Tulevassa hankkeessa kehitetään pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksessa, kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävää lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämistä, lisätään yhteisöllisyyttä ja parannetaan koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palveluja psykologi- ja kuraattoripalveluja.
Yhteisöllisen opiskeluhuollon tavoitteena on vahvistaa lasten, nuorten ja perheiden olemassa olevia voimavaroja, auttaa heitä löytämään omat vahvuutensa ja tarjota jokaiselle kokemus siitä, että hän kuuluu osaksi yhteisöä ja porukkaa. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi kiusaamisen ehkäisyä ja tehokkaita puuttumiskäytäntöjä ja auttamista luomaan hyviä kaverisuhteita ja ryhmähenkeä. Samalla annetaan vanhemmille vinkkejä lasten ja nuorten kasvatukseen ja yhdessä heidän kanssaan mietitään, minkälaista apua lapsi tai nuori kaipaisi. Tärkeää on myös lisätä lasten ja nuorten hyvinvointia tukevaa vapaa-ajan toimintaa ja parantaa mahdollisuuksia tasapuoliseen harrastamiseen. Tässä on tarkoitus hyödyntää koulun ja oppilaitosten resursseja (esim. tiloja.)
Yksilökohtaisella opiskeluhuollolla tarkoitetaan koulu-/opiskeluterveydenhuollon palveluja sekä psykologi- ja kuraattoripalveluja. Näitä on tarkoitus kehittää niin, että ne voisivat jatkossa entistä paremmin tarjota lapsille ja nuorille peruspalveluja myös fyysisen ja psyykkisen terveyden pulmissa. Eri ammattilaisten yhteistyötä parannetaan, jotta varhaiskasvatuksessa, kouluissa ja oppilaitoksissa voidaan paremmin vastata erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten sekä heidän perheidensä tarpeisiin. Tarvittaessa yhteistyöhön kutsutaan mukaan perhekeskuksen, erikoissairaanhoidon ja lastensuojelun työntekijöitä. Tässä panostetaan erityisesti siihen, että ongelmiin puututaan mahdollisimman pian ennen kuin ne kärjistyvät.
Kehitettäviä asioita ja kehittämisen tavoitteita on kuvattu tarkemmin täällä.
Mitä ajatuksia nämä sinussa herättävät? Mitä kannattaisi ottaa huomioon näiden asioiden kehittämisessä? Mitä edistää ja lisätä; mitä puolestaan varoa ja vähentää?
Nuori, mitä sinun mielestäsi koulussa pitäisi tehdä, että siellä olisi mukava olla? Mitä pitäisi tehdä esimerkiksi silloin, jos koulussa on kusaamista? Entä minkälaista apua ja mihin asioihin haluaisit kouluterveydenhoitajalta, psykologilta tai kuraattorilta?
OHR-palautetta ja kehitettävää
Terkat
5. lokakuuta 2016 kello 15.11.12
- Opettajille rohkeutta ottaa asioita/huolta puheeksi OHR-ryhmän kanssa. Nimettömästi voi konsultoida. Jäävätkö opettajat vaille tukea? Eivätkö tiedä miten asioita voi tuoda OHR:n käsittelyyn? (kiusaamiset, yksinäiset, muu huoli)
- Yhteistyössä on voimaa, riittävän laajat tapaamiset lasten/nuorten asioiden käsittelyssä. Ei niin, että asiakas käy erikseen th:lla, kuraattorilla, psykologilla jne. Tietosuoja on vahva, emme saa kertoa omista asiakkaistamme muille. Miten tätä voitaisiin helpottaa?
- Vanhemmat olettavat, että esim. terveydenhoitaja informoi kouluja vakavista allergioista, lasten mahdollisesti hoitoa vaativista sairauksista (dm, epilepsia) automaattisesti koululle. Tietosuojan vuoksi näin ei voida toimia automaattisesti. Luvalla kylläkin. Miten tärkeä informaatio kulkee koulussa tarvittaville tahoille. Kenelle kaikille tulisi asioista informoida.
- Vanhemmuuden tukemiseen (murrosikäiset) tarvitaan lisää keinoja. Muistutetaan vanhempia pysähtymään ja kuuntelemaan nuoriaan. (Tapahtumat koululla OHR:n toimijoiden yhteistyössä? Myös sähköiset keinot käyttöön. Luokkakohtaiset vanhempainillat, jossa myös nuoret mukana.)
- Aikaa enemmän niille, jotka sitä tarvitsevat (resursseja enemmän kaikille OHR-toimijoille )
-Opettajille koulutusta huolen puheeksiotosta/ kohtaamisesta, opettajien oltava ensikontaktissa kotiin, kun jostakin oppilaasta huolta ja jonka asiat haluaa tuoda OHR-henkilöiden käsittelyyn. Tässä on suuri kynnys ottaa yhteys kotiin. Näkyy työssämme, kontaktin ottoa pyritään siirtämään th:lle ja kuraattorille.
- Haluaisimme hoitaa oppilaat kouluilla kokonaisvaltaisemmin. Ei ohjata muualle, vaan järjestetään yhteistyökumppanit paikalle. Pois poislähettämisen kulttuurista.
- OHR-ryhmän jäsenillä kaikilla on oltava hyvät työtilat, jotta palveluita voidaan keskittää kouluille.