Voit osallistua keskusteluun joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Kommentit näkyvät kaikille. Kommentoithan luonnoksia asiallisesti. Sopimattomat, muita loukkaavat tai hankkeeseen liittymättömät kommentit poistetaan.
Suunnitelmaluonnokset löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Perustiedot
Päättynyt: 21.9.2025
Merikoskenkatu viihtyisämmäksi
Tuiran toivo
5. syyskuuta 2025 kello 9.47.28
Nykyisellään Merikoskenkatu on suorastaan epäviihtyisä ja vaarallinen autoiluränni melun, pölyn ja autoliikenteen vaarojen takia. Tulevaisuudessa kadun pitäisi olla ihmisten kohtaamispaikka, jonka läpi yhä kuljetaan mutta johon myös pysähdytään - paikka jota alueen asukkaat ja myös yrittäjät voisivat ylpeinä esitellä. Eräs tärkeimmistä asioista on lisätä puiden määrää kadulla, koska se on helppo ja edullinen keino parantaa melkein minkä tahansa paikan viihtyisyyttä.
Luonnoksissa huonoa on pyöräliikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden ongelmat kadun molemmissa päissä, paikoissa joissa pyöräliikenne kohtaa autoliikenteen. Myös vaaranpaikat parkkipaikkojen kohdalla ovat todellisia, etenkin vaihtoehdossa B, jossa autot pakittavat pyöräliikenteen sekaan. Erityisen huolissani olen pyöräilevistä lapsista. Aivan sama ongelma on Pakkahuoneenkadun länsiosassa ja samaa virhettä ollaan tekemässä Isokadulle. Miksi ongelma halutaan monistaa kaikkialle?
Luonnosvaihtoehto A on parempi näistä, koska se on turvallisempi kaikille käyttäjille ja mahdollistaa viihtyisämmän katutilan yritysten eteen. Hyvä että pyöräliikenne saa omat väylät Merikoskenkadulla.
Tuirasta
12. syyskuuta 2025 kello 15.51.19
Olen samaa mieltä suurimmasta osasta yllä olevan kanssa. Merikosken taskut on tällä hetkellä paikka, jota melkeinpä tuiralaisena välttää, sen epämiellyttävyyden vuoksi. Olen myös pari kertaa meinannut jäädä näissä taskun "ränneissä" jalankulkijana auton alle, joten rakenteellisia muutoksia autojen vauhdin hidastamiseen tarvitaan.
Lapset tulee huomioida paremmin suunnitelman kohderyhmänä mm. Tuiran kouluun menevien koululaisten vuoksi. Lisäksi Alppilan bulevardisoitumisen vuoksi saattaa pyöräliikenne hyvinkin ohjautua Merikoskensiltojen suuntaan, jolloin myös lastenkin pyöräilymäärät alueella kasvaa.