Ottamalla käyttöön ratikan joka kulkee kokoajan (pysähtyy vaan jos asiakas jää pysäkille. Ratikka kulkee Pohjolankadulla prisma cm väliä.
Paikallisliikenteen lisäämistä kuntalaisten tarpeet huomioiden. Kyselyllä tämä selviäisi nopeasti. Tälläkin hetkellä esim. klo 17 työskentelevä ei pääse enää pakurilla Parkatille, siitä syystä joutuu käyttämään omaa autoa.
Paikallisliikenteen lisääminen, kulkureittien sekä aikataulujen kartoittaminen kuntalaisten tarpeisiin sopiviksi.
Esim. jos kadun toisella puolella on tontti tyhjillään, niin siihen voisi rakentaa.
Yksi hyvä paikka uusille asunnoille olisi Kustaa Aadolfin kirkon vieressä olevat tyhjät "pellot".
Entä Nuorisotalon vieressä oleva tontti? Onko se puisto vai mikä? Ja Makkaralahden suunnalta kaupungille päin tullessa on ennen jäähallia yksi tyhjä tontti. Eikö siihen kukaan rakenna mitään?
Lisäksi liikenne- ja tiemerkinnät voisivat olla selkeämmät. Keskustassa välttää risteyksiä ajamalla parkkipaikkojen, torin, yms. läpi.
Ja torin esiintymislavan kohdalta, sen takana olevalta kadulta puuttuu Torikulman sisäänkäynnin kohdalta suojatie.
Kunnollisia ja turvallisia pyöräteitä myös taajamien ulkopuolelle. Turvattomia reittejä on vielä paljon eikä ne houkuta sen enempää koululaisia kuin työmatkaliikennettäkään.
Siirtämällä vähitellen esim. toisen asteen oppilaitokset teollisuusalueelle. Toisen asteen koulutusreformissa työssäoppiminen on keskeistä ja siksi asuinalueen keskellä olevat koulut ovat väärässä paikassa. Esimerkkinä Sankarinniemelle oli suuri virhe antaa lupia rakentaa uudisrakennuksia paikkaan, missä olisi ollut mitä parhaat asuinrakentamisen paikat. Järvenrantatontit keskellä kaupunkia olemassa olevan tiestön ja muun infran vieressä. Nyt alue on varattu toiminnalle, joka on käytössä arkisin päivällä muutaman tunnin ajan ja kesät tyhjillään.
Kaupungin tulisi lunastaa vanhan, sodan jälkeen rakennetun omakotialueen tontteja uudisrakennusten paikoiksi sitä mukaa kun vanhoja taloja jää tyhjilleen, tulee myyntiin tai tonteilla talot vaatisi luvanvaraisia peruskorjauksia.
Ennen uusien asuinalueiden suunnittelua olisi hyvä tehdä laskelmat nykyisten katujen ja teiden korjauksista ja kunnossapidosta. Uusikaan asumis mahdollisuus ei kannattele pitkään, jos tiet ovat yhtä huonossa kunnossa kuin nykyisin.
Joukkoliikenteen tulisi paremmin palvella haja-asutusalueella asuvia. Esimerkiksi Porovedellä asuva, normaalia 8-16 työtä tekevä ei pääse kotipysäkille, vaan joutuu kävelemään Ouluntieltä asti kotiin. Tällöin ns. syrjäkylätkin sulautuisivat paremmin osaksi kaupunkia. Kaikki eivät halua asua keskustan tuntumassa. Jos tämä on Iisalmen tahtotila, niin silloin ollaan kyllä pahasti hakoteillä!
Aamuliikenteen organisointi asuinalueilta jouhevammaksi. Pihlajahajusta tosi vaikea päästä aamulla keskustaan, samoin Poroveden suunnasta joutuu odottelemaan, samoin pöllöskän suunnasta ruuhkainen ympyrä cm kohdalla.
Keskusta alueen tontit/ rakentamiselle majdolline tulisi hyödyntää tarkasti. Esim Ilvolankadulla Kuutolankadun ja Päiviönkadun välillä rakentamis mahdollisuuksia? Myös Ratakadun varella Suurisuon alueella mahdollisesti hyviä mahdollisuuksia omakotitaloalueelle? Myös aiemmim mainittu Kustaa Adolfin kirkon lähiympäristö?