Vaikka kehittäminen on toki strategialähtöistä: se ei saa olla virkamiesjohtoista, vaan tulisi panostaa siihen, että strategia sytyttää kipinää ruohonjuuritasolla!
Ei liikaa korosteta pohjalaisuutta. Itäreunalla ei ainakaan olla uhoovia pohojalaisia. Perinteisen uho-identiteettiin ei kannata nykypäivänä nojata ollenkaan, vaan nykyaikaisi sisältöjä pitää luoda kaikkialla tällä alueella.
Ruokamaakuntana voisimme mennä muita edelle: kehitetään Etelä-Pohjanmaasta luomumaakunta! Tämä olisi osa kestävää kehitystä, jossa emme seuraa muita vaan näytämme tietä.
Käännetään katse maakunnan sisältä ulospäin, ainakin lähinaapureihin, kuten esim. Tampereen suuntaan. Ja siitä sitten vähitellen laajemmmallekin, ihan naapurimaihin ja koko maailmaan asti. Omissa liemissä ei auta jäädä makaamaan, ovet ja ikkunat reippaasti auki maailmaan. Uutta teknologiaa rohkeasti käyttöön erilaisin kokeiluin. Luomu hyvä, mutta ei ratkaise globaaleja ruokaongelmia. Geeniteknologia voisi ne ratkaista, mutta onko maakunnalla rohkeutta olla tässä asiassa eturintamassa? Yritetään hyväksyä se tosiasia, että viisautta, maalais- ja kaupunkilaisjärkeä löytyy muualtakin kuin Etelä-Pohjanmaalta ja eteläpohjalaisista, vaikka se vaikeaa onkin ;)
Puhdas luomuruoka paikallisilta tuottajilta
Kansainvälinen matkailu on aika huonolla tolalla, sille voitaisiin tehdä niin paljon. Yritetään liikaa olla kuin muut, eikä tuoda maakunnan omaleimaisuutta esiin. Esimerkiksi Seinäjoella jyrätään tieltä kaikki vanha ja arvokas, vaikka näitä kohteita olisi tärkeää ylläpitää, jotta niistä voitaisiin hyötyä matkailussa. Tuloksena on kaupunki, jossa ei ole kerta kaikkiaan mitään omaleimaista, sillä kaikki historia on niitetty pois. Näin ei saa käydä maakunnassa, jolla on niin värikäs ja omalaatuinen historia. Kansainvälisyys ei tarkoita sitä, että pitäisi luopua omasta identiteetistä ja kulttuurista. Se on sitä, että noita asioita korostetaan ja edistetään niin, että ihmisiä ympäri maailmaa alkaa kiinnostaa ja puhuttaa Etelä-Pohjanmaa ja sen uniikit elämykset ja historia!
YHTEISTYÖ KUNTIEN KESKEN JA YHTEISBROJEKTIT TOIMIVIMMIKSI, OMA ETU VÄHEMMÄLLE.
ruokamaakunnan nimen pito esillä, turisteja kiinnostavia kohteita näkyvästi, työpaikkojen luominen
Nyt on palautettava usko koko maakunnan ja maakunnassa olevien yritysten tulevaisuuteen. Huolehtien monipuolisesti tomintaedellytyksistä. Yksisilmäinen keskittäminen ei ole hyvä juttu.