Tervetuloa kommentoimaan selvitystä mahdollisuuksista toteuttaa kansallinen yhtenäinen kielikoulutus sosiaali- ja terveydenhuollossa 31.10.-21.11.2025.
Selvityksen tavoitteena oli saada kuva suomen ja ruotsin kielikoulutuksen järjestämisestä muuta kuin suomen tai ruotsin kieltä äidinkielenään puhuville sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille sekä tehdä ehdotuksia kielikoulutuksen kehittämiseksi. Tarkastelussa oli kielikoulutuskokonaisuus lähtömaasta työelämään saakka.
Toivomme kommenttejanne erityisesti:
Mahdolliset korjaukset ja täydennykset: tausta ja nykytila (luvut 1-6)
Näkemykset suosituksiin (luku 7, kustannukset ja rahoitus)
Suositus 1: Alkeistason kielitaidon hankkiminen
Suositus 2: Lääkärien ja sairaanhoitajien laillistamiskoulutuksen tai lähihoitajakoulutuksen pääsyvaatimusten mukaisen kielitaidon hankkiminen
Suositus 3: Laillistamisprosessin tai lähihoitajakoulutuksen aikainen kielikoulutus
Suositus 4: Kielen opiskelu työelämässä ammattioikeuden saavuttamisen jälkeen
Suositus 5: Ammatillisen kielitaidon arviointi ja testaaminen (suositus vastaa muiden Pohjoismaiden tilannetta)
7.2 Kielikoulutuksen kustannukset ja rahoitus
Suomen Kansanopistoyhdistyksen kommentti selvitysluonnokseen sosiaali- ja terveydenhuollon yhtenäisestä kielikoulutuksesta
Anni Henricson
18. marraskuuta 2025 kello 11.56.26
Suomen Kansanopistoyhdistys kannattaa terveydenhuollon ammattihenkilöille suunnatun suomen ja ruotsin kielikoulutuksen kansallista kehittämistä ja laadukkaan kielikoulutuksen saavutettavuuden varmistamista sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten koulutuspolun ja työuran eri vaiheissa. Kansanopistot kokeneina ja osaavina kielikoulutuksen järjestäjinä tulee ottaa mukaan edistämään näitä tavoitteita.
Suomessa on 74 kansanopiston koko maan kattava verkosto: kaikki järjestävät vapaan sivistystyön koulutusta, niistä 33 järjestää ammatillista koulutusta, 23 aikuisten perusopetusta, 5 lukiokoulutusta. Kansanopistoista 11 on ruotsinkielisiä ja loput suomenkielisiä. Kansanopistot tarjoavat kieli- ja kotoutumiskoulutusta monilla alueilla, joilla ei ole muita koulutuspalveluja maahanmuuttaneille.
Kansanopistojen pitkäkestoisissa vapaan sivistystyön opinnoissa opiskelevista maahanmuuttaneille suunnatuissa koulutuksissa opiskelee vuosittain noin 7500 opiskelijaa, joista kotoutumissuunnitelman mukaisessa koulutuksessa noin 3800. Kansanopistojen järjestämässä aikuisten perusopetuksessa opiskelee noin 2000 opiskelijaa/vuosi.
Kansanopistojen kieli- ja kotoutumiskoulutuksen vahvuuksia ovat joustava, turvallinen ja yksilöllinen oppimisympäristö, jossa opiskelijoiden kielitaito vahvistuu nopeasti ja jossa korostuu arjen vuorovaikutustilanteissa tarvittavan kielen oppiminen. Opistojen yhteisöllisyys ja henkilökohtainen tuki lisäävät hyvinvointia, rohkeutta käyttää kieltä ja kiinnittymistä suomalaiseen yhteiskuntaan. Opistojen ketteryys mahdollistaa koulutuksen räätälöimisen eri kohderyhmien, kuten sote-alan ammattilaisten, tarpeisiin.
Kansanopistoilla on hyvät mahdollisuudet vastata selvityksessä esiin nousseisiin osaamistarpeisiin tarjoamalla laadukasta ja yhdenmukaista alkeis- ja perustason kielikoulutusta, joka perustuu vuorovaikutteiseen, lähiopetuspainotteiseen oppimiseen ja pienryhmien tuomaan yksilölliseen tukeen. Ne voivat toimia vahvoina kumppaneina integroiduissa koulutusmalleissa, joissa S2-opetus kytkeytyy työelämän ja erityisesti sosiaali- ja terveysalan ammattikonteksteihin, sekä osallistua kansallisten mallien kehittämiseen ja pilotointiin. Kansanopistojen vahva henkilökohtainen ohjaus, tavoitteiden seuranta ja kyky rakentaa työpaikkalähtöisiä, ammatillista sanastoa vahvistavia koulutusratkaisuja tekevät niistä luontevan ja vaikuttavan kumppanin kansallisen kielikoulutuksen kehittämiseen.
Kansanopistot voivat olla monella tavalla mukana tässä kehittämistyössä. Opistojen tehtävät ja rooli kansallisen yhtenäisen kielikoulutuksen toteuttamisesta sosiaali- ja terveysalalla voisi selkiytyä yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.
kehittämispäällikkö Anni Henricson
Suomen Kansanopistoyhdistys - Finlands Folkhögskolförening ry