Kommentoi yliopistojen valintakoewebinaarin (27.10.2022) teemoja

Puhekupla 2
Keskustelu | Yliopistojen opiskelijavalintojen kehittämishanke 2022-2025
Keskustelu on päättynyt

Yliopistojen ensimmäinen valintakoewebinaari järjestettiin 27.10.2022. Täällä voit jatkaa keskustelua ja esittää kysymyksiä tilaisuuden teemoista. Webinaarin materiaali ja tallenne löytyvät osoitteesta https://blogs.helsinki.fi/valintahanke/webinaarit/

Vastaathan myös vasemman reunan valikosta löytyvään kyselyyn, jonka vastauksia hyödynnetään valintakoevalinnan kehitystyössä.

Huomaathan, että tämä keskustelu koskee vain yliopistojen valintakoevalintaa. Yliopistojen todistusvalinnan kehittämiseen liittyvä ensimmäinen webinaari järjestetään pe 18.11.2022, minkä jälkeen avautuu vastaava keskustelualue.

Valintakoevalinnan kehittämiseen liittyvä webinaarisarja jatkuu syksyllä 2023.

Perustiedot

Päättynyt: 23.12.2022

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Vain kirjautuneet käyttäjät voivat osallistua tähän keskusteluun

15. joulukuuta 2022 kello 3.05.40. Kommentti poistettu.


Terveystieteilijän nostoja

Käyttäjän profiilikuva

@ottaisitkantaa
15. joulukuuta 2022 kello 3.18.02

En ole sidosryhmäänne, mutta olen muuten yhteiskunnallisesti valveutunut ja kiinnostunut opiskelijavalinnoista ja niiden uudistamisesta. Uskon myös monien erityisesti terveystieteiden tiedekunnan edustajien allekirjoittavan useita esittämiäni pointteja.

Haluaisin nostaa esille tiettyjä virhelähteitä, mitkä olisi hyvä huomioida, mikäli aiotte käyttää esitettyjä tutkimustuloksia päätöksenteon tukena. Esimerkiksi terveysaloilla ja monilla muilla pitkälti valmiiksi stukturoiduilla aloilla ei käytännössä suoriteta enempää opintopisteitä, kun mitä kyseiselle vuosikurssille on suunniteltu suoritettavaksi. Kyseisillä aloilla on kova edistysmispaine, sillä yksikin suorittamaton kurssi voi johtaa tippumiseen alemmalle vuosikurssille. Tämän vuoksi opiskelijoiden opintopistekertymä on lähes identtinen, eikä siihen käytännössä vaikuta menestys todistusvalinnassa tai valintakoevalinnassa. Lisäksi kurssikeskiarvo ei kerro näillä aloilla käytännössä mitään osaamisen tasosta. Valmistut vaikka keskiarvosi olisi 1 eikä sillä ole tulevaisuuden työllistymisen kannalta mitään merkitystä. Ainut merkitys on omaan jaksamiseesi: ei kannata tehdä töitä viitosen kurssiarvosanan eteen jos sillä ei ole merkitystä mihinkään. Lisäksi yhä useampi kursseista arvostellaan hyväksytty/hylätty.

Toinen pointtini liittyy siihen, mikä vaikutus todistusvalinnalla on sisäänotettavaan opiskelija-ainekseen. Toivoisin, että kysyisitte varsinkin terveystieteiden tiedekunnan edustajilta (ja heidän sidosryhmiltään, esimerkiksi sairaaloiden opetushenkilökunnalta) siitä, miten todistusvalinnan lisäys on vaikuttanut opiskelija-ainekseen.

Lisäksi varsinkin lääketieteellisillä aloilla suosittelisin tekemään erillisen analyysin siitä, kuinka ensikertalaiskiintiöiden laajennus v.2020 on vaikuttanut 19-20 vuotiaiden osuuteen ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoista. Tämä hakuryhmä on ajautunut todelliseen yo-arvosanojen korotuskierteeseen ja sisäänpääsyajat ovat varmasti pidentyneet, mikä on ristiriidassa tavoitteenne kanssa liittyen nopeampaan siirtymiseen lukiosta korkeakouluun. Yhdistelmämalli oli omasta mielestäni parempi tässä hakukohteessa, koska tuolloin kummastakaan osa-alueesta (yo-kirjoitukset tai valintakoe) ei tarvinnut suoriutua täydellisesti ja selvisi vähemmillä välivuosilla ja yo-kokeiden korotuskierroksilla. Malli oli myös huomattavasti tasa-arvoisempi.

Ilmianna |