Ei käyttöoikeutta.

Kommentoi luonnosta! Mitä hyvää tai mitä parannettavaa? Onko erityisiä näkökulmia, jotka tulisi mielestäsi huomioida? Kerro mielipiteesi.

Puhekupla 17
Keskustelu | Espoon kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.

Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.

Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.

Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:

  • Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
  • Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
  • Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
  • Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
  • Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.

Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.

Perustiedot

Päättynyt: 13.11.2024

Liitteet

Ilmianna

Katso muut kommentit

Kiitos kaikille kommentteja antaneille! Olemme koonneet alle vastauksia kysymyksiin ja kommentteihin

Käyttäjän profiilikuva

@tanttni
14. marraskuuta 2024 kello 9.55.04

Liikenneturvallisuus

Hansatiestä on vuosien mittaan tullut kaupungille runsaasti liikenneturvallisuuteen liittyvää palautetta, ja katuosuudella on tapahtunut myös kuolemaan johtanut onnettomuus. Hansatien välittömässä läheisyydessä on julkisia palveluita, kuten kouluja, päiväkoti, kirjasto sekä seniorikeskus.

Hansatielle ei voi rakentaa hidastekorotuksia maaperän takia (pehmeikölle rakennetut hidastetöyssyt voivat aiheuttaa tärinää lähikiinteistöihin), joten olemme pyrkineet löytämään muita ratkaisuja ajonopeuksien hillitsemiseen. Katusuunnitelmaluonnoksessa on esitetty kadulle lisättävän keskisaarekkeellisia suojateitä sekä hidastepysäkki. Toimenpiteiden on arvioitu soveltuvan kadulle liikennemäärien perusteella. Tarkoituksena ei ole muuttaa kadun nopeusrajoitusta, mutta katumaisempi ympäristö yleensä vaikuttaa ajokäyttäytymiseen, ja vähentää ylinopeuksia.

Pyrimme vaikuttamaan liikenneturvallisuuteen parantamalla näkemiä Riiantien risteyksessä loiventamalla nykyistä mäkeä. Riiantien risteyksen paikka on määritetty kaavassa, ja sen siirtäminen edellyttäisi kaavamuutosta.

Kaupunkitekniikan keskus voi katusuunnitelmissa suunnitella ja toteuttaa toimenpiteitä ainoastaan kaavassa katu- tai puistoalueeksi merkityillä alueilla. Räävelintien kohdalla olevaa loivaa karretta ei ilman kaavamuutosta ole mahdollista suoristaa niin, että se merkittävästi vaikuttaisi kadun linjaukseen.

Pyöräily ja jalankulku

Hansatie on pyöräilyn tavoiteverkossa välillä Räävelintie – Kauklahdenpyörä merkitty Espoon sisäistä pyöräliikennettä palvelevaksi pääreitiksi. Päääreitti jatkuu Hansatiellä Kehä III:n yli ja itään Isolle Maantielle kohti Espoon keskusta. Tavoiteverkkoa rakennetaan pääasiassa muiden hankkeiden yhteydessä ja erillishankkeina määrärahojen puitteissa.

Välillä Hansakartano - Hansakallio on pyörätie ja jalkakäytävä jouduttu toteuttamaan muuta osuutta kapeampana, sillä leveämmällä mitoituksella kadun maanalaiset rakennekerrokset eivät mahtuisi katualueen puolelle. Kadun rakennekerrokset on toteutettava päällystettyä osuutta leveämpänä, jotta katu ei painu asfaltin reunasta ja aiheuta päällystevaurioilta. Tämä ratkaisu edellyttää tukimuuria.

Kadun eteläreunalle ei ole mahdollista toteuttaa jalkakäytävää tilanpuutteen vuoksi. Kadun eteläpuolella ei myöskään ole rakennuksia, johon kulkuyhteys olisi tarpeellinen.

Suojatiet ja pyöräteiden jatkeet suunnitellaan Espoon kaupungin tyyppipiirustusten mukaisesti.

Selvitämme ylijatketun jalkakäytävän ja pyörätien soveltuvuutta tonttikatujen kohdalle.

Ilmianna |