Tulevassa hankkeessa kehitetään pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksessa, kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävää lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämistä, lisätään yhteisöllisyyttä ja parannetaan koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palveluja psykologi- ja kuraattoripalveluja.
Yhteisöllisen opiskeluhuollon tavoitteena on vahvistaa lasten, nuorten ja perheiden olemassa olevia voimavaroja, auttaa heitä löytämään omat vahvuutensa ja tarjota jokaiselle kokemus siitä, että hän kuuluu osaksi yhteisöä ja porukkaa. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi kiusaamisen ehkäisyä ja tehokkaita puuttumiskäytäntöjä ja auttamista luomaan hyviä kaverisuhteita ja ryhmähenkeä. Samalla annetaan vanhemmille vinkkejä lasten ja nuorten kasvatukseen ja yhdessä heidän kanssaan mietitään, minkälaista apua lapsi tai nuori kaipaisi. Tärkeää on myös lisätä lasten ja nuorten hyvinvointia tukevaa vapaa-ajan toimintaa ja parantaa mahdollisuuksia tasapuoliseen harrastamiseen. Tässä on tarkoitus hyödyntää koulun ja oppilaitosten resursseja (esim. tiloja.)
Yksilökohtaisella opiskeluhuollolla tarkoitetaan koulu-/opiskeluterveydenhuollon palveluja sekä psykologi- ja kuraattoripalveluja. Näitä on tarkoitus kehittää niin, että ne voisivat jatkossa entistä paremmin tarjota lapsille ja nuorille peruspalveluja myös fyysisen ja psyykkisen terveyden pulmissa. Eri ammattilaisten yhteistyötä parannetaan, jotta varhaiskasvatuksessa, kouluissa ja oppilaitoksissa voidaan paremmin vastata erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten sekä heidän perheidensä tarpeisiin. Tarvittaessa yhteistyöhön kutsutaan mukaan perhekeskuksen, erikoissairaanhoidon ja lastensuojelun työntekijöitä. Tässä panostetaan erityisesti siihen, että ongelmiin puututaan mahdollisimman pian ennen kuin ne kärjistyvät.
Kehitettäviä asioita ja kehittämisen tavoitteita on kuvattu tarkemmin täällä.
Mitä ajatuksia nämä sinussa herättävät? Mitä kannattaisi ottaa huomioon näiden asioiden kehittämisessä? Mitä edistää ja lisätä; mitä puolestaan varoa ja vähentää?
Nuori, mitä sinun mielestäsi koulussa pitäisi tehdä, että siellä olisi mukava olla? Mitä pitäisi tehdä esimerkiksi silloin, jos koulussa on kusaamista? Entä minkälaista apua ja mihin asioihin haluaisit kouluterveydenhoitajalta, psykologilta tai kuraattorilta?
Opiskeluterveydenhuollosta
Terkkari
5. lokakuuta 2016 kello 13.43.22
Opiskeluterveydenhuollossa resurssit ovat selvästi alle suositusten, niin terveydenhoitajien kuin lääkäreidenkin osalta. Tämä johtaa siihen, ettei yksilöllistä ja tarpeen mukaista palvelua voida kaikille antaa.
Mikäli halutaan että opiskeluterveydenhuolto tekee oikeasti vaikuttavaa ja opiskelijalähtöistä työtä, resurssit on saatava vastaamaan nykytilannetta. Vastaanottotyö on vain osa opiskeluterveydenhuollon työtä - aikaa kuluu myös selvityksiin, terveellisen opiskeluympäristön turvaamiseen, opiskeluhuoltoryhmiin, yhteistyöhön eri viranomaisten ja järjestöjen kanssa, koulutuksiin, kokouksiin jne. Mittaamalla pelkkiä asiakasmääriä saadaan selville vain pieni osa totuutta opiskeluterveydenhuollon työstä ja sen vaikuttavuudesta. Ennaltaehkäisevän terveydenhuollon vaikuttavuutta ei pystytä mittaamaan käyntimääristä, vaan opiskelijoiden ja opiskeluyhteisön tyytyväisyyttä, terveyttä, tottumuksia ja opiskelukuntoa seuraamalla.