Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Osallistun jo
Isolohko
23. tammikuuta 2017 kello 12.30.16
Kyllä kaikki maksavat jo nyt mitä enemmän kuluttavat. Suhteessa eniten maksavat harrasteautoilijat, jotka ajavat pari tuhatta km:ä vuodessa. Käyttömaksut ja iso kulutus ja ylläpito itsessään on kallista- mutta tämä on hinta harrastuksestani. Esim. ruotsissa vanhat autot ovat kulttuuriesineitä, suomessa vain valtion lypsylehmiä.
Veikkaan että "kamelin selkä" katkeaa ensivuonna monelta jos tiemaksut tulevat. Lisää itsemurhia, syrjäytymistä ja tuloerojen kasvua.
Tätä päättäjät ilmeisesti haluavat?