Kommentoi luonnosta!

Puhekupla 33
Keskustelu | Oulun kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Voit osallistua keskusteluun joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Kommentit näkyvät kaikille. Kommentoithan luonnoksia asiallisesti. Sopimattomat, muita loukkaavat tai hankkeeseen liittymättömät kommentit poistetaan.

Suunnitelmaluonnokset löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.

Perustiedot

Päättynyt: 21.9.2025

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

LUKUISAT ERI TARPEET JA TAVOITTEET YHTEENSOVITTAVA SUUNNITELMA MERIKOSKENKADULLE

Käyttäjän profiilikuva

Arkkitehtisuunnittelijan yhteenveto, lisätietoja
21. syyskuuta 2025 kello 23.05.08

YKSITYISKOHTAISEMPI ESITYS JATKOSUUNNITTELUUN

Seurasin liikenteen sujumista ja pysäköintiä useina päivinä eri kellonaikoina, ja mietin ratkaisuehdotusta paikan päällä. Jututin useitaliikkeenharjoittajia, jotka kaikki pitivät nykyisiä vinopysäköintipaikkoja ja etenkin autopaikkojen lukuisuutta välttämättömänä, jotta liike pärjää.
Nykysuunnitelmaluonnoksessa oli esitetty keskimmäisten ajokaistojen leveydeksi 3,5 m, samoin pysäkkilevikkeen leveydeksi 3,5 m. Mittasin pitkällä rullamitalla nykyisten ajokaistojen todellisiksi leveyksiksi 3,3 m ja pysäkkilevikkeen leveydeksi 3 m. Pysäkkien leveys on 3,1 m. Keskikaistojen autoliikenne ja linja-autojen pysähtyminen pysäkeille sujuu nykyisillä ajonopeuksilla hyvin. Näiden kaistojen leventäminen lisäisi vain ajonopeuksia ja söisi turhaan tilaa linja-autopysäkeiltä, pyöräliikenteeltä ja jalankululta, mitä suunnittelussa pidetään tärkeänä tavoitteena vihreän lisäämisen ohella.
Vinopysäköintikaistat ottavat nykyisin poikkisuunnassa tilaa 5 metriä, sivukaistojen ajoradat 6 metriä. Jalkakäytävät talojen edustoilla ovat 3,8 m leveitä, josta liikkeiden avoimet ovet, portaat ja mainoskyltit syövät noin metrin. Jäljelle jäävällä alle 3m jalkakäytäväosuudella kiitävät bussia odottavien seassa pyöräilijät ja etenkin voltti-kuskit holtittomasti. Varsinainen liikenneonelma on siis jalkakäytävien sekamelska.
Sekavat liikennemerkit aiheuttavat omat vaaratilanteensa.

EHDOTUS
Aluksi kielletään kokonaan pyöräily jalkakäytävillä osoittamalla ne selkeästi molemmissa päissä liikennemerkeillä vain jalankulkijoille. Tämä heti!
Samalla siirretään linja-autoliikenne keskikaistoille, ja tehdään suojatie Koskitien liittymän pohjoispuolelle liikennevaloliittymään. Seurataan, riittääkö keskikaistojen nykypysäkkipituus, vai pitääkö niitä jatkaa. Jos pitää, niin poistetaan keskikaistat ylittävä suojatie ja jatketaan linja-autolaitureita etelään. Arviolta 4-5 peräkkäispysäkkiä riittää, seurantani mukaan.

MELUN TORJUNTAAN JA ODOTTAJIEN SUOJAKSI PYSÄKKIKATOKSET TAKASEININEEN
Pitkille linja-autopysäkkilaitureille tehdään koko pituudelta melua vaimentavat lasiseinäiset koko laiturin levyiset ja syvyiset katokset, joiden keskikaistoja kohti ylöspäin vinojen kattojen alapinnoille tehdään melusiepparikennostot ja päälle poronjäkäläpinta imemään sadevettä ja imemään melua. Katoksen perälle pitkä istumapenkki, joiden poikkisuuntaan valomainokset tuulensuojiksi katoksissa istujille.
Umpinainen takaseinä lasia estämään melua pääsemästä sivukaistoille, joista tehdään viihtyisät pihakadut vinopysäköinteineen. Kokopituinen äänenvaimennin-pysäköinytikatos rajaa asuntoihin tulevan nyt kohtuuttoman liikennemelun säädösten rajoihin. Vinopysäköintikaista jaetaan noin 8-10 paikan jaksoiksi, joiden väleihin isot puut tekemään pihakaduille vihreää ja tuulensuojaakin.
Vinopysäköinnin ajokaistaksi riittää 5 metriä, jolloin pysäkkilaiturien leveyddeksi saadaan 4 metriä. Pysäkkikatoksiin mahtuu silloin myös polkupyörien pysäköinnit katoksien päätyosiin.

Ilmianna |