Kommentoi luonnosta!

Puhekupla 33
Keskustelu | Oulun kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Voit osallistua keskusteluun joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Kommentit näkyvät kaikille. Kommentoithan luonnoksia asiallisesti. Sopimattomat, muita loukkaavat tai hankkeeseen liittymättömät kommentit poistetaan.

Suunnitelmaluonnokset löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.

Perustiedot

Päättynyt: 21.9.2025

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

LUKUISET ERI TARPEET JA TAVOITTEET YHTEENSOVITTAVA SUUNNITELMA MERIKOSKENKADULLE

Käyttäjän profiilikuva

arkkitehtisuunnittelijan yhteenveto
21. syyskuuta 2025 kello 21.56.38

Kiitos ensinnäkin Oulun kaupungille, että jo näin suunnittelun alkuvaiheen luonnoksista järjestettiin Merikoskenkadun liikkeenharjoittajille ja myös asukkaille omat erilliset esittely- ja keskustelutilaisuudet sekä alustavien vaihtoehtojen kommentointimahdollisuus jo ennen virallisen luonnosvaiheen nähtävillepanoa.
Tässä alkuvaiheessa on nyt erinomainen mahdollisuus vielä yhteensovittavaan suunnitteluun.
Merikoskenkatu on toisaalta tärkeä Oulun keskustan pohjoinen vilkas sisääntuoväylä joukkoliikenteelle, ja muullekin autoliikenteelle suoraan Pohjantieltä Kemintietä myöten.
Merikoskenkatu on myös yksi tärkeä pyöräilyn pääväylistä pohjoisesta Merikoskenkadun siltojen kautta keskustaan.
Merikoskenkatu on Tuiran tärkein ja Oulusaa vielä elävänä säilynyt kivijalkaliike-asuinkatu, jossa kaikki liiketilat ovat nyt käytössä, johtuen hyvistä maksuttomista aikarajoitetuista asiakaspysäköintimahdollisuuksista. Tätä on syytä kunnioittaa, kun ydinkeskustassa liiketiloja ammottaa autioina, johtuen kaupungin toimista katupysäköinnin väjhentämiseksi.
Tarkastelen kuulemisissa esitettyjen mielipiteiden pohjalta ja tässä kommenttiosiossa kaikki mielipiteet lukeneena, ja nyt ammattisuunnittelijan silmin polkupyöräilijänä, joka ajaa ajoittain myös autolla etäämmälle. Välillä käytän myös bussia keskustaan. Joten tunnen kaikkien näiden kulkumuotojen asettamat vaatimukset, jotka nyt pitää suunnittelussa tasapainoisesti yhteensovittaa, viihtyisyyttä ja turvallisuutta unohtamatta.

MERIKOSKENKATU ON SYMMETRINEN ARKKITEHTOONINEN PORTTI OULUUN
Merikoskenkadun kaava silloisen Huvilatien paikalle suunniteltiin Oulun Pohjoiseksi portiksi, jossa Valtatien kulmassa on aluksi etäimpänä kadusta olevat 8-kerroksiset asuin- liiketalot pohjoispään porttina Merikoskenkadulle. Nämä tornitalot ovat noin 77 metrin päässä toisistaan symmetrisesti sujhteessa Merikoskenkadun keskilinjaan.
Tätä seuraavat 7-kerroksisten yhteen rakennettujen asuin-liiketalojen noin 114 metrin pituiset muurit molemmin puolin katua, symmetrisesti samalla noin 28 metrin etäisyydellä kadun keskiviivasta. Talojen välimatka katusuunnitelmaluonnoskartasta mitattuna on siis noin 56 metriä. Koskitien kulmauksessa on taas 8-kerroksisten asuin-liiketalotornitalojen pari, joiden välimatka toisistaan on noin 43 metriä, jälleen tiukasti symmetrisesti keskiviivan suhteen.
Talot siis vaiheittain kaventavat katutilaa, antaen autoilijalle tiedon, että on aika hiljentää ajonopeutta. Katu linja-autopysäkkeineen, puuriveineen ja asiakaspysäköinti-sivukaistoineen on suunniteltu tämän portti- ja symmetriaperiaatteen mukaisesti.
ESITYS JATKOSUUNNITTELUUN
Vaiheessa 1 siirretään nykyisten pysäköintikaistiojen linja-autoliikenne keskikaistojen pysäkkikaistoille, ja seuraraan, pitääkö pysäkkikaistoja jatkaa. Eteläisin suojatie siirretään Koskitien risteyksen pohjoispuolelle. Tämä vapauttaa tilaa linja-autopysäkkikaistojen mahdollisesti tarpeelliseksi jatkamiseksi. Pohjoispuolen puurivit säilytetään näin.
Vinopys. säilytetään

Ilmianna |