Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Vero pois saman tien.
Hermanni
23. tammikuuta 2017 kello 11.52.17
Vero pitäisi poistaa ja mieluiten saman tien eli 24.1.2017 alkaen. Selvitys ja päätöksenteon venyminen vaikuttaa autokauppaan muuten kohtuuttomasti. Tätä on kaikki odottaneet myös autokauppa, joten ihmettelen kyllä tätä itkemistä. Polttoaineveroa pitäisi laskea sillä se syö liikaa suomen kilpailukykyä. Merkitys on paljon suurempi kuin 6 min työajan lisäys, sitä ei hallitus taida ymmärtää. Suomi kuljettaa kuitenkin kumipyörillä.
Kukaan ei ole hävinnyt yhtään mitään, koska vaihtoautossakin on ollut veroa, joten vaikutus tulee olemaan paljon pienempi kuin veron määrä. VÄLIRAHA ratkaisee ei veron määrä. Ja kyllä itse vaihdan myös autoa 3-4 vuoden välein!!