Kirjaudu sisään tai rekisteröidy käyttääksesi toimintoa.

Kommentoi luonnosta!

Puhekupla 33
Keskustelu | Oulun kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Voit osallistua keskusteluun joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Kommentit näkyvät kaikille. Kommentoithan luonnoksia asiallisesti. Sopimattomat, muita loukkaavat tai hankkeeseen liittymättömät kommentit poistetaan.

Suunnitelmaluonnokset löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.

Perustiedot

Päättynyt: 21.9.2025

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Rohkeita ehdotuksia kevyt liikenne huomioiden

Käyttäjän profiilikuva

n:s tuiralainen
19. syyskuuta 2025 kello 20.28.27

Hyvä, että Marikoskenkadun suunnittelu on käynnistetty. Toivottavasti seuraavassa suunnitteluvaiheessa esitetään rohkeasti erilaisia vaihtoehtoja, joista saadaan oikeasti keskustelua aikaan. Lopulliseen vaihtoehtoon voi sitten katsoa kompromisseja tarpeen mukaan.

Vaikka Merikoskenkatu onkin nykytilanteessa puhtaasti ajoväylänä melko toimiva, se ei ole tippaakaan viihtyisä. Bussipysäkkien siirto yhdelle pitkälle pysäkille kuulostaa hyvältä ajatukselta. Nykytilanteessa saa kytätä kummalle kaistalle keskuistaan vievä bussi tulee aiemmin ja sitten tarvittaessa rynnätä pysäkiltä toiselle. Pysäkeille olisi hyvä saada mahdutettua katokset - vaikka sitten tarvittaessa päistä auki olevat, jos tila ei muuten riitä tai lumen luominen käy hankalaksi.

Myös pyöräilyn olosuhteiden selkiyttäminen on tarpeen. Nykyinen systeemi, jossa pohjoiseen saa ajaa vain kadun itäpuolta ja etelään vain kadun länsipuolta aiheuttaa sen, että kadulla ja jalkakäytävillä ajetaan kuin villissä lännessä. Se ei ole turvallista.

Jatkosuunnittelussa toivoisin huomioitavan seuraavat asiat:
- Koskitien ja Merikoskenkadun risteys tarvitsee jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden itä-länsi-suuntaisen ylityspaikan. Usein on tarve päästä jatkamaan Koskitien vartta suoraan, mutta se ei ole nykytilanteessa mahdollista. Tämä on ihan oikeasti tärkeää.
- Merikoskenkatu tarvitsee talorivien välille jotain ääntä vaimentavaa tai pehmentävää, esimerkiksi hieman runsaammin kasvillisuutta tai ääntä absorboivaa pintaa. Tila on hälyisä, eikä tilannetta kannata ainakaan pahentaa nykyisestä. Toivottavasti ihan koko katualuetta ei vedetä asfaltilla.
- Merikoskenkadulla on runsaasti yrityksiä, joille bussiliikenne ja pysäköintipaikat ovat selkeä etu. Pyöräpysäköinti on puuttunut kokonaan, joskin jalkakäytävä on saanut toimia pyöräparkkipaikkana. Toivon, että pysäköintiä säilytetään riittävän paljon kadun varrella, jotta liikkeissä vierailu yksityisautollakin on jatkossa yhä mahdollista. Jos pysäköintipaikkoja poistuu runsaasti, on niille syytä osoittaa tilaa muualta Merikoskenkadun läheisyydestä.
- Tien alla kulkevat vesiputket tulee kaivaa nykyistä syvemmälle tai muuten estää vuotojen pääsy rakennusten kellareihin. Lisäksi putket kannattaa sijoittaa niin, etteivät ne vaurioidu herkästi (routa, puun juuret, maan painuminen, mitä näitä mahdollisia syitä nyt on...) ja että niiden korjaaminen olisi mahdollisimman helppoa. Se parin vuoden takainen putkivuotoshow (jonka seurauksena katu taidettiin avata puolenkymmentä kertaa) oli ihan riittävän paha.

Ilmianna |