Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.
Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.
Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.
Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:
- Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
- Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
- Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
- Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
- Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.
Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Katualueen leventäminen tulisi toteuttaa poistamalla Armas launiksen katu 12 puoleinen jalkakäytävä
M73
2. toukokuuta 2025 kello 11.06.16
Armas launiksen kadun parannustöitä ei tule toteuttaa suunnitelman mukaan, koska suunnitelman mukainen toteutus poistaisi Armas launiksen katu11 taloista yhteyden jalkakäytäville. Armas launiksen kadun leventäminen tulee toteuttaa poistamalla Armas launiksen katu12 puoleinen jalkakäytävä ja säilyttämällä Armas launiksen katu11 puoleinen jalkakäytävä.
Armas launiksen katu11 yhteyttä jalkakäytävälle ei voi suunnitella vain liikenneympyrään. Jalankulkuyhteys liikenneympyrään ei ole turvallinen huomioiden erityisesti lasten liikenneturvallisuus.
Vaikka suunnitelmaan parannettaisiin lisäämällä liikenneympyrän ympärille jalkakäytävä, jalankulkuyhteyttä ei voi suunnitella suoraan liikenneympyrään, koska edes liikuntakykyiset ihmiset eivät tosiasiallisesti kiertäisi jalan liikenneympyrän kautta. Jalankulku Armas launiksen katu11 rakennuksista tapahtuisi tosiasiallisesti nurmi- ja katualueita pitkin. Liikuntarajoitteisilla ei olisi edes tätä mahdollisuutta.
Suunnitelman tulisi huomioida, että korttelin 51085 korkeuserojen takia ainoa käytännön yhteys jalankulkijoille on nykyinen suora yhteys Armas launiksen kadun jalkakäytävälle, erityisesti talviaikana. Suunnitelman toteuttaminen poistaisi lasten, ikääntyneiden ja muiden liikuntarajoitteisten ainoan jalankulkuyhteyden jalkakäytäville. Tämä on huomioitava myös töiden toteutuksen suunnittelussa.
Ihmisten tosiasiallinen käyttäytyminen huomioiden suunnitelmassa poistettavaksi merkittyä suojatietä ei tule poistaa. Jalankulku Savelpolun suunnasta tulee tapahtumaan jatkossakin tosiasiallisen poistettavaksi merkityn suojatien kohdalta riippumatta siitä, onko suojatie säilytetty. Ihmiset eivät tule kiertämään kääntöympyrän tai suunnitelman rajalle merkityn suojatien kautta.
Suunnittelualuetta tulisi laajentaa siten, että pysäköinnille voitaisiin suunnitella tilaa Savelpolun ja Armas launiksenkadun risteykseen. Tämä olisi tärkeätä, koska alueella tarvitaan täydennysrakentamisen takia lisää pysäköintipaikkoja. Laajentamalla suunnittelualuetta liikenneympyrän alueella olisi myös ko. alueelle mahdollista suunnitella pysäköintimahdollisuuksia.
Armas launiksen kadun pysäköintimahdollisuus tulee joka tapauksessa säilyttää, koska alueella on jo nyt liian vähän pysäköintimahdollisuuksia.
Suunnitelmaa tulisi kuitenkin muuttaa siten, että jalkakäytävä säilyisi Armas launiksen katu11 puoleisella puolella. Autotien leventäminen olisi toteutettavissa poistamalla Armas launiksen katu12 puoleinen jalkakäytävä, jota tällä hetkellä talviaikana käytetään käytännössä osin ajokäytössä. Näin toteutetussa ratkaisussa Armas launiksen katu12 asuntojen yhteys jalkakäytäville säilyisi postipuunmäen kautta.