Voit osallistua keskusteluun joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Kommentit näkyvät kaikille. Kommentoithan luonnoksia asiallisesti. Sopimattomat, muita loukkaavat tai hankkeeseen liittymättömät kommentit poistetaan.
Suunnitelmaluonnokset löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Perustiedot
Päättynyt: 22.6.2025
Asemakeskuksen alueen katu- ja ympäristösuunnitelmat (3/3)
Oulun polkupyöräilijät ry
22. kesäkuuta 2025 kello 22.07.49
Ratakatu
Ratakadun suunnitelma ei ole riittävän hyvä pyöräliikenteelle. Pyöräliikennettä ei ilmeisesti haluta lainkaan kadun länsilaitaan, vaikka pyörällä pitäisi päästä perille asemalle, toimistoihin ja muihin länsilaidan kohteisiin. Jo jalankulun sujuvuuden ja turvallisuuden vuoksi myös länsilaitaan pitäisi pyörällä päästä pyöräliikenteen reittejä pitkin.
Mikäli pyörätietä ei haluta rakentaa Ratakadun molemmin puolin, tulee:
1. itälaidan pyörätieltä rakentaa pyöräliikenteen omat suojateistä erilliset kadunylityspaikat. Suojatiet eivät ole pyöräliikenteen reittejä. Suunnitelman ylityspaikat eivät ole pyöräliikenteelle.
2. länsilaitaan suunnitella pyöräliikenteelle reitit kohteisiin. Muuten pyörällä tullaan ajamaan jalankulun alueilla.
Ratakadun pyörätie on kaventunut suunnitelman edetessä. Kun kyseessä on vilkkaan kadun todennäköisesti nykyisestä vilkastuva pyöräliikenne, etenkin kun huomioidaan rakentuva baanaverkko ja merkittävästi kehittyvä alueen maankäyttö, 2,5-metrinen pyörätie on Ratakadulla täysin riittämätön. Pyörätie on ruuhka-aikaan vaarallinen ja pyöräilijä joutuu ottamaan tilaa jalkakäytävän puolelta. Pääreittitasoisen runsaan liikennemäärän väylän tulisi olla vähintään metrin leveämpi. 2,5 metriä olisi sopiva leveys yksisuuntaiselle pyörätielle.
Yleisesti Ratakatua näytetään suunnitellun autoliikenne edellä. Pysäkkisyvennyksille ja kääntymiskaistoille ei ole muita perusteita kuin autoliikenteen sujuvuus. Joukkoliikennettä pysäkkisyvennykset vain hidastavat. Vaikka autoilijoiden tulee antaa tilaa pysäkiltä lähtevälle bussille, väistäminen autojonon seistessä liikennevaloissa ei aina ole mahdollista. Reunimmaiset ajoradan kaistat tulee ottaa bussikaistoiksi. Säästyvä tila voidaan käyttää katupuille ja jalankulun ja pyöräliikenteen hyväksi.