Kysy lisää ja keskustele suunnitelmasta

Puhekupla 22
Keskustelu | Sipoon kunta
Keskustelu on päättynyt

Kaavan nähtävilläolon aikana (29.9.-31.10.2022) voit keskustella ja kysyä lisätietoja kaavasta täällä Otakantaa.fi-palvelussa, sekä jättää epävirallisen mielipiteen. Kaavoittaja seuraa keskustelua ja vastaa kysymyksiin mahdollisuuksien mukaan jo nähtävilläolon aikana. 

Mikäli et halua, että palautteesi näkyy julkisesti (jos se sisältää esim. henkilötietoja), palautetta voi myös lähettää suoraan kaavoittajalle (kysymykset) ja Sipoon kunnan kirjaamoon (kannanotot). Huomaa, että Otakantaa-keskustelu ei korvaa virallista muistutuksen jättämistä. Mikäli haluat antaa maankäyttö- ja rakennuslainen mukaisen muistutuksen, lähetä kirjallinen kannanottosi Sipoon kunnan kirjaamoon viimeistään 31.10.2020 osoitteella kirjaamo@sipoo.fi.

Kaava-aineistot ja yhteystiedot löytyvät kaavan nettisivulta:

Perustiedot

Päättynyt: 31.10.2022

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Vain kirjautuneet käyttäjät voivat osallistua tähän keskusteluun

idea

Käyttäjän profiilikuva - vaikuttaja6

@vaikuttaja6
3. lokakuuta 2022 kello 15.35.06

huomioi erityisryhmät

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

@DennisSöderholm
14. lokakuuta 2022 kello 11.55.16

Kaavoittaja vastaa:
Kaava mahdollista monenlaista asumista erityyppisissä rakennuksissa. Virkistysalueiden suunnittelussa huomioidaan eri käyttäjäryhmien tarpeet.

Ilmianna |

Puroseudun arvokas luonto

Käyttäjän profiilikuva

@Vihreä_Ulkoilija
9. lokakuuta 2022 kello 11.48.32

Onko kaavassa varmasti huomioitu puroseudun arvokas ja hyvin herkkä luonto, ja tutkittu ettei mitään harvinaisempia kasveja ja eliöitä pääse häviämään alueelta rakentamisen myötä? Puron ympäristön kostea niitty ja lehtomaiset rinteet ovat paitsi luontotyypiltään, myös virkistysarvoltaan ainutlaatuisia Nikkilässä. Rakentaminen järkyttää alueen luonnon tasapainoa, kuinka varmistetaan ettei sille koidu peruuttamattomia vahinkoja?

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

@DennisSöderholm
14. lokakuuta 2022 kello 11.55.35

Kaavoittaja vastaa:
Purojen ympäristöille on kaavassa annettu säilyttämismääräys eikä niille ole osoitettu rakentamista uutta kokoojakatua lukuun ottamatta. Kokoojakadullekin on suunniteltu tavallista pidempi silta, jotta vaikutukset purolaaksoon olisi pienemmät. Rakentaminen vaikuttaa purojen tilaan etenkin hulevesien kautta. Siksi kaavassa on annettu määräys, että hulevesien laskeutusrakenteiden tulee olla valmiit maanrakennuksen alkaessa.

Ilmianna |

Puron seudun virkistysarvosta

Käyttäjän profiilikuva

@masy
9. lokakuuta 2022 kello 16.11.45

Virkistysarvoon Ollbäckenin puron jyrkillä törmillä kuuluu myös avoin maisema.
NG8 asemakaavaehdotuksen kaavaselostuksessa mainitaan sivulla 88: "Omana maastokokonaisuutena toimii Ollbäckenin laaja purolaakso, jota on tarkoitus pitää avoimena niittymaisemana jatkossakin." Havainnekuva sivulla 91 havainnollistaa asian.
Ehdotuksessa kuitenkin rikotaan tämä avoin maisema 40 metriä pitkällä Lukkarin sillalla.

Uudenmaan ELY-keskus totesi lausunnossaan Nikkilän KR3 kaavarungosta: "Esitetty uusi maankäyttö tulee muuttamaan kaupunki- ja maisemakuvaa. Esimerkiksi keskustassa uusi radan ylitys / alitus tulee muuttamaan ympäristöä paljon ja onkin hyvä,
että asiaa tutkitaan tarkoin. Ihanteellisinta on, mikäli sille löytyy toinen vaihtoehto."

Toista vaihtoehtoa ei ilmeisesti ole yritetty etsiä tarpeeksi ponnekkaasti, kun Lukkarinsiltaa esitetään edelleen asemakaavaehdotuksessa. Tieyhteydellä on haluttu mm. turvata yhteys Nikkilästä pohjoiseen Pornaistentien tulviessa. Eikö siihen olisi ratkaisuvaihtoehtona Pornaisten tien korotus. Voisiko tätä mahdollisuutta vielä tutkia. Rautatiesilta korotettiin muutama vuosi sitten ja tien korotus voisi olla nyt mahdollista.





Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

@DennisSöderholm
14. lokakuuta 2022 kello 15.11.09

@masy kirjoitti:

Kiitos kaavoittajan vastauksesta.
Itselläni jo tiedossa vastauksen tiedot. Näitä asioita käsitelty myös kaava-aineistossa ja edellisessä NG8:n ota kantaa -kommenteissa. Hyvä kuitenkin kerrata ja saattaa mahdollisten muiden tämän kertaisten keskustelijoiden tietoon.
Vieläkään en kuitenkaan saanut mitään kommenttia Pornaisten tien korotuksesta. Onko sitä vaihtoehtoa mahdollisesti pohdittu?

Nikkilän ratasillan alituskorkeus Pornaistentiellä on suunnitelma-asiakirjojen mukaan 5,1 metriä, joten siinä ei ole kovin paljon korotusvaraa kun tavoite on vähintään 4,6 metriä. Lisäksi Nikkilä olisi siinäkin tapauksessa yhden radanalituksen varassa.

Ilmianna |
Näytä lisää vastauksia

Lähiliikunta-alueen supistuminen

Käyttäjän profiilikuva

@Leikku
12. lokakuuta 2022 kello 15.52.09

Mielestäni lähiliikunta-alueen ja kauniin puronvarsialueen supistuminen on ikävää.
Monissa tutkimuksissa on todettu, että riittävän lähellä oleva ja tarpeeksi iso luontoalue on todella tärkeä fyysiselle ja henkiselle terveydelle.
Tämä nykyinen ulkoilureittialue täyttää nämä vaatimukset ja lisäksi on ekologinen, koska suurin osa Nikkilän asukkaista pääsee alueelle jalkaisin tai pyörällä.

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

@Leikku
25. lokakuuta 2022 kello 12.15.41

Kiitos vastauksesta .
Nykyinen virkistysalue on kuitenkin aivan ainutlaatuinen. Se tarjoaa mahdollisuuden liikkua, mutta myös luonnonrauhaa ja hiljaisuutta.
Tällaisia virkistysalueita tarvittaisiin päinvastoin lisääkin, koska jatkuva melu, liikenteen äänet yms. ovat terveydelle vahingollisia.

Ilmianna |
Näytä lisää vastauksia

Kosmetiska förändingar och oroväckande process ur demokratiperspektiv

Käyttäjän profiilikuva

@Sibbobo
13. lokakuuta 2022 kello 12.46.59

Ändringarna är dessvärre i princip kosmetiska jämfört med tidigare versioner.

Den stora frågan är väl den om det här faktiskt är vad vi önskar av Sibbos och Nickbys framtid.

Medborgarrösterna har ju varit genomgående negativa – vilket gör processen väldigt oroväckande ur ett demokratiperspektiv.

Vill vi faktiskt skapa en förort i samma storleksklass som flera som nu redan finns i östra Helsingfors? Det här kommer att ändra på hela karaktären av Sibbo och Nickby på ett oåterkalleligt sätt.

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

@DennisSöderholm
26. lokakuuta 2022 kello 15.36.44

@Sibbobo kirjoitti:

Hej,

tack för ditt svar.

Två saker skulle jag trots allt fästa uppmärksamhet vid:

1. Responsen har hittills i alla led varit så gott som genomgående kritisk; det faktum att responsen till det nuvarande förslaget är betydligt mindre än till tidigare ska inte tolkas som ett (tyst) godkännande, utan snarare som maktlöshet inför processen.

2. Skulle ni hat fått starkare godkännande för områdets planering om ni ordnat en planeringstävling? Nu för förslaget tankarna främst till en ganska ren ingengjörsberedning, nog mer i still med Mellungsbacka, än en småstadsidyll – och det kan även vara svårt att se hur ett område i still Herrgårdsforsen passar in i den nuvarande miljön och kulturen. En tävling kunde ha engagerat människorna mer, och gett en större känsla av besittning.

Detaljplaneområdet har planerats redan i flera omgångar. Förutom i 1980-talets delgeneralplan också i planstommen ”Nickby gård III”. Också i denna planeringsprocess ordnades hörande av kommuninvånarna 2008 och dessutom på nytt 2014 då planstommen reviderades (då lades bl.a. förlängningen av Klockarvägen till planen). Till största delen har den allmänna debatten handlat om att bygga eller inte bygga över huvudtaget. Den nya planens utformning har däremot fått ett rätt positivt bemötande. Om du med Mellungsbacka menar de delar av stadsdelen som planerades i slutet av 1960-talet har Mellungsbacka mycket litet gemensamt med planen för Nickby gård. Mellungsbacka planerades enligt dåtidens modernistiska planeringsideal med rätt storskalig rationalisering och funktionsseparering, medan Nickby gård har planerats mera traditionellt och småskaligt.

Ilmianna |
Näytä lisää vastauksia

13. lokakuuta 2022 kello 20.10.53. Kommentti poistettu.


Muutama kysymys

Käyttäjän profiilikuva

@KysMys
17. lokakuuta 2022 kello 20.57.08

Olen yrittänyt seurata alueen kaavoituksesta kirjoitettua ja julkaistua. Pohdin edelleen, kuinka kokonaisvaltaisesti asiaa on mietitty esim:
1. Onko mietitty, miten kaikkien liikenneratkaisujen yhteisvaikutukset vaikuttavat Nikkilän maisemaan ja vetovoimaan pitkällä tähtäimellä: jos meillä tämä uusi alue ja sitä palvelevat liikenneyhteydet ml raideyhteys Keravalle, taivaalla lentokentän nousu- ja laskuputkiin kaartavat lentokoneet ja vielä sitten kauempana Linnapellon suunnassa ehkä joskus uusi itärata, joka halkoo niin ikään maiseman ml äänimaiseman .

2. Onko tutkittu HSL:llä tilastoja, kuinka paljon nikkiläläiset suosivat nykyistä bussi-juna yhteyttä Keravan kautta.

3. Onko kasvuennusteissa huomioitu suunnitelmat muuttaa esim Jokilaakson kaavoja liiketiloista asumiseen ja niiden mahdolliset vaikutukset muihin suunnitelmiin ml tähän kaavaan?

4. Onko mietitty mitä muun Sipoon (kylien) kehittäminen edellyttää tulevaisuudessa joukkoliikenteeltä ja istuuko siihen tämän alueen perusteluissa toistuva raideliikenne Keravan kautta?

5. Ohjataanko autolla saapuvat kuntoradan kävijät (hiihtäjät talvisin) minne? Kasvaako esim Pohjanniityn asuinalueen liikenne?

6. Lopuksi minulle alueen yksi suuri arvo on päästä kävelemällä pois taajaman äänimaailmasta, mahtaako kukaan olla miettinyt, miten tämä muuttuu.


Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

@DennisSöderholm
19. lokakuuta 2022 kello 16.19.13

Kaavoittaja vastaa:
1. Uuden asuinalueen rakentaminen tulee tietenkin vaikuttamaan nykyiseen maisemaan. Hyvin suunniteltuna, rakennusten lisäksi myös julkisten tilojen osalta, muutos voi tuoda myös paljon hyvää. Nikkilä tulee edelleen olemaan maaseudun ympäröimä taajama ja tämä onkin Nikkilän erikoisuus ja vahvuus verrattuna moneen muuhun lähistön asuinalueeseen. Itäradan linjaus on suunniteltu sijoittuvan sen verran kauas Nikkilästä, että se ei tule olemaan välittömässä maisemassa. Kun taajama kasvaa myös tieliikenteen määrä kasvaa ja melutasot nousevat sen mukaan jonkun verran. Taajamanopeuksilla ei kuitenkaan kovin paljon. Merkittävämpi tieliikenteen melulähde Nikkilän tietyissä osissa onkin Öljytie maantienopeuksien takia. Rataliikenteen suurin melulähde on nykyiset tavarajunat. Henkilöjunaliikenne on sen verran hiljaista, että sen vaikutukset eivät näy melumallinnuksissa, koska tavarajunaliikenteen meluarvot ovat sen verran korkeammat. Lentoliikenne kyllä kuuluu Nikkilässä, mutta melu ei ylitä ohjearvoja, eikä Nikkilää siksi lasketa olevan lentoliikenteen varsinaisella melualueella. Hyvät liikenneyhteydet ovat myös vetovoima.

2. Matkustajamääriä on sekä tutkittu, että mallinnettu. Mikäli Nikkilän kaavarungossa olevat kaikki uudet rakennushankkeet on toteutettu, mukaan lukien Nikkilän kartanon keskuksen asemakaava, vuonna 2040 ennustetaan, että Nikkilässä tehdään 3200 joukkoliikennematkaa vuorokaudessa parannetulla bussiliikenteellä. Jos junaliikenne otetaan käyttöön ennustetaan joukkoliikennematkojen määrän kasvavan yli 5000 matkaan vuorokaudessa.

3. Kasvuennusteissa huomioidaan kaikki ennustehetkellä tiedossa olevat hankkeet.

4. Kylien osalta Nikkilän junaliikenteen alkaminen on ajateltu palvelevan etenkin heitä, jotka nykyisin liityntäpysäköivät Keravalla. Keravan liityntäpysäköintialue on usein täynnä ja tilannetta helpottamaan on suunniteltu Nikkilän aseman yhteyteen lähikyliä palveleva liityntäpysäköintialue.

5. Pohjanniitylle on tänä syksynä avattu uusi parkkipaikka kuntoradan kävijöitä varten. Nikkilän kartanon keskuksen asemakaavaehdotuksessa on lisäksi osoitettu toinenkin parkkipaikka tähän tarkoitukseen. Aseman liityntäpysäköintialue voisi mahdollisesti myös palvella kuntoilijoita, mikäli rakennetaan yhteyslatu sinne. Tämä yhteyslatu voisi myös palvella lähialueella asuvat keskustan asukkaat myös ilman autoa ja miksei myös junalla tulevat kuntoilijat.

6. Nikkilä on varsin hiljainen alue verrattuna esim. Söderkullaan, koska lähellä ei ole moottoritietä. Tätä hiljaisuutta tullaan jatkossakin pääsemään kokemaan, koska uuden asuinalueen liikenteen nopeudet ovat alhaiset ja siksi liikenteen äänet eivät leviä kovin kauas. Mm. Pohjanmetsän alueella tulee siis jatkossakin kuulemaan lähinnä luonnon äänet ja ehkä frisbeegolfaajat.

Ilmianna |

Rakennettavuudesta

Käyttäjän profiilikuva

@jraappan
21. lokakuuta 2022 kello 11.26.17

Hei,

Maaperän savisuuden vuoksi rakennusaikana tulee oletettavasti suuret määrät maanvaihtotarvetta ja saven poisvientiä. Voisiko kunta auttaa tässä asiassa esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
1. Vaikeaa rakennettavuutta ja siitä aiheutuvaa kustannusta kompensoitaisiin tontin hinnassa sen sijaan, että kaikki tontit myydään samalla hinnalla. Tällä voitaisiin saavuttaa se, että tontit myytäisiin tasaisemmalla nopeudella ja tasaisemmalla hajonnalla alueella ja tontin valintaan vaikuttaisi enempi muut seikat kuin rakennettavuus.
2. Kunta järjestäisi ja osoittaisi savelle kasauspaikan, jossa kapasiteetti on riittävä, ja johon rakennuttajat voivat viedä savea kohtuullisilla kustannuksilla. Tämä säästäisi kaikkien kustannuksia ja riskejä ja lisäisi tonttien haluttavuutta.

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

@DennisSöderholm
26. lokakuuta 2022 kello 15.28.23

Kaavoittaja vastaa:
Ainakin tähän asti rakennettavuus ei ole ollut erillinen kriteeri Sipoon kunnan tonttien hinnoittelussa, vaan se on otettu huomioon alueen yleisessä arvonmäärityksessä. Vielä tässä vaiheessa ei ole tehty päätöksiä siitä, miten tontinmyynnissä olisi tarkoitus menetellä tällä uudella kaava-alueella.

Ilmianna |

Kaavoittaja kiitää! Planläggaren tackar!

Käyttäjän profiilikuva

@DennisSöderholm
3. marraskuuta 2022 kello 16.33.28

Nikkilän kartanon keskuksen (NG8) asemakaavaehdotuksen nähtävilläolo päättyi 31.10.2022. Kaavan nettikeskusteluun tällä Otakantaa-sivustolla osallistui 7 nimimerkkiä. Kunnan kirjaamoon saapui nähtävilläolon päättymiseen mennessä 118 muistutusta, joilla oli yhteensä 137 allekirjoittajaa. Nähtävilläolon aikana järjestettiin kaksi asukastilaisuutta Juhlatalossa, joihin saapui yhteensä 66 asukasta tutustumaan kaavaan. Kuun loppupuolella järjestetylle kaavakävelylle ilmoittautui 24 kuntalaista. Sipoon kunta kiittää aktiivisesta osallistumisesta!

Seuraavien viikkojen ja kuukausien aikana analysoidaan palautteiden sisältö ja niiden vaikutukset kaavan suunnitelmiin. Palautekooste ja kaavoittajan vastineet palautteeseen julkaistaan kun kaava seuraavan kerran tulee luottamuselinten käsittelyyn, aikaisintaan vuodenvaihteen jälkeen.

***********

Planförslaget för detaljplanen för Nickby gårds centrum (NG8) var officiellt till påseende fram till 31.10.2022. I planens nätdiskussion här i tjänsten Dinåsikt.fi deltog sju pseudonymer. Då påseendet tog slut hade 118 anmärkningar med sammanlagt 137 underskrifter inkommit till kommunens registratur. Under påseendet ordnades två invånartillfällen i Festsalen och där bekantade sig sammanlagt 66 invånare med planen. Mot slutet av månaden arrangerades en planpromena till vilken 24 kommuninvånare anmälde sig. Sibbo kommun tackar kommuninvånarna för ett aktivt deltagande!

Under de kommande veckorna och månaderna kommer responsens innehåll att gås igenom och hur den påverkar detaljplanen. Ett sammandrag över anmärkningarna och planläggarens bemötanden till dem publiceras då planen följande gång behandlas av kommunens förtroendeorgan, tidigast efter årsskiftet.

Ilmianna |