Kommentoi luonnosta! Mitä hyvää tai mitä parannettavaa? Onko erityisiä näkökulmia, jotka tulisi mielestäsi huomioida? Kerro mielipiteesi.

Puhekupla 14
Keskustelu | Espoon kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.

Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.

Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.

Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:

  • Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
  • Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
  • Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
  • Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
  • Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.

Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.

Perustiedot

Päättynyt: 18.3.2024

Liitteet

Ilmianna

idea

Käyttäjän profiilikuva

janne
2. maaliskuuta 2024 kello 7.26.01

pitäs taata erityisryhmien liikkuminen

Ilmianna |

Yhdistetty jk + pp ei kuulu taajama-alueille

Käyttäjän profiilikuva

Pyöräilijä
5. maaliskuuta 2024 kello 23.04.47

Sen sijaan, että vain varaudutaan erotteluun, se pitää toteuttaa laadukkaasti jo tässä vaiheessa.

Kehitys on autokaupunki Espoossa valitettavan hidasta näissä asioissa, ja sitä ei auta, että uudetkin projektit jätetään suoraan kättelyssä auttamatta puolitiehen.

Kiviraitaa jk+pp-väylille ja kunnolliset erotellut ratkaisut, kiitos. Jos baanaa pystytään rakentamaan Matinkylässä parinsadan metrin pätkä kerrallaan, niin kyllä täälläkin luulisi erottelu onnistuvan vaikka kyseessä lyhempi pätkä onkin.

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

Pyöräilijä
15. maaliskuuta 2024 kello 20.25.41

Hei,

Hienoa, että asiaan on saatu pientä parannusta.

Vastaus valitettavasti tiivistää Espoossa laajemman ongelman, eli jalankulun ja pyöräilyn infraa rakennetaan edelleen hanke kerrallaan ilman selkeää visiota lopullisesta tavoitetilasta.

Toivon, että tässä voitaisiin Matinkylän ja Tapiolan alueiden tapaan (vrt. esim. Merituulentien eteläpuolen kaistat, Gräsanlaaksonkuja) suoraan toteuttaa pitkäkestoista ja laadukasta infraa, vaikka se ei tänä päivänä suoraan yhdisty valmiiseen vastaavaan. Puolittaiset ratkaisut jäävät Espoossa odottamaan liki aina seuraavaa vuosikymmenen päästä tapahtuvaa remppaa...

Ohjenuorana nämä perusparannukset kannattaisi suunnitella valtakunnallisia pyöräliikenteen suunnitteluohjeita käyttäen, kun sellaiset on valmiina ollut olemassa jo puoli vuosikymmentä.

Tehdään kerralla kunnollista, kiitos.

Ilmianna |
Näytä lisää vastauksia

Viheralue ja suojatie

Käyttäjän profiilikuva

Viheralue ja suojatie
6. maaliskuuta 2024 kello 7.13.33

Viheralueille mahdollisimman paljon kasveja ja puita. Yleisroskis johonkin kohtaan, helpottaa koirankakka-asiaa.
Ennen jupperinkujaa oleva suojatie voisi olla kauempana eikä melkein risteyksessä.

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

@vanttpa
15. maaliskuuta 2024 kello 12.55.19

Katualue on niin kapea ettei tälle osuudelle mahdu minkäänlaisia istutuksia. Tutkimme lisäroskiksien mahdollisuutta. Jupperinkujan suojatien paikkaa ei voi siirtää huomioiden Jupperinkujan kääntymiset.

Terveisin
Päivi Vänttinen
Espoon kaupunki

Ilmianna |

Jupperin Omakotiyhdistyksen lausunto

Käyttäjän profiilikuva

JOY
14. maaliskuuta 2024 kello 13.58.09

Jupperin Omakotiyhdistyksen lausunto
kadun Riihiniityntien välille Jupperintulli – Jupperinkuja
4.3.2024 julkaistuun suunnitelmaan.

Ko. katuvälin parantaminen liittyy luontevasti alueen muihin vesihuoltotöiden ohessa tehtäviin katusuunnitelmiin.
Suunnitelmassa puututaan Jupperinkujan ja Riihiniityntien risteystä pitkään vaivanneeseen tulvimisongelmaan. Edellytämme, että suunnitellut toimenpiteet ovat riittäviä ja ongelma korjaantuu.

Siinä myös parannetaan merkittävästi kevyen liikenteen turvallisuutta rakentamalla Riihiniityntien itäpuolelle jalankulku- ja pyörätie välille Jupperinkuja – Jupperintulli. Ko. väliä käyttävät Jupperinkujan eteläpuolisen alueen asukkaat kulkiessaan kaupalle, kuntosalille ja linja-autoreittien ääreen. Samalla vältetään vaarallinen näkyvyydeltään erittäin huono suojatien ylitys Jupperinkujan ja Riihiniityntien risteyksessä. Mielestämme tämä muutos on tarpeellinen alueen liikenneturvallisuuden parantamiseksi.

Valitettavasti Riihiniityntien itäreunan puustoa jouduttaneen poistamaan, mutta länsipuolen kasvillisuus säästynee. Suunnittelussa ja toteutuksessa tulee säilyttää puustoa ja pensaistoa mahdollisuuksien mukaan.

12.3.2024
Jupperin Omakotiyhdistys ry:n hallitus

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

@vanttpa
15. maaliskuuta 2024 kello 12.56.36

Riihiniityntien katualue on niin ahdas että katualueen osalta kaikki puusto joudutaan poistamaan.
Terveisin
Päivi Vänttinen
Espoon kaupunki

Ilmianna |

Tonteille liikkuminen

Käyttäjän profiilikuva

Jukka Ruotsalainen
15. maaliskuuta 2024 kello 21.27.13

- jalankulku/pyörätie tulee kahden tontin, jotka aidattu, eteen. Varmistetaanhan suunnitelmissa että tonteilta autolla poistuttaessa niin autoilija ja jalnkulkija/pyöräilijä havaitsevat toisensa ajoissa.
- raskaan liikenteen ja peräkärry/asuntovaunu + h-auto kääntyminen tontille / tontilta pitää olla mahdollista jatkossakin.
- tontille 6 on myös jalankulkuportti. Tästakin tulisi olla esteetön kulku tälle uudelle j/p tielle. Suunnitelmassa tätä ei huomioitu.

Ilmianna |

Kunnolliset pyörätiet

Käyttäjän profiilikuva

klv
18. maaliskuuta 2024 kello 0.35.14

Komppaan aiempaa pyöräteitä kommentoinutta. Pätkä kerrallaan rakentaminen on vakio-ongelma Espoossa, kun järjestelyt tehdään aina jollain puolittaisella tyylillä, eikä varsinaisia ohjeita seuraten.

Rakentakaa tämä osuus suoraan suunnitteluohjeen mukaisena eroteltuna ratkaisuna. Näin se voidaan myöhemmin liittää osaksi laadukasta pyöräilyverkkoa, jota toivottavasti vielä joku päivä Espooseen saadaan syntymään.

Ilmianna |

Pitkään odotettuja parannuksia

Käyttäjän profiilikuva

Eero Elovaara
18. maaliskuuta 2024 kello 11.41.33

Hienoa, että puututaan Jupperinkujan ja Riihiniityntien risteystä pitkään vaivanneeseen tulvimisongelmaan! Autot ovat ”uineet” ko. paikassa vuosikausia.

Kevyen liikenteen turvallisuus paranee huomattavasti uudella Riihiniityntien itäpuolisella jalankulku- ja pyörätiellä välillä Jupperinkuja – Jupperintulli. Enää ei tarvitse ylittää Riihiniityntietä näkyvyydeltään huonossa paikassa olevaa suojatietä pitkin Jupperinkujan ja Riihiniityntien risteyksessä.

Länsipuolen kevyen liikenteen väylä olisi hyvä rakentaa saman tien eroteltuna.

Ilmianna |

Ei kestävää kehitystä

Käyttäjän profiilikuva

Harri Lammi
18. maaliskuuta 2024 kello 14.57.53

Hyvä, että puututaan tässä kohtaan pitkään vaivanneeseen tulvimisongelmaan, tämä on ollut ikävä ongelma alueella jo pitkään. Riihiniityntie 4 osoitteessa asuneena ihmetelen vain tätä kaupungin tapaa toteuttaa korjaus ja siihen liittyvät muutokset:
1) Miksei tätä toteutettuna saman aikaisesti osana jo alueella tapahtuvaa HSY:n korjausta - tiealue on nyt auki ja nämä työt olisi voinut toteuttaa ilman että tulee useamma vuoden haitta :(. Ja varmasti olisi tullut kaupungille halvemmaksi, varsinkin kun kuntatalouteen haetaan uusia säätökohteita.
2) Ihmettelemme kaupungin tarvetta toteuttaa korjauksia "helpoimman" kautta eikä kestävän kehityksen mukaisesti. Suunnitelman perusteissa mainitaan: "Katusuunnitelma ei vaikuta alueen kaupunkikuvalliseen ilmeeseen vaan sujuvoittaa liikenteellisiä ratkaisuja". Suunnitelmahan vaikuttaa mitä merkittävämmin tähän alueen ilmeeseen, kun tien varresta poistuvat kauniit puut. Luulisi että nyt kun ilmaston muutos ja kestävä kehitys ovat tärkeitä osia myös kaupunkisuunnitelua, haettaisiin ratkaisuja, joissa mahdollisimman vähän kaadettaisiin puita. Tässä kohtaan ratkaisuna voisi olla, että katua Riihiniityntie 4 ja 6 kohdalla siirrettäisiin länteen päin nyt siellä länsireunassa olevan erotuskaistan verran, jolloin itäreunassa olevat puut voisi säilyttää. Länsireunassa nyt oleva ja sinne säilytettäväksi suunniteltu viherkaista/erotuskaista on aina ollut epäsiisti viheralue, jota ei hoideta mitenkään vuoden aikana. Tämä ratkaisuehdotus olis helppo toteuttaa (vielä helpompi, jos se olisi tehty nyt osana HSY urakkaa ;)).
3) Osana tätä suunnitelmaa ja sen toteutusta olisi erittäin tärkeää, että huomioidaan myös meidän asoy:n tontin pohjoisreunaa pitkin kulkeva avo-ojan kunnostus koko tontin matkan osalta. Tämä oja on kaupungin alueella ja syöttää merkittävän määrän vettä Riihiniityntien suuntaan. On selkeä vaara, että jos ojaa ei kunnosteta niin se tukkeutuu ja syöttää pintateitse vettä katualueelle. Nyt jo ojan toimimattomuus aiheuttaa ongelmia Vantaan puolella olevan asoy:n alueella.
4) Kuuluuko meidän asoy:n pihatien ali kulkevan sadevesiputken uusinta urakka-alueeseen?
5) Jos urakka toteutetaan nyt esitellyssä laajudessaan eli puut kaadetaan 4 ja 6 edestä, niin miten tämä urakka vaikuttaa meidän asoy:den rajalla oleviin aitoihin?

Ilmianna |

Tarpeellinen parannus

Käyttäjän profiilikuva

Aleksi S
18. maaliskuuta 2024 kello 17.56.52

Minusta uusi kevyen liikenteen väylä välillä Jupperinkuja-Jupperintulli on ehdottomasti kannatettava asia, koska se poistaa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turhia Riihiniityntien ylityksiä. Tämä parantaa turvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta. Jaan täällä esitetyn huolen näkyvyydestä aidatuilta tonteilta j+p -tielle, mutta se taitaa olla tonttien omistajien valinnoista kiinni.

Hulevesiin toivon suunnitelmasta ratkaisua Jupperinkujan risteykseen, kuten luultavasti kaikki alueella usein liikkuvat. Nykyisellään hulevesi aiheuttaa ongelmia paitsi autoille myös länsipuolen kevyen liikenteen väylän käyttäjille.

Itse toivoisin, että Jupperinkujan suojatie siirrettäisiin Jupperinkujan pohjoispuolelle näkyvyyden vuoksi. Tämän muutoksen merkitys kuitenkin vähenee, jos kevyen liikenteen väylä toteutetaan suunnitellusti.

Ilmianna |