Voit osallistua keskusteluun joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Kommentit näkyvät kaikille. Kommentoithan luonnoksia asiallisesti. Sopimattomat, muita loukkaavat tai hankkeeseen liittymättömät kommentit poistetaan.
Suunnitelmaluonnokset löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Perustiedot
Päättynyt: 21.9.2025
Kauppakatu-luonne tulee säilyttää, turvata nykyinen määrä pysäköintipaikkoja, säilyttää/lisätä puita, sekä vähentää meluisuutta
tuiralainen
9. syyskuuta 2025 kello 18.26.24
Hyvä, että bussiliikenne siirtyy keskikaistoille, jolloin ahtaus ja bussien jyrinä rakennusten lähellä, sekä bussin vaihto helpottavat. Kaupat ja ravintolat tarvitsevat nykyisen määrän pysäköintipaikkoja, joten viistopysäköinti on syytä säilyttää ja tehdä reunakaistoista pihakadut.
Viihtyisyyden vuoksi on muutenkin parempi, että kävely- ja oleskelualuetta talojen vieressä ei kehystetä autoilla, joiden ovia auottaisiin sekä pyäräilijöiden tielle että kävelyalueelle. Kävelyalueelta saadaan näin isopi etäisyys autoihin ja näkymä mukavammaksi.
Merikoskenkadun keskiajokaistojen leveys riittää, eikä niitä ole syytä levittää. Ajan hyvin usein tästä läpi, enkä koskaan ole kokenut, että kaistat olisivat liian kapeita. Myös keskellä katua olevista köynnöksistä kannattaa luopua ja varata mieluummin bussikatosten vyöhykkeelle tilaa kunnon puille. Ne tuovat katutilaan vihreyttä asuinkarrosten korkeudelle asti. Itse asiassa, jos keskialueen kaistoja ei levitetä ja luovutaan köynnöksistä ajoratojen välissä, voidaan kyllä säilyttää nykyiisä varttuneita lehmuksia. Noin isojen puiden kasvattamiseen menee 30-40 vuotta, ennenkuin katutila olisi edes yhtä vihreä kuin nykyää.
Koskitien kohdalle on tarpeen saada suojatie, kun siinä joka tapauksessa tarvitaan liikennevalot (tai kiertoliittymä, jota yleisötilaisuudessa ehdotettiin). Saataisiin joen suuntainen jatkumo Koskitietä pitkin kulkevalle pyörä- ja jalankulkuliikenteelle. Näin myös Merikoskenkadulla pärjättäisiin Valtatien suojatiellä ja nyt esitettyä etelämmäs sijoittuvalla yhdellä ylityspaikalla, jonka sijainti voidaan valita vapaammin. Keskikaistan ajoneuvoille tulisi sama määrä (3 kpl) liikennevaloja ja suijateitä suunnittelualueelle, kuin nykyään - mutta paremmin sijoitettuina. Näin myös autoilijoilla olisi vähemmän pysähdyksiä valoihin, ja liikennettä ei seisotettaisi turhan monessa pisteessä, vaan saataisiin se sujumaan.
Bussi- ja pyöräkatoksista tulee tehdä yhtenäisiä rakenteita, jotka vaimentavat rengasmelua keskikaistoilla, ja estävät melun ja hälytysajoneuvojen äänen leviämistä asuintaloihin. Tämä palvelee myös bussien käyttäjiä tässä Oulun bussiliikenteen tärkeässä hubissa.
Aino
11. syyskuuta 2025 kello 7.26.05
Reunakaistojen muuttaminen pihakaduksi on kiva idea. Toisiko se myös vapautta pysäköintipaikkojen, viherelementtien tai esimerkiksi terassien sijoitteluun bussipysäkkien ja liiketilojen ympäristössä. Tällöin myöskään erillisiä suojateitä jalkakäytäviltä bussipysäkeille ei tarvittaisi ja jalankulku alueella on vapaampaa. Pihakatu pitäisi mielestäni toteuttaa yhtenäisellä kiveyksellä samaan tasoon, jolloin auton ratissa tulisi tunne, että on saapunut tärkeälle kävelyalueelle, myös esteettömyys paranisi.
Pyöräliikenne voisi pihakadulla olla kaksisuuntaista, koska Merikoskenkatu on tärkeä kohde, muttei niin tärkeä läpikulkuväylä. Nopea läpikulkuliikenne voidaan ohjata tuirantielle muuttamalla se pyöräkaduksi. Samaa mieltä myös katosten rakenteellisuudesta, on tärkeää pyrkiä estämään melun kulkeutuminen jalankulkuympäristöihin. Ne toisivat paikalle myös sen vaatimaa arvokkuutta. Voisiko purettavan taukorakennuksen tiiliä kierrättää uusiin rakenteisiin?
Tuirasta
12. syyskuuta 2025 kello 15.38.17
Pihakatu voisi olla yksi pohdittava vaihtoehto, kunhan se ei houkuttele autoja ajamaan pihakatua pitkin keskikaistojen kolmien liikennevalojen sijaan. Uusissa suunnitelmissa A ja B kaksisuuntainen pyöräily molemmin puolin Merikosken katua oli mahdollistettu.
Tuirasta
12. syyskuuta 2025 kello 15.43.58
Molemmissa vaihtoehdoissa on pyritty säilyttämään kuitenkin hyvä määrä pysäköintipaikkoja ja mielestäni parkkipaikkojen määrään ei tule lukkiutua, jos voidaan saavuttaa viihtyisämpää kävely-ympäristöä, mikä tutkimustenkin mukaan lisää tyypillisesti yritysten liikevaihtoa. Lisäksi osa nykyisistäkin kahden tunnin kiekkopaikoista voitaisiin muuttaa 30 min tai 60 min kiekkopaikoiksi, jolloin pienempikin paikkamäärä riittäisi autoilevalle asiakaskunnalle.