Kommentoi luonnosta!

Puhekupla 33
Keskustelu | Oulun kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Voit osallistua keskusteluun joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Kommentit näkyvät kaikille. Kommentoithan luonnoksia asiallisesti. Sopimattomat, muita loukkaavat tai hankkeeseen liittymättömät kommentit poistetaan.

Suunnitelmaluonnokset löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.

Perustiedot

Päättynyt: 21.9.2025

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Kevyt liikenne ja joukkoliikenne vaativat paremmat puitteet

Käyttäjän profiilikuva

yksityisautoilija Koskikeskuksesta
21. syyskuuta 2025 kello 23.03.12

Talouskaistat tulee rajoittaa yksinomaan pyöräilyn ja jalankulun käyttöön. Moottoriajoneuvolla ajo talouskaistoilla tulee estää tehokkaasti ohjattavilla pollareilla tai muilla ajoesteillä. Tämä parantaa olennaisesti liikenneturvallisuutta. Talouskaistojen varaaminen kevyelle liikenteelle mahdollistaa myös niiden kaventamisen, jolloin joukkoliikenteen käyttäjien odotustiloja voidaan laajentaa ja lisätä katoksia ja sääsuojia. Samoin viheraluetta/lumitilaa voidaan lisätä.

Mikäli huoltoliikenne moottoriajoneuvoilla on talouskaistoilla välttämätöntä, tulee se rajoittaa esimerkiksi muutamalle arkiaamun tunnille ja estää moottoriajoneuvoliikenne talouskaistoilla muina aikoina tehokkaasti ohjattavilla pollareilla tai muilla ajoesteillä.

Toissijaisesti, mikäli talouskaistoja ei rajoiteta yksinomaan pyöräilyn ja jalankulun käyttöön, pysäköintipaikkoja talouskaistoilla tulee olennaisesti vähentää nähtävillä olevissa suunnitelmaluonnoksissa esitetystä. Erityisesti VE A:ssa esitetty autopaikkamäärä on aivan käsittämättömän paljon ylimitoitettu kadun autopaikkatarpeeseen nähden! Tilannetta, jossa kaikki yli 40 paikkaa olisivat käytössä, ei tule käytännössä koskaan. Ainoatakaan viistopysäköintipaikkaa alueelle ei missään nimessä tule rakentaa jo pelkästään liikenneturvallisuussyistä. Tiettyjen pysäköintipaikkojen varaamista yksinomaan huoltoliikenteelle tulee välttää, jotta pysäköintialueet pysyvät jatkuvasti tehokkaassa käytössä eivätkä seiso tyhjillään. Autopaikkamäärän vähentäminen mahdollistaa sekin joukkoliikenteen käyttäjien odotustilojen laajentamisen, lisätilan katoksille ja sääsuojille sekä viheralueiden/lumitilan lisäämisen.

Joukkoliikenteen sujuvuutta ja joukkoliikenteen käyttäjien olosuhteita ei ole suunnitelmassa huomioitu riittävästi. Esimerkiksi mahdollisuus joukkoliikennekaistojen jatkamisesta pohjoiseen ulottumaan Valtatien pohjoispuolelle on syytä tarkastella huolellisesti. Samoin joukkoliikennepysäkkien ja vaihtomatkustajien puitteet ja infra tulee huomioida seuraavissa suunnitteluvaiheissa paremmin.

Ilmianna |