Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.
Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.
Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.
Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:
- Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
- Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
- Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
- Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
- Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.
Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Jalkakäytävä
Dj
30. lokakuuta 2025 kello 23.15.49
Mielestäni jalkakäytävän olisi hyvä jatkua Espoontielle saakka myös kadun toisella puolella. Luonnoksen järjestelyillä muodostuisi joka tapauksessa polku kadun reunaan. Jalkakäytävä veisi varmaankin katupuut, mutta niiden tarve ei ole kovin merkittävä, sillä ympäristö on muutenkin vehreää.
Espoontien risteyksen muotoilu on hieman erikoisen laaja ottaen huomioon, että kyseessä on hiljaisen tonttikadun liittymä. Kohdassa keskisaareke ei ole tarpeen, vaan samat turvallisuushyödyt saadaan kutistamalla Kirkkopellonkujan liittymää ja mahdollisesti korottamalla suojatie ja pyörätien jatke. Myös ns. ylijatkettu jalkakäytävä sopisi kohtaan.
LP-alueen uloskäynnillä väistämissäännöt ovat epäselkeitä. Tieliikennelaissa määrätään pysäköintialueelta poistuvan ajoneuvon väistämään risteäviä tienkäyttäjiä, siis myös jalankulkijoita. Luonnoksen järjestely antaa olettaa, että jalankulkija olisi väistämisvelvollinen, mitä se ei ole. Kohta kannattaisi suunnitella niin, että pysäköintipaikalta poistuva ajoneuvo ylittää jalkakäytävän. Sama pätee myös kadun päässä olevaa tonttiliittymään.
Pysäköintialueen jalkakäytävää lähinnä olevat autopaikat luovat näköesteen jalankulkijan ja kuljettajan välille, mikä luo turvallisuusriskin jalankulkijalle.
@Peik
7. marraskuuta 2025 kello 9.20.33
Hei,
keskisaareke on kevyen liikenteen käyttäjien turvaksi esitetty, näin hillitään ajoneuvojen nopeuksia risteysalueella sekä luodaan turvallinen ylitys hieman leveällä katuliittymällä.