Ei käyttöoikeutta.
Ei käyttöoikeutta.
Ei käyttöoikeutta.

Selvitys mahdollisuuksista toteuttaa kansallinen yhtenäinen kielikoulutus sosiaali- ja terveydenhuollossa

Puhekupla 67
Keskustelu | Sosiaali- ja terveysministeriö
Keskustelu on päättynyt

Tervetuloa kommentoimaan selvitystä mahdollisuuksista toteuttaa kansallinen yhtenäinen kielikoulutus sosiaali- ja terveydenhuollossa 31.10.-21.11.2025.

Selvityksen tavoitteena oli saada kuva suomen ja ruotsin kielikoulutuksen järjestämisestä muuta kuin suomen tai ruotsin kieltä äidinkielenään puhuville sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille sekä tehdä ehdotuksia kielikoulutuksen kehittämiseksi. Tarkastelussa oli kielikoulutuskokonaisuus lähtömaasta työelämään saakka.

Toivomme kommenttejanne erityisesti:
Mahdolliset korjaukset ja täydennykset: tausta ja nykytila (luvut 1-6)
Näkemykset suosituksiin (luku 7, kustannukset ja rahoitus)
Suositus 1: Alkeistason kielitaidon hankkiminen
Suositus 2: Lääkärien ja sairaanhoitajien laillistamiskoulutuksen tai lähihoitajakoulutuksen pääsyvaatimusten mukaisen kielitaidon hankkiminen
Suositus 3: Laillistamisprosessin tai lähihoitajakoulutuksen aikainen kielikoulutus
Suositus 4: Kielen opiskelu työelämässä ammattioikeuden saavuttamisen jälkeen
Suositus 5: Ammatillisen kielitaidon arviointi ja testaaminen (suositus vastaa muiden Pohjoismaiden tilannetta)
7.2 Kielikoulutuksen kustannukset ja rahoitus

Perustiedot

Päättynyt: 21.11.2025

Liitteet

Ilmianna

Katso muut kommentit

Kommentointipyyntö/ Yhtenäinen kansallinen kielikoulutus, OPH-7189-2025

Käyttäjän profiilikuva

Opetushallitus
20. marraskuuta 2025 kello 12.53.30

Opetushallitus on toimittanut 20.11.2025 STM:n kirjaamoon lausuntonsa. Ohessa lausunnosta vain otteita. Pyydetään huomioimaan koko lausunto, joka ei kommenttikenttään mahdu.

Opetushallitus suhtautuu myönteisesti kielikoulutuksen kehittämiseen. Monikielisyys nähdään vahvuutena, jonka hyödyntäminen edellyttää sekä resursseja että selkeitä linjauksia. Tehdyssä selvityksessä todettiin myös, että muun muassa oppijoiden kielivarantoa on tärkeää tunnistaa ja hyödyntää. Tärkeätä on myös, että tutkinnon suorittaneen kielitaito on työelämän ja tutkinnon perusteen edellyttämällä tasolla.

Opetushallitus on perehtynyt selvityksessä annettuihin suosituksiin ja kannattaa kielikoulutuksen kehittämistä, jotta ammatilliseen koulutukseen tulevilla olisi tarvittava peruskielitaito ja opintojen aikana opiskelijalla on mahdollisuus keskittyä tutkinnon perusteiden mukaiseen osaamisen hankkimiseen. On myös olennaista, että ammatillista koulutusta koskevan lain mukaisesti opiskelija saa palautetta osaamisensa kehittymisestä.

Opetushallitus näkee tärkeänä, että suositusten mukaisesti kielen kehittymisen tukeminen on osa kaikkea ammatillisessa koulutuksessa tapahtuvaa toimintaa ja korostaa koko opetus- ja ohjaushenkilöstön roolia
kielen kehittymisen tukijana.

Ilmianna |