-and-Control-Systems-Impact-on-EPC-Classes-in-Europe.cleaned-1.pdf JA https://build-up.ec.europa.eu/sites/default/files/content/epbd_impacts_from_building_automation_controls.pdf). Automaatiosta ei ole mainintaa myöskään e-todistusten yhteydessä. 22. artiklan mukaisesta rakennusten tietokannasta en löytänyt mainintaa, joten en myöskään sinne kirjattavista tiedoista (esim. 16 artiklan mukaisesti automaatiotiedotkin).
-
Taulukot 3.1-3.4
Toimivalla routaeristyksellä on merkittävä vaikutus rakennuksen kosteustekniseen toimivuuteen.
Ehdotamme, että taulukon 3.1 kohdan Rakennuksen ulkopuoli toimenpideteksti kirjoitetaan seuraavaan muotoon: Uusitaan tai lisätään rakennuksen, ml. putkistot, routaeristys.
Ehdotamme, että taulukon 3.2 kohdan Rakennuksen ulkopuolinen routaeristys toimenpideteksti kirjoitetaan seuraavaan muotoon:
Uusitaan tai lisätään rakennuksen, ml. putkistot, routaeristys.
Ehdotamme, että taulukon 3.3 kohdan Rakennuksen ulkopuolinen routaeristys toimenpideteksti kirjoitetaan seuraavaan muotoon:
Uusitaan tai lisätään rakennuksen, ml. putkistot, routaeristys.
Ehdotamme, että kaikissa taulukoissa edellä käsitellyissä kohdissa rakennusosasta/järjestelmästä käytetään nimitystä rakennuksen ulkopuolinen routaeristys.
Ehdotamme, että taulukkoon 3.4 luodaan oma rivinsä rakennuksen ulkopuoliselle routaeristykselle. Sen toimenpideteksti kuuluisi seuraavasti: Uusitaan tai lisätään rakennuksen, ml. putkistot, routaeristys.
s. 44 Toimivuuden varmistaminen -kappale
Riittävällä routaeristyksellä torjutaan rakennukselle ja rakenteille syntyviä vahinkoja. Näiden kustannusvaikutus voi olla suuri. Siksi näemme, että routaeristys kannattaisi nostaa tekstiin näkyväksi.
Ehdotamme, että kappaleeseen Toimivuuden varmistaminen tehdään seuraava isoilla kirjaimilla esitetty lisäys:
Toimivuuden varmistaminen
1) Ulkovaippa ja tekniset järjestelmät: Rakennuksen ulkovaipan energiatehokkuutta parantavien toimenpiteiden yhteydessä rakennushankkeeseen ryhtyvän on huolehdittava, että ulkovaippa sekä ikkunoiden ja ulko-ovien liitokset ympäröiviin rakenteisiin tiivistetään siten, että lämmöneristyskerrokset suojataan ilmavirtausten eristyskykyä heikentäviltä vaikutuksilta. Rakennuksen ulkovaipan ja teknisten järjestelmien korjausta tai uusimista suunniteltaessa ja toteutettaessa toimenpiteet on valittava siten, että rakenteiden oikea lämpö-, ääni- ja kosteustekninen toimivuus sekä palotekninen eristävyys varmistetaan. ROUTAERISTYKSEN RIITTÄVYYS ON AINA TARKISTETTAVA.
-
Energiatehokkuussopimukset ovat hyvä keino ohjata suurempia kiinteistöjen omistajia kohti päästöttömyyttä. KOVA ehdottaa, että sopimusten kattavuutta ja resursseja lisätään, jotta pienemmätkin yhteisöt voivat liittyä mukaan. KOVA myös muistuttaa, että kunnat ovat mukana erilaisissa päästöjä vähentävissä ohjelmissa, kuten Hinku-verkostossa. Näin näiden kuntien omistamat vuokratalo- ja asumisoikeusyhtiöt ovat keskeisesti toteuttamassa päästöjen vähentämistä kunnissa myös muiden ohjelmien kautta.
Suunnitelmaan on kirjattu hyviä toimenpide-ehdotuksia rakennusten energiatehokkuuden parantamiseen. KOVA muistuttaa, että ennen kaikkea väestöltään vähenevillä alueilla on asuin- ja muita kiinteistöjä, joille ei ole pitkäaikaista käyttöä. Osa näistä kiinteistöistä ajetaan suunnitelmallisesti alas aina purkuun saakka. Rakentamismääräysten mukaan energiatehokkuuden parantaminen on pakollista korjaus- ja muutostöiden yhteydessä, mikäli se on teknisesti, taloudellisesti ja toiminnallisesti mahdollista. Taloudellista edellytyksiä täytyy siten peilata myös siihen, miten pitkään kiinteistö on tarkoitus pitää käytössä.
Rakennusten perusparannuspassista voi tulla yhtä hyvä työkalu kuin energiatehokkuussopimuksista. Sen käyttöönotto on suunniteltu olevan vapaaehtoista. Vapaaehtoisuus on tärkeää jatkossakin, jotta siitä ei tule vain hallinnollista taakkaa yhtiöille.
Kunnioittaen,
Jani Pakarinen, tekninen johtaja, KOVA ry
-
Rakennustuoteteollisuus RTT ry / Eristeteollisuus
a) Kustannustehokkaiden lähestymistapojen määrittäminen perusparannukseen
Suunnitelmassa esitettävien toimenpiteiden kustannustehokkuus ja vaikuttavuus tulisi arvioida. Tuki ja kannustimet tulee kohdistaa vaikuttavuuden mukaan.
Sivuilla 47 ja 49 todetaan, että Ulkovaipan lisälämmöneristäminen on taloudellisesti järkevää ”vain, jos” ulkovaipan pinnat ovat muutoinkin uusimisen tarpeessa. ”Vain jos” tulisi muuttaa muotoon ”kun” (peruskorjauksen yhteydessä). Rakennuksen vaipan lisälämmöneristäminen peruskorjausten yhteydessä on tavoiteltava toimenpide. Muutoin menetetään rakennusten energiatehokkuuden parantamisen suunnitelmallisuus ja perusparannusaallon (EU Renovation Wave Strategy) kautta tavoitellut hyödyt kansantalouteen. Taloudellisia kannustimia tarvitaan, jotta suunnitelman toteuttaminen etenee.
c) Perusparannusten edistäminen
Tällä hetkellä matalat vakuusarvot ja lainarahoituksen saanti estävät suurimman osan rakennusten energiatehokkuutta parantavista korjauksista. Kattavien ja energiatehokkuutta parantavien peruskorjausten sijaan tehdään korjauksia pienemmissä osissa, jotta rahoitus- ja rakennuslupakynnys ei ylittyisi. Syynä ei ole haluttomuus energiatehokkuuden parantamiseen vaan rahoituskynnys vakuusarvon ollessa matala. Rahoituksen haasteet on tunnistettu suunnitelmassa. Haasteiden ratkaisemiseen tulee kohdistaa toimia.
Kannatamme Motivan ehdotusta laajentaa kotitalousvähennyksen käytön mahdollisuus koskemaan taloyhtiöitä. Lisäksi tulisi sallia monivuotinen vähennysoikeus remonttivastikkeeseen / rahoituskuluihin. Ehdotamme, että kotitalousvähennykseen lisättäisiin erillinen energiatehokkuusvähennys rakennusten energiatehokkuuden parantamiseen (ARA-mallin mukaan). Ehdotamme myös tutkittavaksi monivuotisen vähennysoikeuden käyttöönottoa energiatehokkuuskorjausten kustannusten laajuuden huomioon ottamiseksi. Ehdotettujen toimenpiteiden vaikuttavuus olisi merkittävä.
Lisäksi toteamme, että VARKE asunto-osakeyhtiöiden perusparannusten takauslainan kehittäminen ja laajentaminen asunto-osakeyhtiöiden energiatehokkuuden parantaminen perusparannuksen yhteydessä on tärkeää.
Tarvitaan rahoitusmekanismi energiatehokkuuskorjausten käynnistämiseen rakennuskannassa, joiden vakuusarvot eivät riitä energiatehokkuustoimet sisältävien perusparannusten käynnistämiseen suunnitelman edellyttämässä mittakaavassa. Rahoitusmekanismin täytyy toimiakseen laskea pankin kynnystä lainanantoon ja omistajien kynnystä lainanottoon sekä vähentää pankkien sitoutuvaa pääomaa ja laskea rahoituskustannuksia energiatehokkuutta parantaviin remontteihin. Rahoitusmekanismi voisi parantaa hankkeiden rahoituskelpoisuutta, madaltaa kynnystä remonttien aloittamiselle, lisätä työllisyyttä, laskea lämmityskuluja ja energiankulutusta, nostaa kiinteistöjen arvoa ja tuottaa rahoitusta moninkertaisella vipuvaikutuksella.
Perusteluna todetaan, että ehdotettujen toimenpiteiden vaikuttavuus on merkittävä. Suunnitelmassa on todettu, että korjatuiksi rakennuksiksi luetaan ennen vuotta 2010 valmistuneista rakennuksista ne, joiden energialuokka on A, B tai C sekä 2010 jälkeen valmistuneet uudet rakennukset. Korjattavana ovat siis energialuokkiin D, E, F ja G kuuluvat rakennukset, joiden osuus rakennuskannasta on suunnitelman mukaan seuraavat:
Pientalot: D (33%), E (27%), F (4%), G (2%) = 66 %
Rivitalot: D (31%), E (30%), F(4%), G(2%) = 67 %
Kerrostalot: D (41%), E (28%), F (8%), G (2%) = 79 %
Muut kuin as.rak. D (19%), E (13%), F (6%), G (6%) = 44 %
d) Heikossa asemassa olevien suojeleminen sekä energiaköyhyyden lievittäminen sekä asuntojen kohtuuhintaisuus
Suunnitelmaan tulisi kirjata tarkemmin Sosiaalisen ilmastosuunnitelman väliraportin löydökset energiaköyhyydestä ja siihen liittyvistä yhteiskunnallisista kustannuksista. Suomessa oli vuonna 2023 arviolta 590 000 haavoittuvassa asemassa olevaa kotitaloutta. Energiaköyhyydestä johtuvaa tuen tarvetta tulisi vähentää ensisijaisesti parantamalla rakennusten energiatehokkuutta. Rakennusten energiatehokkuuden parantaminen ei ainoastaan vähennä käyttökustannuksia, vaan lisää myös rakennusten kaupallista arvoa. Kotitalouksien energiamenojen odotetaan kasvavan tulevaisuudessa mm. ETS2-päästökauppajärjestelmän käyttöönoton vuoksi.
Nostoja Sosiaalisen ilmastosuunnitelma väliraportin kirjauksista liittyen energiaköyhyyteen (sivulta 59):
- ”Kylmän ilmaston vuoksi on käytännössä mahdotonta elää ilman lämmitystä.”
- ”Kaiken kaikkiaan Suomessa ei ole merkittävää määrää kotitalouksia, jotka kärsivät siitä, että olennaiset energiapalvelut olisivat täysin vailla. Pohjoisen sijainnin vuoksi kotitalouksien perustarpeiden, kuten energiansaannin ja riittävän sisälämpötilan, turvaaminen on kuitenkin ratkaisevan tärkeää.”
- ”Köyhyysvaarassa olevien perusmääritelmä sisältyy Suomen perustuslain 19 §:ään, josta oikeus sosiaaliturvaan on johdettu”
- ”Kotitalouksia, jotka ovat oikeutettuja asumistukeen (eläkkeensaajien asumistuki tai yleinen asumistuki) ja/tai sosiaalitukeen, pidetään haavoittuvassa asemassa olevina kotitalouksina. Lisäksi kansallisessa toimintasuunnitelmassa todetaan, että kotitalouksia, jotka ovat oikeutettuja asumistukeen (eläkkeensaajien asumistuki tai yleinen asumistuki) ja/tai sosiaalitukeen, voidaan pitää haavoittuvassa asemassa olevina kotitalouksina.”
- ”Asumistukea saavien kotitalouksien kokonaismäärä oli 552 501 vuonna 2023”
- ”Mahdolliset päällekkäisyydet huomioon ottaen haavoittuvassa asemassa olevien kotitalouksien kokonaismäärä Suomessa oli tällä menetelmällä 590 075 vuonna 2023.”
Ideaalitilanteessa kaikkiin tukijärjestelmiin tulee olla liitettynä kytkös tuen tarpeen vähentämiseksi. Vihreän siirtymän elementeistä juuri peruskorjausaallolla, EPBD-tavoitteilla, sosiaalisella ilmastorahastolla sekä komission uudella Affordable Housing Act-aloitteella on tarkoitettu olevan tällainen tuen tarvetta vähentävä kytkös asumis-/sosiaalitukiin. Näiden laajempien ja moninaisten vaikutusten arvioimiseksi tulee kerätyt aineistot rakennuskannasta yhdistää tilastoihin köyhyysvaarassa olevien (energiaköyhien) tuen saajien määrästä ja asumismuodoista.
Nostoja Sosiaalisen ilmastosuunnitelman väliraportin kirjauksista liittyen perusparannussuunnitelmassa esitettävien toimenpiteiden vaikuttavuuteen:
- ”Päästökauppajärjestelmä2 ja EU:n energia- ja ilmastotavoitteiden toteuttaminen vuoteen 2030 mennessä lisäävät kaikkien kotitalouksien energiamenoja Suomessa.”
- ”On kuitenkin huomattava, että politiikan (mukaan luettuna SCP) odotetaan tukevan alempia tuloluokkia näiden investointien rahoittamisessa, eli kotitalouksien ei tarvitsisi maksaa kaikkia mainittuja investointikustannuksia itse.”
- ”Suhteellisesti eniten korotukset vaikuttavat neljään alimpaan tulokymmenykseen kuuluviin kotitalouksiin, joiden tulot nousevat 1,1 prosentista 1,7 prosenttiin. Viidessä ylimmässä tulokymmenyksessä sama osuus on alle 0,5 prosenttia. Tämä ero selittyy sillä, että alempien tuloluokkien kotitalouksien rakennuskannassa on enemmän mahdollisuuksia kustannustehokkaisiin energiansäästöparannuksiin.”
- ”Energiansäästöinvestoinneista saatavat hyödyt näkyvät kaikissa kymmenysluokissa pienempinä energiakustannuksina.
- ”Rakennusten energiatehokkuuden parantaminen ei ainoastaan vähennä käyttökustannuksia, mikä lisää kotitalouksien kykyä selviytyä energian hinnanvaihteluista, vaan lisää myös rakennuksen kaupallista arvoa - ominaisuus, jota ei ole otettu huomioon tässä analyysissä.”
Kansallinen rakennusten perusparannussuunnitelma ja Sosiaalinen ilmastosuunnitelma on laadittava yhteistyössä ja niiden toimenpiteet ja avustukset on kohdennettava oikein. Sosiaalisen ilmastosuunnitelman (SCP) toimenpiteitä ja sieltä kohdentuvaa rahoitusta ei tulisi odottaa vaan tulee yhdessä hakea aktiivisesti ratkaisumalleja ja vaikuttavimpia toimenpiteitä. SCP:n toimenpiteet tulisi kohdentaa ensisijaisesti haavoittuvassa asemassa oleviin kotitalouksiin mikroyritysten sijaan:
=> päästökaupan vaikutukset ammattiliikenteeseen on tarkoitus inflaatiovaikutusten vuoksi kompensoida täysimittaisesti, joten päästökaupalla ei tulisi olla merkittävää vaikutusta mikroyritysten päästövähennyksiin
=> haavoittuvat mikroyritykset toimivat lähtökohtaisesti vuokratiloissa, joten niiden lämmityskustannuksia kompensoimalla tai remontteja avustamalla ei saavuteta merkittäviä vaikutuksia EPBD tavoitteisiin. Sen sijaan vuokratiloja hallinnoiviin yrityksiin kohdistuu EPBD:stä vaikutuksia, joiden tulee kannustaa parantamaan vuokrattavien tilojen energiatehokkuutta.
Energiatehokkuus etusijalla – periaate tulee pitää ensisijaisena arviointiperusteena myös Sosiaalisen ilmastosuunnitelman toimenpiteiden arvioinnissa ja sisällyttämisessä. Ehdotamme kansalliseen rakennusten perusparannussuunnitelmaan sisällytettäviksi toimenpiteiksi seuraavat Sosiaalisen ilmastosuunnitelman väliraportin ns. EU:n pitkän listan toimenpiteet:
- ”Rahoitusinstrumentit: Palveluseteli pienituloisille kotitalouksille energiaremontteja varten”
- ”Energiatehokkuusohjelmat: Toteutetaan kohdennettuja ohjelmia energiankulutuksen vähentämiseksi pienituloisissa kotitalouksissa”
- ”Eristys ja ikkunat: Parannetaan seinien, kattojen ja lattioiden eristystä ja vaihdetaan ikkunat energiatehokkuuden parantamiseksi.”
Lisäksi seuraavat keinot ovat keskeisiä ja kustannustehokkaita:
- ”Syväkorjaukset: Toteutetaan kattavia peruskorjauksia, joilla parannetaan merkittävästi rakennusten energiatehokkuutta. ”
- ”Älykkäät mittarit: Asennetaan älykkäitä mittareita energiankäytön seuraamiseksi ja optimoimiseksi.”
Ehdotetaan näitä EU:n pitkän listan toimenpiteitä sisällytettäväksi sekä sosiaaliseen ilmastosuunnitelmaan että kansallisen perusparannussuunnitelmaan, jotta päästökauppatuloja voidaan kohdentaa energiatehokkaiden peruskorjausten toteuttamiseen toimivien rahoitusmekanismien löytyessä. Haavoittuvassa asemassa olevat ja energiaköyhyyden määritelmän täyttävät ovat tällä hetkellä yhtenä taloyhtiöiden energiatehokkuusremonttien toteuttamisen merkittävimpänä esteenä.
Kotitalouksien tukeminen lämpöpumppuihin investoimiseksi ei tue energiankulutuksen ja kulutuspiikkien vähentämistä emmekä siksi kannata sen sisällyttämistä kumpaankaan suunnitelmaan.
k) Alueellisten perusparannusten edistäminen
Tuemme suunnitelmaan ehdotettuja alueellisten ryhmäkorjausten edistämiseen liittyviä kirjauksia.
q) Modulaaristen ja teollisten ratkaisujen korjausrakentamiseen
Ehdotamme, että suunnitelmaan lisätään julkisivukorjaamisen teolliset ratkaisut. Näitä ovat esimerkiksi Suomessa pitkälle kehitetyt ja testatut ratkaisut energiatehokkuuden parantamiseen, kuten eristerappausjärjestelmä, tuulettuva levyrappausjärjestelmä, tuulettuva levyjulkisivujärjestelmä ja tuulettuva ohutlevyjulkisivujärjestelmä.
-
Kohdassa a) olevat taulukot 3.1-3.4 luetteloivat kyllä, mitä toimenpiteitä voi tehdä energiatehokkuuden parantamiseksi, mutta luetellut toimenpiteet ovat hyvin eriarvoisia. Vaikka näille korjaushankkeiden heterogeenisyydestä johtuen saakaan aikaiseksi E-lukuvaikutusta, toimenpiteet voi silti karkeasti laittaa kustannusoptimaalisuusjärjestykseen. Nyt taulukoiden käyttöarvo sellaisenaan on hyvin vähäinen.
Jani Kemppainen, Rakennusteollisuus RT ry
-
Rakennuskannan perusparannussuunnitelman tavoitteet ovat kannatettavia, mutta tukien kohdentamisessa on huomioitava rahoitusmarkkinoiden realiteetit ja alueellinen kehitys. Syrjäseutujen rakennuskannan perusparannusten tukeminen ei useinkaan johda toivottuun lopputulokseen luottoriskien ja markkinakysynnän puutteen vuoksi. Kaupungistuminen jatkuu Suomessa, eikä Finanssialan näköpiirissä ole laajamittaista syrjäseutujen asutuskehitystä. Väestö keskittyy kasvukeskuksiin, mikä heikentää syrjäisemmillä seuduilla sijaitsevien asuntojen markkina-arvoa ja kysyntää. Tämä kehitys näkyy myös rakennuskannan tilastoissa: suuri osa vanhemmasta rakennuskannasta sijaitsee alueilla, joilla väestö vähenee ja asuntojen käyttöaste laskee. Edellä mainittu huomioiden tukikehyksen aiempaa painokkaampi kohdentaminen kasvukeskuksien ulkopuoliseen asumiseen ei välttämättä ole riittävän pitkänäköistä politiikkaa, sillä tukien kohdentaminen syrjäseutujen rakennuskantaan on perusteltua vain, jos omistajat kattavat omilla varoillaan tuen ulkopuolelle jäävät kustannukset. Pankkirahoitusta ei välttämättä ole saatavilla näihin kohteisiin. Takaus voi parantaa luotonsaantia, mutta takauksia tulisi myöntää vain, jos asunnoille on kysyntää jatkossakin, ja takauksesta tulisi periä markkinahinta. On myös huomioitava, että julkinen takaus voi antaa asiakkaalle väärän kuvan asunnon arvon säilyvyydestä. Mikäli asunnon vakuusarvo itsessään ei riitä kattamaan lainapääomaa, on oletettavaa, että kohde on liian riskipitoinen rahoitettavaksi.
Kiitos mahdollisuudesta lausua asiassa.
Aleksi Kaakinen/Finanssiala ry
-
a)
Suunnitelmassa on kuvattu hyvin toimia ja yhden ja kahden asunnon kustannustehokkaita toimenpiteitä.
Teknisenä korjausehdotuksena todetaan, että kaikki viittaukset rakennuslakiin ja rakennuslupaan on hyvä oikaista nykylain mukaiseksi eli rakentamislaki ja rakentamislupa.
b)
Asuinrakennusten kehityspolulla pientaloasukkaille ovat keskeisiä neuvonta ja informaatio-ohjaus sekä erilaiset tuki- ja rahoitusmahdollisuudet.
Omakotiliitto pitää tärkeänä kaikkien rakennustyyppien osalta suunnitelmallista ja pitkäjänteistä kunnossa- ja huolenpitoa. Omakotiliitto tarjoaa jäsenilleen tietoa ja neuvontaa sekä huoltokirjan tukemaan suunnittelu- ja dokumentointityötä. Ennakoiva ja oikea-aikainen oman talon korjaaminen lisää viihtyvyyttä, pidentää talon elinkaarta ja säästää myös asumiskustannuksissa pitkässä juoksussa.
Liitto kannustaa jäseniään myös tekemään pidemmän tähtäimen suunnitelmia talon huoltoon, joka tukee talon kestävää elinkaarta ja mahdollistaa kotitaloudelle taloudellisen varautumisen tuleviin remontteihin.
Omakotiliitto esittää, että tässä kohdassa olevaan perusparannuspassin tekstiin lisätään sana vapaehtoinen, eli ”Rakennusten vapaaehtoinen perusparannuspassi”, joka viedään läpi koko suunnitelman.
Asunnon kunnon selvitysmenetelmien kehittäminen on keskeistä ja meneillään on Suomessa sekä RT-korttien sisällön päivittäminen asuntokaupan kuntotarkastuksiin sekä SFS-standardin luominen kuntotarkastukseen. Kuluttajilla on oltava tieto luotettavista menetelmistä ja tarkastusten tekijöistä.
Omakotiliitto toteaa, että liitto on mukana viestinnän yhteistyöverkostoissa ja jatkaa mielellään yhteistyötä korjaus- ja uudisrakentamiseen liittyvien muutosten tiedottamisessa.
c)
Rahoituksen osalta yhden ja kahden asunnon pientaloissa on tunnistettu yhä enemmän haasteita. Erityisesti haja-asutusalueella, jossa arvonkehitys on eriytynyt viime vuosien aikaan. Tämä on heikentänyt kotitalouksien mahdollisuuksia saada lainaa, kun vakuudet eivät ole riittäviä.
Kotitalousvähennys, öljy- ja kaasulämmityksestä luopumisen tuki ja ELY:n kautta myönnetyt energia-avustukset ovat olleet tärkeitä ja kannustaneet konkreettisesti kotitalouksia toteuttamaan siirtymää pois fossiilisesta lämmityksestä. Omakotiliitto kannattaa, että kotitalousvähennyksen tilapäistä korotusta jatketaan. Samalla todetaan, että laajemman vaikuttavuuden saavuttamiseksi myös energiatehokkuusremonttien kotitalousvähennys olisi tärkeä nostaa tälle korotetulle tasolle.
Kotitalousvähennys on ollut ihmisille tunnettu ja selkeä tukimekanismi, joka on tullut esille muun muassa Omakotiliiton vuonna 2022 tehdyssä kotitalousvähennyksen käyttöä koskevassa jäsenkyselyssä. Omakotiliitto tunnistaa myös kotitalousvähennyksen kehittämistarpeen. Esimerkiksi jos on yhden hengen kotitalous, vähennysmahdollisuus on pienempi. Omakotiliitto ehdottaa, että tulevaisuudessa kotitalousvähennys muutetaan asuntokohtaiseksi nykyisen henkilökohtaisen vähennysoikeuden sijaan. Omakotiliitto ehdottaa, että vähennyksen määrä tulee olla myös nykyistä korkeampi, esimerkiksi 8000 euroa, jotta sillä saadaan laajempi remonttiaalto käyntiin. Energiatehokkuusremonteille voitaisiin luoda oma erillinen määräaikainen vähennysoikeus tai sen voisi lisätä korotettuun öljy- ja kaasulämmityksestä luopumisen vähennysoikeuteen. Vähennyksen käyttöä vahvistaisi myös monivuotinen vähennysoikeus nykyisen yhden kalenterivuoden sijaan.
Omakotiliitto toteaa toimeenpannuista toimista, että hallitusohjelman kirjauksen mukaan kehitetään kotitalousvähennystä tukemaan energiatehokkuuden parantamista, mutta toistaiseksi tukea on leikattu niin prosenttimäärän ja euromääräin osalta sekä nostettu omavastuuta.
Omakotiliitto kannattaa ehdotusta, että taloudellisen tilanteen salliessa, korotetun kotitalousvähennyksen mahdollistaminen energiatehokkuutta parantaviin hankkeisiin. Samoin on kannatettava ehdotus, että huomioidaan myös monivuotinen vähennysoikeus.
Päättynyt energia-avustus on myös ollut toimiva mekanismi, jota olisi tärkeä jatkaa energiatehokkuusremonttien tukemiseksi, jotta pienituloisten energiatehokkuusremontteja voitaisiin tukea entistä täsmällisemmin, erityisesti alueilla, joille rahoituksen saanti on vaikeaa.
Valtion tukeman asuntorakentamisen keskus Varke (aiemmin Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus Ara) myönsi henkilöasiakkaille (eli pientalojen omistajille) energia-avustuksia asuinrakennusten energiatehokkuutta parantaviin korjaushankkeisiin vuosina 2020–2023. Omakotiliitto pitää tärkeänä, että avustus saadaan uudelleen käyntiin energiatehokkuuden parantamiseksi, kun nyt öljy- ja kaasulämmityksestä luopumisen tukea myös jatkettiin. Ehdotuksena on, että tarkastellaan ja tarvittaessa korjataan asunto-osakeyhtiöiden perusparantamiseen tarkoitetun Varken myöntämän takauksen kriteereitä ja myöntöperusteita, jotta instrumenttia voidaan hyödyntää paremmin. Omakotiliitto ehdottaa, että luodaan myös pientaloille oma takausmalli.
Tarvitaan myös tietoa, onko kotitalouksille mahdollisuutta saada EIR kestävyystakauksia.
Esityksen mukaan toimenpiteenä on Korjausavustukset ikääntyneiden ja vammaisten asuntojen korjauksiin ja ne ovat voimassa toistaiseksi. Omakotiliitto kannattaa tätä ja pitää erittäin tärkeänä jatkaa tukemista.
d)
Omakotiliitto toteaa, että nykyisestä sosiaaliturvasta asumiseen liittyen on omistusasujat pudotettu pois. Omakotiliitto pitää tärkeänä selvittää pientaloasukkaiden tilannetta energiaköyhyyden riskistä. Moni pienituloinen, esimerkiksi yksinasuva tai lapsiperhe, voi olla vaarassa. Energiaköyhyyden torjunta vaatii myös suoria 100 % tukia, sillä muutoin esimerkiksi osatuet tai verovähennysoikeudet eivät mahdollista kotitalouden toimia.
Omakotiliitto pitää tärkeänä, että esityksessä on todettu pohjoisen sijaintimme vaatimukset. On tärkeää turvata kotitalouksien perustarpeet, kuten energiansaanti ja riittävä sisälämpötila. Haavoittuvassa asemassa olevan asiakkaan määritelmä sisältyy Suomen perustuslain 19 §:ään, josta oikeus sosiaaliturvaan on johdettu, mutta nyt tämä oikeus poistettu omistusasujilta. Omakotiliitto katsoo, että eri asukasryhmille on oltava tukimallit, jotta energiaköyhyys ei lisäänny.
Eläkkeensaajan asumistuen osalta on tärkeä, että jatkossa se on myös omistusasujien käytettävissä.
Omakotiliitto pitää tärkeänä, että energianeuvontaan on jatkossa varattu riittävät resurssit, jotta voidaan vastata yhä kasvavaan valtakunnalliseen ja alueelliseen energianeuvontaan. Moni kotitalous tarvitsee juuri omaan kotitaloon sopivaa neuvontaa, johon yleisneuvonta ei riitä. Lisäksi on kannatettavaa, että neuvontaa tehdään yhteistyöverkostoissa, kuten kolmannen sektorin eri järjestöjen kanssa, jotka tavoittavat tehokkaasti omia kohderyhmiään, kuten Omakotiliitto pientalo- ja vapaa-ajanasukkaita. Yhteistyön toteuttamiseen tulee varata riittävästi resursseja myös neuvontatyötä tekeville järjestöille.
Omakotiliitto on osallistunut Suomen Sosiaalinen ilmastosuunnitelma (SCP) valmisteluun ja odottaa kiinnostuneena sen julkistamista.
Omakotiliitto on tehnyt yhteistyötä myös Vanhustyön keskusliiton VTKL ry:n asuntojen korjausneuvonnan kanssa, joka tarjoaa asuntojen korjaus- ja muutostarpeiden arviointia ja korjausten edistämisen sekä avustusten hakemisessa auttamista yli 65-vuotiaille. Omakotiliitto pitää tärkeänä neuvonnan jatkuvuutta ja toivoo, että siihen varataan riittävästi resursseja jatkossa.
Esityksen mukaan nyt on valmisteltavana Motivan verkkopalvelussa loppuvuodesta 2025 julkaistava keskitetty sähköinen asiointipiste. Omakotiliitto pitää tärkeänä tulevan pisteen toiminnassa yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa.
f)
Omakotiliitto pitää hyvänä, että öljy- ja kaasulämmityksestä luopumista on tuettu vuodesta 2020 alkaen, tukea ovat voineet hakea pientalojen omistajat sekä kunnat ja seurakunnat. Pientalojen öljy- ja kaasulämmityksestä luopumisen tukea jatketaan edelleen vuonna 2025 ja sitä on myönnettävissä määrärahan riittävyyden mukaan. Pientalojen lisäksi myös kuntien avustusta jatketaan. Tuki edistää Suomen tavoitetta edetä kohti fossiilittomia lämmitysratkaisuja ja vähentää samalla päästöjä sekä energian tuontiriippuvuutta.
Täysremontin rinnalle Omakotiliitto ehdottaa osatoimia, joilla voidaan vähentää päästöttömyyttä. Yksi lisävaihtoehto on lisätä tukimalli, jossa kotitaloutta kannustetaan siirtymään fossiilittomaan polttoöljyyn. Tämän kustannus on huomattavasti matalampi kuin täysremontin. Tämä mahdollistaa lämmityksen muuttamisen viipymättä päästöttömäksi, laitekustannus eri arvioiden mukaan alle 1000 euroa. Toisena edeltävän rinnalle luotaisiin määräaikaisena fossiilittoman lämmitysöljyn tuki, joka madaltaa ostokustannusta kotitaloudelle ja antaa siirtymäajan valmistautua jatkotoimiin. Kolmantena on kannustimet tehdä muita toimia, jotka vähentävät nykyisen öljyn käyttömäärää: Esimerkiksi taloon asennettava ilmalämpöpumppu voi vähentää merkittävästi öljymäärää. Lisäksi nämä täydentävät toimet vahvistavat huoltovarmuutta ja voivat lisätä halukkuutta päästöjen vähentämiseen.
g)
Omakotiliitto kannattaa erityisesti tiedottamisen merkitystä kiertotalouden edistämiseksi ja yhteistyötä kolmannen sektorin kuten järjestöjen kanssa, joka tavoittaa tehokkaasti jäsenistöään. Tiedottamisessa voitaisiin esimerkiksi tarjota tietoa materiaalien uusiokäytöstä rakennusremonteissa.
h)
Omakotiliitto oli mukana työ- ja elinkeinoministeriön työryhmässä, joka valmisteli lainsäädäntöä hajautettujen energiayhteisöjen ja aktiivisten asiakkaiden energian jakamisen helpottamiseksi koko Suomen alueella. Pientalo- ja vapaa-ajan asukkaat odottavat kiinnostuksella selkeitä ohjeita ja konkreettisia malleja, miten voivat perustaa tai liittyä mukaan energiayhteisöihin, jotka ovat rajat ylittäviä esimerkiksi useita lähialueiden omakotitaloja kokoavia yhteisöjä.
Verotuksen osalta todetaan, että kotitaloudelle tulee olla selkeä taloudellinen kannustin ja veroja ei tule periä tuotoista pientaloasukkailta. Omakotiliitto toteaa, että perustamisen esteet tulee poistaa myös omakotitalojen osalta, kuten esityksessä todetaan vuokra-asumisen osalta.
k)
Omakotiliitto kannattaa kehityshankkeita, joissa tarkastellaan nykyisin käytössä olevia alueellisia ja ryhmäkorjaushankkeita myös pientaloasukkaat huomioiden ja on mielellään mukana jatkossa yhteistyössä.
Ympäristöministeriön Valtakunnallinen alueiden eriytyminen -selvityksessä on todettu, että Suomen aluerakenteen eriytymiskehitys on voimistunut 2010-luvulla ja tulee jatkumaan myös tulevaisuudessa. Väestönkasvu, uusien työpaikkojen syntyminen sekä uudisrakentaminen keskittyvät aiempaa harvemmille seuduille. Omakotiliitto korostaa, että tämä koskettaa vahvasti haja-asutusalueen omakotitaloja, joita jää tyhjiksi eri puolella Suomea. Suunnitelmassa tulee huomioida, miten tämä lasketaan ja raportoidaan jatkossa osana kansallista perusparannussuunnitelmaa.
m)
Omakotiliitto pitää tärkeänä, että pientaloasukkailla on saatavilla tietoa esimerkiksi EIR:n InvestEU-ohjelman kautta ohjautuvien kestävyystakausten osalta, jota olisi esityksen mukaan suomalaisista pankeista saatavilla myös latauspisteiden rakentamiseen etenkin pientaloissa.
n)
Omakotiliitto toteaa, että esityksessä on huomioitu hyvin yhden ja kahden asunnon omistajien päätöksentekoa. Samoin Suomen kehitysnäkymät vaikuttavat oleellisesti myös pientaloasumiseen, samalla tunnistaen, että eri kyselyiden mukaan suomalaisista yli 70 % haluaa asua pientaloissa ja noin 50 % nimenomaan omakotitaloissa. Asuntorakentamisessa tulisi entistä vahvemmin huomioida asumistoiveet, joka osaltaan vahvistaa myös ihmisten hyvinvointia.
Omakotiliiton havaintojen mukaan rahoituksen saatavuus on yhä useammin ongelma varsinkin, jos rakennuksen arvonkehitys on heikkoa tai se ei sijaitse kasvualueella.
Omakotiliitto kannattaa kehitystoimia ja esittää, että pientalot ovat mukana kohderyhmänä. Erityisesti kannatetaan ehdotusta, että taloudellisen tilanteen salliessa tuetaan asuinrakennusten selvitys- ja suunnitteluhankkeita esimerkiksi perusparannuspassin teettämiseksi.
Samoin kun kehitysehdotuksena on, että lisätään korjausrakentamisen ja energiatehokkuuden avointa, digitaalista koulutustarjontaa jatkuvaan oppimiseen. Tässä kohderyhmässä on myös tärkeä pitää mukana pientaloasukkaat.