1. Mihin tarvitsemme virkamiesosaamista ja demokraattista politiikkajärjestelmäämme, jos tarjoamme vaikutuskanavia ohi päätöksenteon ja osaamisen?
2. Avointa hallintoa rummutetaan hyvin ohuesti hallinnon sisällä. Ihan sama jakaa kovalla rahalla ostettua stressipalloa kansalaisille, jos me virkamiehet puuhastelemme edelleen omiamme, kun kukaan ei kerro asiasta meille. Väitän, että suurin mainonta ja ohjaus tarvitaan hallinnon sisälle. Ensin tulee kuitenkin määritellä realistinen ja toimiva tavoite. Tämä edellyttää myös riskien pohtimista ja niiden torppaamista.
3. Havaintojen mukaan valtavirta pysyy asioissa aina hiljaa. Avoimen hallinnon perään hinkuessa on suuri riski sille, että töiden fokus vääristyy, kun alamme palvella koviten huutavaa. On realistinen riski, että äänekkäin pääsee näillä eväin vaikuttamaan päätöksentekoon, lähes banaanimaiden korruptiota vastaavalla tavalla.
4. Kysytäänkö kuudesluokkalaiselta aamulla; haluaako hän lähteä kouluun, tai haluavatko he opiskella matematiikkaa tai äidinkieltä? Ei, koska he eivät vielä hahmota mihin ihmeeseen niitä taitoja tullaan edes tarvitsemaan. Onko aiheellista pohtia, miksi sitten kysymme lasten mielipidettä vielä vaikeammissa asioissa?
5. Raportti on yhdentekevä. Kyllä - materiaalia on jaettu, kokoonnuttu on, jne. - vaan onko krääsän jakamisella saatu jotain aikaan, tavoitettu jotain?
6. Johtopäätökset olivat ympäripyöreät. "Aikajänne ja jatkuvuuden turvaaminen" - ?
Olisi kiva tietää, mistä avoimessa hallinnossa on edes kysymys?
Citizen Kane
6. syyskuuta 2016 kello 13.29.25
1. Mihin tarvitsemme virkamiesosaamista ja demokraattista politiikkajärjestelmäämme, jos tarjoamme vaikutuskanavia ohi päätöksenteon ja osaamisen?
2. Avointa hallintoa rummutetaan hyvin ohuesti hallinnon sisällä. Ihan sama jakaa kovalla rahalla ostettua stressipalloa kansalaisille, jos me virkamiehet puuhastelemme edelleen omiamme, kun kukaan ei kerro asiasta meille. Väitän, että suurin mainonta ja ohjaus tarvitaan hallinnon sisälle. Ensin tulee kuitenkin määritellä realistinen ja toimiva tavoite. Tämä edellyttää myös riskien pohtimista ja niiden torppaamista.
3. Havaintojen mukaan valtavirta pysyy asioissa aina hiljaa. Avoimen hallinnon perään hinkuessa on suuri riski sille, että töiden fokus vääristyy, kun alamme palvella koviten huutavaa. On realistinen riski, että äänekkäin pääsee näillä eväin vaikuttamaan päätöksentekoon, lähes banaanimaiden korruptiota vastaavalla tavalla.
4. Kysytäänkö kuudesluokkalaiselta aamulla; haluaako hän lähteä kouluun, tai haluavatko he opiskella matematiikkaa tai äidinkieltä? Ei, koska he eivät vielä hahmota mihin ihmeeseen niitä taitoja tullaan edes tarvitsemaan. Onko aiheellista pohtia, miksi sitten kysymme lasten mielipidettä vielä vaikeammissa asioissa?
5. Raportti on yhdentekevä. Kyllä - materiaalia on jaettu, kokoonnuttu on, jne. - vaan onko krääsän jakamisella saatu jotain aikaan, tavoitettu jotain?
6. Johtopäätökset olivat ympäripyöreät. "Aikajänne ja jatkuvuuden turvaaminen" - ?