Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Ei kai sensuuria
Putleriko asialla
23. tammikuuta 2017 kello 11.32.59
Minun kirjoittamani viesti katosi kuin tuhka tuleen, no yritetäänpäs uudelleen. Niistä n. 8mrd jotka nykyisin kerätään polttoaine-, auto ja ajoneuvoveroilla, n. 6mrd menee sellaisiin palveluihin joihin ei VIELÄ kerätä verotuloja. todennäköisesti jos nämäkin 6mrd menee yhtiöittämisestä hyötyvien operaattoreiden ja muiden omistajien kukkaroihin. niin pitääköhän näihin palveluihin kerätä jostain muusta rahaa. nouseekohan joku muu verotus vai olisiko niin että jatkossa voidaan nämä palvelut hoitaa ilmaiseksi?