1. Mihin tarvitsemme virkamiesosaamista ja demokraattista politiikkajärjestelmäämme, jos tarjoamme vaikutuskanavia ohi päätöksenteon ja osaamisen?
2. Avointa hallintoa rummutetaan hyvin ohuesti hallinnon sisällä. Ihan sama jakaa kovalla rahalla ostettua stressipalloa kansalaisille, jos me virkamiehet puuhastelemme edelleen omiamme, kun kukaan ei kerro asiasta meille. Väitän, että suurin mainonta ja ohjaus tarvitaan hallinnon sisälle. Ensin tulee kuitenkin määritellä realistinen ja toimiva tavoite. Tämä edellyttää myös riskien pohtimista ja niiden torppaamista.
3. Havaintojen mukaan valtavirta pysyy asioissa aina hiljaa. Avoimen hallinnon perään hinkuessa on suuri riski sille, että töiden fokus vääristyy, kun alamme palvella koviten huutavaa. On realistinen riski, että äänekkäin pääsee näillä eväin vaikuttamaan päätöksentekoon, lähes banaanimaiden korruptiota vastaavalla tavalla.
4. Kysytäänkö kuudesluokkalaiselta aamulla; haluaako hän lähteä kouluun, tai haluavatko he opiskella matematiikkaa tai äidinkieltä? Ei, koska he eivät vielä hahmota mihin ihmeeseen niitä taitoja tullaan edes tarvitsemaan. Onko aiheellista pohtia, miksi sitten kysymme lasten mielipidettä vielä vaikeammissa asioissa?
5. Raportti on yhdentekevä. Kyllä - materiaalia on jaettu, kokoonnuttu on, jne. - vaan onko krääsän jakamisella saatu jotain aikaan, tavoitettu jotain?
6. Johtopäätökset olivat ympäripyöreät. "Aikajänne ja jatkuvuuden turvaaminen" - ?
Avoimuutta siedetään vain niin kauan, kun kansalaisten ajatukset ovat "sopivia".
Käytännön esimerkki vaikeammasta päästä: Raskaudenkeskeytystilastoista näkyy, että meillä systemaattisesti ja valtion rahoittamana päätetään vuosittain aivan käsittämättömiä määriä ihmiselämiä, ihan vaan huvikseen. Ne lääketieteelliset keskeytykset ovat meinaan vain pisara meressä (ja osa niistä muutamastakin tehdään mahdollisesti väärän diagnoosin perusteella, kuten meillekin meinasi käydä).
Puhupa aborttia vastaan avoimesti. Ei onnistu.
Toki onhan niitä helpompiakin valtionhallinnon avoimuuden kehitysaiheita, mutta avoimuus on avoimuutta vasta, kun kykenemme juttelemaan vaikeistakin asioista.
Yksi loistavimmista avoimen hallinnon esimerkeistä löytyy Poliisihallituksen ja Jokelan Teräasekeskuksen välisestä, jo vuosia jatkuneesta kamppailusta.
Jos Niskasaaren aiheesta kirjoittamiin teksteihin on ollenkaan luottamista, niin viranomaisiin ei ole.
Miksi edellinen esimerkki? Avoimuuden onnistumista on turha haikailla, jos poliisihallitukselta sallitaan samaan aikaan moista perseilyä.
Kiitos kommenteistanne. Kun itsearviointi on tehty nyt meneillään olevan toimintaohjelmakauden puolessa välissä, meillä on mahdollisuus vielä kiinnittää huomiota paitsi toimeenpanoon, myös entistä enemmän tiedon välittämiseen siitä, mitä on tehty. Lopullinen arvio tehdään toimintakauden päätyttyä heinäkuussa 2017. Jos haluatte seurata, mitä ohjelman toimeenpanossa jatkossa tapahtuu, voitte tilata Avoimen hallinnon uutiskirjeen lähettämällä viestin osoitteeseen avoinhallinto@vm.fi.
Syyskuun alussa on myös käynnistynyt Suomen Avoimen hallinnon III toimintasuunnitelman laatiminen vuosille 2017-2019. Täällä otakantaa-palvelussa on juuri käynnistynyt kysely siitä, mitä tuon suunnitelman pitäisi sisältää, minkä asioiden kehittämiseen siinä tulisi keskittyä. Vastaamalla siihen, voitte ottaa osaa myös tähän pohdintaan!
Johanna Nurmi/Avoin hallinto -hanke, valtiovarainministeriö
Olisi kiva tietää, mistä avoimessa hallinnossa on edes kysymys?
Citizen Kane
6. syyskuuta 2016 kello 13.29.25
1. Mihin tarvitsemme virkamiesosaamista ja demokraattista politiikkajärjestelmäämme, jos tarjoamme vaikutuskanavia ohi päätöksenteon ja osaamisen?
2. Avointa hallintoa rummutetaan hyvin ohuesti hallinnon sisällä. Ihan sama jakaa kovalla rahalla ostettua stressipalloa kansalaisille, jos me virkamiehet puuhastelemme edelleen omiamme, kun kukaan ei kerro asiasta meille. Väitän, että suurin mainonta ja ohjaus tarvitaan hallinnon sisälle. Ensin tulee kuitenkin määritellä realistinen ja toimiva tavoite. Tämä edellyttää myös riskien pohtimista ja niiden torppaamista.
3. Havaintojen mukaan valtavirta pysyy asioissa aina hiljaa. Avoimen hallinnon perään hinkuessa on suuri riski sille, että töiden fokus vääristyy, kun alamme palvella koviten huutavaa. On realistinen riski, että äänekkäin pääsee näillä eväin vaikuttamaan päätöksentekoon, lähes banaanimaiden korruptiota vastaavalla tavalla.
4. Kysytäänkö kuudesluokkalaiselta aamulla; haluaako hän lähteä kouluun, tai haluavatko he opiskella matematiikkaa tai äidinkieltä? Ei, koska he eivät vielä hahmota mihin ihmeeseen niitä taitoja tullaan edes tarvitsemaan. Onko aiheellista pohtia, miksi sitten kysymme lasten mielipidettä vielä vaikeammissa asioissa?
5. Raportti on yhdentekevä. Kyllä - materiaalia on jaettu, kokoonnuttu on, jne. - vaan onko krääsän jakamisella saatu jotain aikaan, tavoitettu jotain?
6. Johtopäätökset olivat ympäripyöreät. "Aikajänne ja jatkuvuuden turvaaminen" - ?
Avoimuus on avoimuutta
ehdotettiin aborttia - lapsi syntyikin terveenä
9. syyskuuta 2016 kello 21.33.14
Avoimuutta siedetään vain niin kauan, kun kansalaisten ajatukset ovat "sopivia".
Käytännön esimerkki vaikeammasta päästä:
Raskaudenkeskeytystilastoista näkyy, että meillä systemaattisesti ja valtion rahoittamana päätetään vuosittain aivan käsittämättömiä määriä ihmiselämiä, ihan vaan huvikseen. Ne lääketieteelliset keskeytykset ovat meinaan vain pisara meressä (ja osa niistä muutamastakin tehdään mahdollisesti väärän diagnoosin perusteella, kuten meillekin meinasi käydä).
Puhupa aborttia vastaan avoimesti. Ei onnistu.
Toki onhan niitä helpompiakin valtionhallinnon avoimuuden kehitysaiheita, mutta avoimuus on avoimuutta vasta, kun kykenemme juttelemaan vaikeistakin asioista.
Onko avoimuus vain jonkin tietyn hallinnonalan asia?
Jope
14. syyskuuta 2016 kello 23.37.39
Yksi loistavimmista avoimen hallinnon esimerkeistä löytyy Poliisihallituksen ja Jokelan Teräasekeskuksen välisestä, jo vuosia jatkuneesta kamppailusta.
Jos Niskasaaren aiheesta kirjoittamiin teksteihin on ollenkaan luottamista, niin viranomaisiin ei ole.
Miksi edellinen esimerkki? Avoimuuden onnistumista on turha haikailla, jos poliisihallitukselta sallitaan samaan aikaan moista perseilyä.
Kiitos kommenteistanne!
@Johanna_M_Nurmi
16. syyskuuta 2016 kello 12.25.18
Kiitos kommenteistanne. Kun itsearviointi on tehty nyt meneillään olevan toimintaohjelmakauden puolessa välissä, meillä on mahdollisuus vielä kiinnittää huomiota paitsi toimeenpanoon, myös entistä enemmän tiedon välittämiseen siitä, mitä on tehty. Lopullinen arvio tehdään toimintakauden päätyttyä heinäkuussa 2017. Jos haluatte seurata, mitä ohjelman toimeenpanossa jatkossa tapahtuu, voitte tilata Avoimen hallinnon uutiskirjeen lähettämällä viestin osoitteeseen avoinhallinto@vm.fi.
Syyskuun alussa on myös käynnistynyt Suomen Avoimen hallinnon III toimintasuunnitelman laatiminen vuosille 2017-2019. Täällä otakantaa-palvelussa on juuri käynnistynyt kysely siitä, mitä tuon suunnitelman pitäisi sisältää, minkä asioiden kehittämiseen siinä tulisi keskittyä. Vastaamalla siihen, voitte ottaa osaa myös tähän pohdintaan!
Johanna Nurmi/Avoin hallinto -hanke, valtiovarainministeriö