Tervetuloa kommentoimaan selvitystä mahdollisuuksista toteuttaa kansallinen yhtenäinen kielikoulutus sosiaali- ja terveydenhuollossa 31.10.-21.11.2025.
Selvityksen tavoitteena oli saada kuva suomen ja ruotsin kielikoulutuksen järjestämisestä muuta kuin suomen tai ruotsin kieltä äidinkielenään puhuville sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille sekä tehdä ehdotuksia kielikoulutuksen kehittämiseksi. Tarkastelussa oli kielikoulutuskokonaisuus lähtömaasta työelämään saakka.
Toivomme kommenttejanne erityisesti:
Mahdolliset korjaukset ja täydennykset: tausta ja nykytila (luvut 1-6)
Näkemykset suosituksiin (luku 7, kustannukset ja rahoitus)
Suositus 1: Alkeistason kielitaidon hankkiminen
Suositus 2: Lääkärien ja sairaanhoitajien laillistamiskoulutuksen tai lähihoitajakoulutuksen pääsyvaatimusten mukaisen kielitaidon hankkiminen
Suositus 3: Laillistamisprosessin tai lähihoitajakoulutuksen aikainen kielikoulutus
Suositus 4: Kielen opiskelu työelämässä ammattioikeuden saavuttamisen jälkeen
Suositus 5: Ammatillisen kielitaidon arviointi ja testaaminen (suositus vastaa muiden Pohjoismaiden tilannetta)
7.2 Kielikoulutuksen kustannukset ja rahoitus
Kielitaito lähihoitajilla
Tarja
4. marraskuuta 2025 kello 10.47.26
Pitäisi ehdottomasti olla tietty kielitaito ennen kuin lähihoitajan opinnot aloitetaan . Mielestäni kielitaito pitäisi olla Suomessa testattu yhteisillä kielitaitotesteillä ja sen pitäisi olla vähintään tasoa A2. Ennen kuin lähihoitajaksi valmistuu kielitaidon pitäisi parantua tasolle B1 , Eli minusta Valviran pitäisi vaatia rekisteröitymisen yhteydessä edellyttää virallista kielitaitotestiä lähihoitajilta ja muilta terveydenhuollon ammattilaisilta. Tämä on erittäin suuri asiakasturvallisuustekijä. Kielen opiskelua voisi sitten jatkaa valmistumisen jälkeen esim murteiden yms osalta.
Lähihoitajatutkinto on terveydenhuollon perustutkinto, ja puhumisen lisäksi hoitajan pitää ymmärtää kuulemaansa, osata lukea, ymmärtää lukemaansa, tulkita ohjeita ja osata myös kirjata sekä dokumentoida., tehdä hoitosuunnitelmia yhdessä asiakkaan ja hänen verkostonsa kanssa, toimia etälääkärikäynneillä asiakkaan ja lääkärin kanssa, pystyä kommunikoimaan puhelimessa jne.