Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Köyhiä kiusataan
Autoilija
23. tammikuuta 2017 kello 12.13.46
Laskurin mukaan kustannukset nousee miun kohalla 1000€ en ole valmis maksamaan todellakaan. Otetaan eduskunnalta taksikortit, valtion bensat ja autot pois. Siinä säästyy urakalla rahaa. Valtio ei saa maksas turvapaikan hakijoille autoja ja kortteja. Maksakoon ITE niinkuin alkuperäiskansakin. Taas säästyy rahaa. Eduskunta ja hallitus on näköjään edustamassa itseään eivät kansaa! Hävetkää!