Kommentoi Lapin hyvinvointialueen palvelusetelisääntökirjan yleisen osan luonnosta 30.3.2025 mennessä.

Puhekupla 14
Keskustelu | Lapin hyvinvointialue
Keskustelu on päättynyt

Perustiedot

Päättynyt: 30.3.2025

Liitteet

Ilmianna

Katso muut kommentit

Tarkennuksia

Käyttäjän profiilikuva

Yleishyödyllinen
30. maaliskuuta 2025 kello 18.05.21

Hyvinvointialue päättää ne sosiaali-ja terveyspalvelut, joiden järjestämisessä se käyttää palveluseteliä, mutta tukipalveluissa nojataan Sosiaalihuoltolakiin (19§). Siis pesuapu/kylvetys voisi edelleen olla palvelusetelillä ostettava palvelu hyvinvointialueen niin päättäessä.

Asiakkaan ja palveluntuottajan välinen sopimus:
Lapha päättää, että palvelusopimus palveluntuottajan ja asiakkaan välillä tehdään palvelusetelin voimassaolon ajaksi (Käytännössä vuodeksi kerrallaan). Kuitenkin asiakas ja palveluntuottaja voivat samassa sopimuksessa sopia lisäpalveluista, joita ei palvelusetelillä korvata. Miten hyvinvointialueella on valta puuttua asiakkaan ja palveluntuottajan välisiin sopimuksiin tai niiden määräaikoihin? Kuitenkin sopimus voi olla voimassa lisäpalveluiden osalta, vaikka palvelusetelisäädöksissä tapahtuu muutoksia. Kuitenkaan asiakaskohtaista sopimusmäärää ei ole järkeä kasvattaa.

Palvelua antavalla henkilöstöllä tulee olla vähintään hyvä suomen kielen taito?
Jos työparityöskentelyä tehdään, riittää että toisella työntekijällä on hyvä toisella ehkä vähemmän hyvä. Siis työnantaja huolehtii, että asiakastilanteessa on vähintään yksi, jolla on hyvä ...

Sopimuksen purku?

Pitääkö sekä palveluntuottajan että asiakkaan ilmoittaa sopimuksen purkamisesta? Jos toinen vain ilmoittaa, sopimusta ei siis pureta.

Palveluntuottaja seuraa jatkuvasti palvelun toteutumista, laatua ja asiakasturvallisuutta (s.28). Siis omalta osaltaan, mutta pitäisi varmaan puuttua myös muiden palveluissa ilmeneviin puutteisiin.

Jos palveluntuottajalla on palveluja yksityistalouksille palvelustelituotannon rinnalla ja lisäksi. Missä menee raja, mitä voi hyvinvointialueelle ilmoittaa asiakkaista/henkilöstöstä yrityksen salassapitosäännösten kärsimättä.

Yleensä hinnantarkistukset yrityksissä tehdään loka-marraskuussa. 31.8. on liian aikainen vaihe.

Kirjausten määräaika? Esimerkiksi toukokuu: Torstai 1.5. pyhä, perjantai työpäivä, ylikirjaustapahtuma pitää olla lauantaina 3.5. PSOPissa: MISSION IMPOSSIBLE! Seuraavan maanantaina 5.5. pitää olla kaikki kirjattuna.

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

Hinnantarkistuksesta kiinnostunut
30. maaliskuuta 2025 kello 23.04.01

Miten Lapha päättää hinnankorotuksista?
Esim vuodelle 2025 osa hinnoista ei noussut lainkaan (avustus, omaishoidon sijaishoito), vaikka varmasti yrittäjät esittivät korotuksia.
Miksi tämä ei käy ilmi aluehallituksen pöytäkirjoista? Siellä havaitaan vain viranhaltijan esitys, ilman tietoa yritysten esittämistä korotuksista. Tämä ei ole läpinäkyvää päätöksentekoa.

Mistä saadaan tietoa korotusten perusteista? Miten varmistetaan, että korotukset ovat kohtuullisia?

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

Sopimuksen purkajat vastuuseen
30. maaliskuuta 2025 kello 23.06.46

Jos jompi kumpi osapuoli aikoo irtisanoa sopimuksen, siitä on ilmoitettava etukäteen
Lapin hyvinvointialueelle. Tällöin järjestetään kokous asiakkaan, palveluntuottajan ja
hyvinvointialueen kesken, jossa tavoitteena on sopia, miten asiakkaan palvelu jat-
kossa järjestetään.

Onko siis niin, että jos asiakas haluaa vaihtaa palveluntuottajaa, hänen pitää ensin olla yhteydessä Laphaan, että hän saa sen tehdä?
Eikö tämä riko esim. avustusasiakkaiden ja sijaishoitoa saavien oikeuksia, kun nyt he voivat ostaa palvelua usealta tuottajalta, ja vaihtaa palveluntuottajaa halutessaan eikä tämä sujuva vaihtaminen enää onnistukaan?

Ilmianna |