Voit osallistua keskusteluun joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Kommentit näkyvät kaikille. Kommentoithan luonnoksia asiallisesti. Sopimattomat, muita loukkaavat tai hankkeeseen liittymättömät kommentit poistetaan.
Suunnitelmaluonnokset löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Perustiedot
Päättynyt: 21.9.2025
Piipahdankohan enää
Piipahtaja
5. syyskuuta 2025 kello 19.12.04
Merikoskenkadun palveluluita säännöllisesti pääsääntöisesti joukkoliikenteellä mutta myös autolla ja pyörällä käyttävänä muutama huomio suunnitelmista.
Ensinnäkin Miksi edes tehdään vaihtoehtoja jos ne ovat käytännössä samanlaisia?
Toiseksi, missä rohkeus? Oulu on pysähtynyt paikalleen uudistuksissa, en ihmettele yhtään, että muuttovoitto sakkaa.
Palvelutaso paranee seuraavista näkökulmista:
-Bussit pääsevät liikkumaan vähän nopeampaa
-Putket on jatkossa vähän helpompi korjata
Joukkoliikenteen käyttäjän näkökulmasta palvelutaso heikkenee merkittävästi:
-Odotustilan määrä vähenee puoleen kahdelle kapealle laiturille
-Säänsuoja ja suoja autoliikenteeltä heikkenee taukorakennuksen purun myötä
-Viimeisetkin ilmaa puhdistavat ja suojaa tuovat puut korvataan metallitolpilla, joissa on näön vuoksi muutama lehti
Esittelymateriaalissa suunnitelmaa ei ole edes arvioitu joukkoliikenteen käyttäjien näkökulmasta!
Autoilijan näkökulmasta palvelutaso heikkenee:
-Parkkipaikkojen määrä vähenee
-Lisää liikennevaloja
Pyöräilijän näkökulmasta palvelutaso pysyy samana:
-Pyöräily säilyy talouskaistoilla peruuttelevien autojen seassa, kuten nykytilanteessa
Liiketilojen asiakkaiden näkökulmasta palvelutaso pysyy samana tai heikkenee:
-Houkuttelevuus pysähtyä alueella bussimatkustajana laskee edellä kuvattujen syiden myötä
-Liiketilojen edustalle ei mahdu oleskelutiloja kuten patioita (tilanne säilyy nykyisenkaltaisena)
-Parkkipaikkojen määrä vähenee, pyöräpysäköintipaikkojen määrä kasvaa vähäisesti
Mielestäni suunnitelmia tulee muuttaa radikaalisti tai jättää hanke toteuttamatta, koska sillä ei saavuteta mitään merkittäviä hyötyjä.
Muutamia ehdotuksia, joilla suunnitelmista saadaan paremmat joukkoliikenteen käyttäjän näkökulmasta. Keskityn tähän näkökulmaan koska se on suunnitelmissa erityisesti unohdettu:
-Molempien bussin odotustilojen taustalle kunnolliset viherkaistat, jotka toimivat myös lumitilana. Tila saadaan poistamalla viherkaista keskeltä. Se on turha, koska ei kukaan siellä kadun keskellä vietä aikaa. Parkit pitkittäin taskuparkkiin ja mahdollisuus toteuttaa kesällä parkletteja, jos yritys niin päättää (Saadaan vehreyttä ja oleskelutilaa). Taskuparkkeja voi sijoittaa sopiviin kohtiin viherkaistoille, jos niistä ei ole varaa nipistää niin paljon. Pyöräilyä voisi harkita talouskaistoilla yksisuuntaisena, jos siitä saa edes hieman lisää tilaa kunnon puille? Harkitkaa talouskaistojen laajentamista pohjoisen nurmikentille, jotta saadaan vihreää sinne missä sillä on merkitystä.
-Koska odotustilat ovat puristuksissa autoliikenteen keskellä, voisi niitä koittaa erottaa paremmin rakenteellisesti kuin rimpuloilla metalliaidoilla. Vähän nykyisen taukotilan tiilirakenteiden tavalla vähemmän peittävästi esim hienoilla puurakenteilla? Ei tulisi tunnetta, että odottaa bussia moottoritien keskikaiteen vieressä. Käykää vaikka päiväajelulla kurkkaamassa Uumajan puurakenteisia bussikatoksia. Koittakaa nyt edes luonnosvaihtoehdoissa rikkoa kangistunee kaavat :)
Piipahtaja
6. syyskuuta 2025 kello 11.00.23
Selvennyksenä vielä pohdintojeni mukainen poikkileikkaus.
Jakakäytävä 3,60 / Erotuskaista 0,75 / Taskuparkeeraus (mahdollisuus parkleteille) 2,50 / Ajorata (yksisuuntainen pyöräliikenne kuten nykytilassa) 3,00 / Viherkaista (puita, pensaita, taskuparkkeja) 4,00 / Bussipysäkki 3,80 / Pysäkkilevike 3,00 / Ajorata 7,00 / Erotuskaista 1,00 / Ajorata 7,00 / Pysäkkilevike 3,00 / Bussipysäkki 3,80 / Viherkaista (puita, pensaita, taskuparkkeja) 4,00 / Ajorata (yksisuuntainen pyöräliikenne kuten nykytilassa) 3,00 / Taskuparkeeraus (mahdollisuus parkleteille) 2,50 / Erotuskaista 0,75 / Jakakäytävä 3,60
En ole liikennesunnittelija niin en tiedä toimiiko oikeasti :D Suunnitelma vain herätti sen verran tunteita että halusin pohtia vaihtoehtoisia malleja kun tärkeä paikka minulle kyseessä.
Piipahtaja
21. syyskuuta 2025 kello 22.54.58
Nimimerkki "turalainen" heitti alempana hyvän idean talouskaistojen muuttamisesta pihakaduiksi. Ehdotan sitä yhdistettäväksi tähän pohtimaani poikkileikkaukseen. Se joustavoittaisi alueen suunnittelua ja parantaisi bussimatkustajien olosuhteita entisestään (Ei tarvita suojateitä talouskaistoilla). Ja olisiko kaksisuuntainen pyöräliikenne silloin jopa mahdollinen? Kannatan myös ehdotusta eteläisimmän suojatien siirtämisestä Koskitien risteykseen. Siellä olisi tilaa myös keskisaarekkeille ilman että tarvittaisiin 2,5 m erotuskaistaa koko matkalle. Keskimmäisen suojatien voisi ratkaista erillisellä saarekkeella, jolloin muualla sitä vihertilaa voisi siirtää ehdotukseni mukaisesti bussipysäkkien taakse.
Urbaania luonnetta talouskaistoille voisi saada ottamalla mallia Hallituskadusta Letkunpuiston kohdalla. Se on mielestäni viihtyisä kohta Oulussa vaikka siinä on vähän kaikkia liikennemuotoja pysäköintiä ja oleskelua sekaisin. Jos sen tunnelman saisi sovitettua kapeampaan tilaan talouskaistoille, saataisiin Merikoskenkadulle viihtyisä kaupunkibulebardi 60-luvun liikennepuiston sijaan.