Ei käyttöoikeutta.

Vinkkejä hyvinvoinnin tukemiseen ja opiskeluhuoltoon varhaiskasvatuksessa, kouluissa ja oppilaitoksissa

Puhekupla 17
Keskustelu | Socca - Pääkaupunkiseudun sosiaalialan osaamiskeskus
Keskustelu on päättynyt

Tulevassa hankkeessa kehitetään pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksessa, kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävää lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämistä, lisätään yhteisöllisyyttä ja parannetaan koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palveluja psykologi- ja kuraattoripalveluja.
 

Yhteisöllisen opiskeluhuollon tavoitteena on vahvistaa lasten, nuorten ja perheiden olemassa olevia voimavaroja, auttaa heitä löytämään omat vahvuutensa ja tarjota jokaiselle kokemus siitä, että hän kuuluu osaksi yhteisöä ja porukkaa. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi kiusaamisen ehkäisyä ja tehokkaita puuttumiskäytäntöjä ja auttamista luomaan hyviä kaverisuhteita ja ryhmähenkeä. Samalla annetaan vanhemmille vinkkejä lasten ja nuorten kasvatukseen ja yhdessä heidän kanssaan mietitään, minkälaista apua lapsi tai nuori kaipaisi. Tärkeää on myös lisätä lasten ja nuorten hyvinvointia tukevaa vapaa-ajan toimintaa ja parantaa mahdollisuuksia tasapuoliseen harrastamiseen. Tässä on tarkoitus hyödyntää koulun ja oppilaitosten resursseja (esim. tiloja.)

Yksilökohtaisella opiskeluhuollolla tarkoitetaan koulu-/opiskeluterveydenhuollon palveluja sekä psykologi- ja kuraattoripalveluja. Näitä on tarkoitus kehittää niin, että ne voisivat jatkossa entistä paremmin tarjota lapsille ja nuorille peruspalveluja myös fyysisen ja psyykkisen terveyden pulmissa. Eri ammattilaisten yhteistyötä parannetaan, jotta varhaiskasvatuksessa, kouluissa ja oppilaitoksissa voidaan paremmin vastata erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten sekä heidän perheidensä tarpeisiin. Tarvittaessa yhteistyöhön kutsutaan mukaan perhekeskuksen, erikoissairaanhoidon ja lastensuojelun työntekijöitä. Tässä panostetaan erityisesti siihen, että ongelmiin puututaan mahdollisimman pian ennen kuin ne kärjistyvät.

Kehitettäviä asioita ja kehittämisen tavoitteita on kuvattu tarkemmin täällä.

Mitä ajatuksia nämä sinussa herättävät? Mitä kannattaisi ottaa huomioon näiden asioiden kehittämisessä? Mitä edistää ja lisätä; mitä puolestaan varoa ja vähentää?

Nuori, mitä sinun mielestäsi koulussa pitäisi tehdä, että siellä olisi mukava olla? Mitä pitäisi tehdä esimerkiksi silloin, jos koulussa on kusaamista? Entä minkälaista apua ja mihin asioihin haluaisit kouluterveydenhoitajalta, psykologilta tai kuraattorilta? 


Perustiedot

Päättynyt: 10.10.2016

Liitteet

Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Matala kynnys ja hyvä tavoitettavuus

Käyttäjän profiilikuva

ihan tavallisten koululaisten (11 ja 14v) äiti
6. lokakuuta 2016 kello 11.19.33

Lasten ja nuorten kynnystä mennä puhumaan isoista ja pienistä asioista parantaisi jos jokaisena koulupäivänä olisi varmasti joku oppilashuollon aikuinen paikalla ja vastaanotolle pääsisi kun on asiaa. Minusta parhaiten toimisi jos terkkari olisi aina koululla ja tavattavissa kun asiaa ilmenee. Asia voisi olla akuutti sairaus tai tapaturma, mutta terkkarille voisi puhua myös mieltä painavista asioista. Terkkari sitten kosultoisi muita ammattilaisia (kuraattori, koulupsykologi) jotka voisi olla harvemmin tai vain erikseen sovittaessa koululla paikalla. Ei lapset/nuoret osaa erotella kuraattorin/psykologin/terkkarin vastuualueita, ja nyt kun nämä ammattilaiset päivystävät vain silloin tällöin koululla kukaan heistä ei ole tuttu eikä luottamuksellista kontaktia pääse syntymään.
Lisäksi perheiden arjen sujumista helpottaisi jos kouluterkkari voisi tehdä ensiarvion esim. rasitusvammasta tms vaivasta ja antaa arvion pitääkö hakeutua lääkärille.
Kouluterkkarista voisi tulla tärkeä tukihenkilö koko perheelle jos "asiakassuhde" kestäisi koko ala-/yläkoulun ajan ja alkaisi yhteisellä alkukartoituksella 1. /7. luokalla (vrt. neuvolasuhde parhaimmillaan).

Ilmianna |