Kommentoi Lapin hyvinvointialueen henkilökohtaisen avun palvelukohtaista sääntökirjaluonnosta 30.3.2025 mennessä.

Puhekupla 11
Keskustelu | Lapin hyvinvointialue
Keskustelu on päättynyt

Perustiedot

Päättynyt: 30.3.2025

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Tuottajan oikeus laskuttaa alle 24h perutusta käynnistä

Käyttäjän profiilikuva

Tarja
24. maaliskuuta 2025 kello 18.57.36

Sääntökirjassa mainitaan, että asiakkaan tulee perua tilattu käynti yli 24h palvelun toteutuksesta ja sopia uusi käynti sovitun tilalle. Voiko palvelun tuottaja laskuttaa käynnin, jos peruminen tapahtuu alle 24h?

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

Yleishyödyllinen
30. maaliskuuta 2025 kello 18.29.33

HEI !

Tuossa Omaishoidon tuen vapaan palvelusetelinpalvelun sääntökirjassa sivulla 11 on ihan toimiva malli, jonka voisi ottaa henkilökohtaiseen apuunkin, kun sitä ei ole siihen tarkennettu.

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

Mie
30. maaliskuuta 2025 kello 18.56.27

Yleishyödyllinen kirjoitti:

HEI !

Tuossa Omaishoidon tuen vapaan palvelusetelinpalvelun sääntökirjassa sivulla 11 on ihan toimiva malli, jonka voisi ottaa henkilökohtaiseen apuunkin, kun sitä ei ole siihen tarkennettu.

Minusta esim. Kymenlaakso hva:n tai Pohjois-Savon hva:n sääntökirjojen käytäntö on asiakkaan ja yritysten kannalta järkevämpi kuin tämä nyt ehdotettu, jossa henkikön yhdenvertaisuuden mahdollistava, asiakkaalle normaalisti maksuton palvelu muuttuu asiakkaalle maksulliseksi, jos hän esim. sairastuu tai ei muusta järkevästä syystä pysty ottamaan avustusta vastaan juuri sillä hetkellä.

Nyt Lapha pyrkii siihen, että yritykset ottavat takkiin jo valmiiksi mitättömästä katteesta, kun asiakas sairastuu ja yhtäkkiä työntekijälle on maksettava työstä jota ei voi laskuttaa, koska eihän se ole avustajan vika jos asiakas sairastuu (siis miten mikään ammattimainen palvelu voi maksaa vain 27 €/h??? Yritä saada tuolla hinnalla ostettua mistään markkinoilla olevasta yrityksestä mitään ammattimaista palvelua, siivouksesta ulkoiluapuun, ja katso miten se onnistuu... Tai kuvittele että tuosta hinnasta on maksettava sekä työn tehneen avustajan palkka sivukuluineen, muut yritystoiminnan kulut, esihenkilön palkka ja jonkin peruuntuneen käynnin työntekijän palkka; ei taida riittää kovin pitkälle..)

Ainakin näissä sääntökirjoissa asiakkaiden tai avustajien ei oleteta huijaavan asiallisia peruuntumisia:

Kyme:
Asiakas voi peruuttaa ennalta sovitun avustuskerran ilman veloitusta ilmoittamalla palveluntuottajalle peruutuksesta viimeistään 24 tuntia ennen sovittua avustuskertaa.
Hyvinvointialue ei vastaa peruuntuneista palvelutapahtumista aiheutuvista kustannuksista.
Mikäli asiakas peruu sovitun avustuskäynnin alle 24 tuntia ennen sovittua käyntiä, palveluntuottaja voi laskuttaa käynnin. Jos asiakas peruuttaa sovitut avustuskäynnit kolme (3) kertaa peräkkäin tai toistuvasti, tulee asiasta ilmoittaa vammaispalveluun, jotta
asiakkaan palveluntarvetta voidaan uudelleen arvioida.
Edellä mainitusta poiketen, asiakkaan tulee ilmoittaa yllättävästä tapahtumasta, kuten sairaalahoitoon joutumisesta, johtuvasta avustuskerran peruuntumisesta välittömästi tai heti, kun se on mahdollista. Tällaisissa yllättävissä tapauksissa peruutus astuu voimaan
välittömästi. Palveluntuottaja ei voi laskuttaa hyvinvointialuetta asiakkaan ilmoittamista yllättävistä peruutuksista edellä mainituista tilanteissa, muilta osilta kuin sairaalajakson ensimmäiseltä päivältä peruuntuneelta käynniltä, jos asiakas ei ole vointinsa vuoksi
pystynyt perumaan siihen sovittua avustuskäyntiä.

Pohjois-Savo:
Asiakas voi peruuttaa ennalta sovitun avustuskerran ilmoittamalla palveluntuottajalle peruutuksesta viimeistään 24 tuntia ennen sovittua avustuskertaa. Pohjois-Savon hyvinvointialue ei maksa näistä perutuista tapahtumista. Myöhemmin peruttu tai
peruuttamatta jätetty avustusaika katsotaan kokonaan toteutuneeksi. Tällöin palveluntuottajalla oikeus laskuttaa tilaajaa sovitun peruutetun kerran täysimääräisesti.
Asiakkaan tulee ilmoittaa palveluntuottajalle yllättävästä tapahtumasta, kuten sairaalahoitoon joutumisesta, johtuvasta avustuskerran peruuntumisesta välittömästi tai heti, kun se on mahdollista.

Ilmianna |
Käyttäjän profiilikuva

Epätietoinen
30. maaliskuuta 2025 kello 22.15.34

Laskutus tehdään kirjausten perusteella ja kirjausten perusteella voidaan osoittaa
toteutuneet tapahtumat sekä peruutukset. Palveluntuottaja kirjaa PSOP:iin vain
palvelusetelin arvon ja viranhaltijapäätöksen mukaiset toteutuneet tunnit.

Eli mitä PSOP:iin kuuluu kirjata? Palveluntuottaja kirjaa vain toteutuneet tunnit, joten kuka kirjaa peruutukset?

Ilmianna |