Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.
Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.
Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.
Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:
- Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
- Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
- Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
- Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
- Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.
Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Hämäräaktiiviset lajit eli liito-oravayhteys ja valaistus
Aarni
4. marraskuuta 2025 kello 10.04.22
Reitti itsessään vaikuttaa toteutetun niin, että se huomioi sekä ihmisten kulun että olemassaolevan luonnon. Reitin kulkijat halunnevat myös nauttia luonnosta.
Ehdotan kuitenkin valaistuksen poistoa. Mikäli tämä ei olisi mahdollista, sen sammutusta yöajaksi tai kokonaan kesäkaudella. Hämärä- ja pimeäaktiivisille lajeille on tärkeää, ettei yöaikaista keinovaloa lisätä yhä enemmän ja enemmän. Valaistua reittiä kaipaavat ihmiset voivat edelleen käyttää Omnian itäpuolisia turvallisia kevyen liikenteen väyliä.
Liito-oravien reitin huomioiminen on minusta tärkeää myös valaistuksessa ja sen vähäisyydessä.
Espoossa on tarpeen enemmän kiinnittää muutenkin huomiota yöaikaiseen keinovaloon, ja sen haittoihin sekä ihmisille että muulle luonnolle.
Käytännössä tämä vähentäisi myös reitin toteuttamisen kustannuksia.
Onko Espoossa liikaa rahaa..
Puutarhuri
10. marraskuuta 2025 kello 19.50.03
Miksi polun pitää olla niin leveä? Silloinhan se on jo tie.. ja miksi lisää valsistusta, jos pelkää pimeää voi ostaa esim otsalampun tai jäädä kotiin. Espoon valosaaste on jo aivan kauhea ihmisille, luonnolle ja eläimille. Sen lisäksi säästetään rahaa jos pidetään polku polkuna.
Valaistus pois!
Ulkoilija
10. marraskuuta 2025 kello 19.57.35
Valaistettu ja leveä puistoraitti on alueen mittakaavan nähdään aivan liian leveä. 3,5 m leveän puistoraitin rakentaminen vaati toteutusvaiheessa noin 8 metrinen työkaista joka on ylimitoitettu näin pienellä alueella. Valaistus häiritsee yöeläimet. Valaistus riittää alueella muutenkin. Omnian alue on jo hyvin valaistettu.
Leveän puistoraitin tekeminen vaarantaa myös kauniit tammet. Kapean luontopolku olisi ihanteellinen tavoite pienellä ja kapealla puisto kaistalla.
Miksi tämä tarvitaan
Muuris
14. marraskuuta 2025 kello 7.36.07
En käyttäisi tähän rahaa. Siinähän on hyvä reitti Omnian parkkipaikkojen vieressä, asfaltoidulla tiellä.
Muuralan puolelta pitäisi Nimismiehenpuisto muuttaa esim. koirapuistoksi.
Ulkoilija
14. marraskuuta 2025 kello 10.21.18
Parkkialueella kävely on turvatonta varsinkin lapsille ja vanhuksille eikä siinä saa terveellisiä luontokokemuksia kuten polulla saisi. Parkkialueella ei ole erikseen jalankulkualuetta vaan siellä ollaan mopojen ja autojen seassa.Lisäksi polku ohjaisi jalankulkuliikennettä pois ahtaalta alikululta ja Kirkkokadun sillalta puusillalle.
Hyvää ja huonoa
Henrika
14. marraskuuta 2025 kello 7.41.07
Suunniteltu ulkoilureitti tulee hyvään kohtaan, mutta kuten tässä aiemmat ovat kommentoineet valosaasteen lisääminen ei ole hyväksi luonnolle. Ympärillä on jo paljon valaistuja reittejä, joten tämän polun valojen tarvetta voisi tarkastella kriittisesti, tai ainakin valaistus tulisi sammuttaa yöksi. Toteutus ilman valaistusta säästäisi myös kuluja.
Tasapuolisuutta Espoon kehittämisen
Ulkoilija
14. marraskuuta 2025 kello 10.13.54
Tervehdin ilolla kaikkia suunnitelmia, jotka lisäävät viihtyisyyttä Espoon keskuksessa ja joiden avulla upea Espoonjokilaakson ja kirkon alue on helpommin saavutettavissa. Yksi polku ei tietysti paljoa maksa. Koskahan Espoon keskuksessa saisi nauttia verorahoin kustannetusta kulttuurista esim. Tapiola Sinfonietasta tai Espoon teatterin esityksistä. Ts. Miksi kaikki kaupungin kulttuuritilat ja arvorakennukset sijoitetaan Tapiolaan?
Tehkää ensin Bodomin kävelytie loppuun
Etelään liikaa rahaa
15. marraskuuta 2025 kello 10.16.22
Bodomin ympäri suunniteltu kevyen liikenteen väylä /kävelytie jäi Kaisankodin jälkeen vain lupaukseksi ja suunnitelmaksi. Mitä jos tehtäisiin se loppuun ensin ja sitten suunniteltaisiin muualle vastaavia väyliä? Nyt siellä kuljetaan hengen kaupalla autojen, bussien, mopojen ja traktoreiden seassa mutkaisellä ja mäkisellä tiellä.
Ensin keskeneräiset loppuun ja sitten vasta uutta. Pohjois-Espoossakin on elämää ja oikeus palveluihin vaikka se tuntuu usein suunnittelijoilta unohtuvan!!
Mikä tarve tälle raitille on?
Lähellä asuva
16. marraskuuta 2025 kello 1.21.52
Toistetaan vielä tuo otsikko: Mikä tarve tälle raitille on? Mistä sille tulee kulkijat ja minne se ne kulkijat kuljettaa. Ei-mistään ei-minnekään...! Onko Espoolla varaa todella satsata rahaa turhempaan? Tulee mieleen vanha laulu musikaalista "Viulunsoittaja katolla" - "Ja yhdet hienot portaat veis ylöspäin ja yhdet toisi alaspäin ja yhdet, huvin vuoks ei minnekään.". (Rikas mies jos oisin)
Koiran lenkittäjälle hyvä
Koulumestari
17. marraskuuta 2025 kello 20.35.07
Itse ainakin kuljen Omnian parkkipaikan kautta jo nyt koiran kanssa lenkkeillessä, joten tämä reitti tulisi hyvään käyttöön. Lisäksi tämä voisi toimia hyvänä reittinä Lagstadin kouluun Muuralan alueelta kulkeville lapsille tai Nimismiehen ja Koulumestarin alueelta Espoon keskukseen kävelyväylän ilman liikoja kiertelyitä. Omnian läheisyydessä erityisesti on juuri kävelijöille huonot puitteet tällä hetkellä, monet jalkakäytävät ovat kiireisiä ja ahtaita ja autoliikenteen kanssa ollaan usein lähekkäin. Espoon keskuksen alueella ei ole monia kirkon alueen kaltaisia puistomaisia ulkoilupaikkoja, joten Espoonjoen alueen saavutettavuuden lisääminen tällä alueella on hyvä juttu yleisesti. 3,5 metriä tuntuu kyllä melkoisen leveältä kyseiselle reitille, varmasti kapeampikin polku ajaisi asiaa vieden vähemmän tilaa luonnolta. Huomioon on myös otettava miten polun rakennus ja tulevaisuuden liikenne vaikuttavat kirkon alueella esimerkiksi hautausmaan rauhallisuuteen.