Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
en ole valmis maksamaan senttiäkään enäö
jani korte
23. tammikuuta 2017 kello 12.06.54
Ei en maksa enää yhtään lisää autoilusta mikä on pakollista työn takia ennemmin lopetan työnteon kokonaan kuin rupean ostamaan uutta autoa tahi maksamaan tiemaksuja!!!! Meillä on varsin toimiva järjestelmä jo nyt polttoainevero kuka käyttää se maksaa. Kyllä nykyisellä veromäärällä liki 8 mjd saadaan tiet kuntoon kunhan opitte käyttämään veron siihen mihin sitä kerätäänkin!!! Sähköautoille voitte kehittää näitä km maksu höpötyksiänne!!