Kerro meille, miten sinä haluaisit osallistua Kirkkonummen kunnan päätöksentekoon ja kehittämiseen!

Puhekupla 26
Keskustelu | Kirkkonummen kunta
Keskustelu on päättynyt

Vastaa kahteen seuraavaan kysymykseen ja vaikuta kunnan asukasosallisuuteen:

1. Mikä kunnan kehittämisessä ja päätöksenteossa on sinulle tärkeää?
  2. Mikä helpottaisi erilaisten ihmisten osallistumista? 

Elokuussa ja syyskuussa järjestetyissä Osallisuusdialogi-keskustelutilaisuuksissa esiin nousi muun muassa seuraavia asioita:

• Mikä sinulle on kunnan kehittämisessä ja päätöksenteossa tärkeää?
    • Kuntalaisten osallistaminen ja päätöksenteon avoimuus
    • Turvallisuus ja viihtyvyys
    • Pitkän tähtäimen suunnittelu ja kestävä kehitys
    • Tiedolla johtaminen ja päätöksenteko
    • Kulttuuri ja vapaa-aika
    • Palveluiden saavutettavuus ja digitalisaatio
    • Yhteisöllisyys ja yhdistysten rooli
  • Mikä helpottaisi erilaisten ihmisten osallistumista?
    • Osallistamisen ja yhteisöllisyyden tukeminen
    • Sosiaalisen median ja viestinnän merkitys
    • Vaikuttamismahdollisuuksien parantaminen
    • Paikallinen osallistaminen ja aktiivisuus
    • Yhteistoiminta ja osallistamisen kehittäminen

Voit katsoa lisätiedoista tarkemman yhteenvedon Osallisuusdialogien keskusteluista, joissa osallistujat vastasivat yllä oleviin kysymyksiin!

Tietoja käytetään osallisuusohjelman tekemisessä. Kerromme asukkaille, miten  palaute on vaikuttanut osallisuusmalliin.  

Voit jättää kommentteja 23.10.2024 asti. 

Perustiedot

Päättynyt: 23.10.2024

Liitteet

Ilmianna

Katso muut kommentit

Voimavaralähtöisyys hyvinvoinnin edistämiseksi

Käyttäjän profiilikuva

@Äiti_41vee
23. lokakuuta 2024 kello 21.39.00

Katsoin aivan hiljattain dokumenttisarjaa Porkkalan vuokra-ajan päättymisestä. Itse en ole syntyjään kirkkonummelainen, enkä ole täällä edes asunut vielä kovin pitkään. Ensi keväänä yhdeksän vuotta kuntalaisena oloa ja eloa. Lapseni ovat vielä pieniä, esikoinen aloitti vasta koulutiensä, joten minulla ei ole juurikaan kokemusta eikä tietoa, millaista opetusta täällä annetaan (tietenkin valtakunnallisen opetussuunnitelman raameja seuraten) taikka millaista on opiskella Kirkkonummella. Itse haluan edelleen tässä moninaistuvassa ja vauhdilla muuttuvassa maailmassa ajatella, että lapsissa ja nuorissa on tulevaisuus. Mutta on tärkeää tuntea myös historiaa. Itselleni tärkeitä teemoja kuntalaisena ovat mm. toimivat, saavutettavat matalan kynnyksen perhe- ja senioripalvelut, asumisterveys, -turvallisuus ja -viihtyvyys, sekä kiusaamiseen puuttuminen, missä tahansa sitä näkee/kuulee/kohtaakaan. Myös laadukkaat, kestävää kehitystä ja ekosysteemiä tukevat varhaiskasvatus ja peruskouluopetus, sekä toisen asteen oppilaitokset, ja näiden kehittäminen tiedolla, taidolla sekä syvällä ymmärryksellä.

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

@Äiti_41vee
23. lokakuuta 2024 kello 21.39.36

Miksi aloitin kommenttini viittaamalla monen vuosikymmenen takaiseen karuun aikaan? Koska silloiset entiset kyläläiset, jotka olivat joutuneet lähtemään kodeistaan ja torpistaan evakkoon Neuvostosotilaiden tieltä, tulivat tuon 12 vuoden vuokra-ajan jälkeen takaisin omille mailleen, mitkä olivat enimmälti tuhottuja ja "raiskattuja". Silloin ei ollut juuri muuta vaihtoehtoa, kuin alkaa hartiavoimin töihin uudelleenrakentamiseksi. Ja kuinka sitä tehtiin; yhteisöllisesti toinen toistaan auttaen ja tukien, kuka mitenkin parhaiten taisi ja pystyi. Historiaa - etenkin läheltä koskettavaa lähihistoriaa - on mielestäni syytä tämän ajan lapsille ja nuorille opettaa. Olemme joutuneet melko hiljattain nykyajassa kohtaamaan myös todellisia pelkoja ja uhkakuvia, kun Euroopan rauha järkkyi ja särkyi. Itse olen huomannut, kuinka paljon meillä kirkkonummelaisissa onkaan aitoa yhteisöllisyyttä; apua tarjotaan ja annetaan, ketkä sitä tarvitsevat.

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

@Äiti_41vee
23. lokakuuta 2024 kello 21.40.19

Olen lukenut hyviä kommentteja ja ajatuksia, mitkä kokoaisivat vielä enemmän kyläläisiä yhteen. Kannatan! Se, mitä itse toivon, ja mihin itse omalla toiminnallani pyrin, on perinteisiin pohjaava "koko kylä kasvattaa" ajatusmalli. Sen ei tarvitse tarkoittaa, että aikuiset "vain napisevat" millaista nykynuoriso on, ja "ennen kaikki oli paremmin". Enemmänkin sitä, että aikuiset ja myös nuoriso omalla olemuksellaan ja käytöksellään on hyvänä esimerkkinä muille, etenkin/aina nuoremmilleen. Pidetään kiinni hyvistä käytöstavoista ja ollaan ystävällisiä ja kohteliaita kaikille. Autetaan pystyyn, jos joku kompuroi. Riennetään hätiin, jos näkee kenen vain lapsen olevan vaarassa. Näytetään nykyhallitukselle, että vaikka veisitte tuhkatkin pesästä, ei meitä silti nujerreta. Noh, nyt meni jo hieman paatokselliseksi, mutta sanoma lie tullut selväksi:

Aitoa yhteisöllisyyttä ja hyvää yhteishenkeä, sekä ihan niitä tavallisia asioita tässä ajassa tarvitaan!

Ilmianna |