Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
En todellakaan maksa.
Tebbis
23. tammikuuta 2017 kello 12.37.06
Autoilu on jo nyt naurettavan kallista. Alle keskipalkan saavan on pakko ajaa sellaisella kulkuneuvolla kun sattuu saamaan, uutta ei voi ostaa ilman elintason nostoa. Polttoaineiden, autoilun verotusta on radikaalisti laskettava kauttaaltaan, muuten jää makaroonit kauppaan. Ministeri toisensa jälkeen manaa ostovoiman perään ja kuitenkin tehdään tälläisiä suunnitelmia jotka sitä entisestään laskee. Liikkuminen autolla on suurimmalle osalle töissä käyviä pakollimen asia ja Ministeri Bernerin malilla siitä tulee tuhansille lähes mahdotonta.
Samalla isketään tuhansille autoharrastajille, kuin ilkeyttään, harrastukselle stoppi. Jos vanhan auton maksut nousevat satoja euroja ja sitä käytetään ehkä kuukauden tai kaksi vuodessa, ei siinä ole enää mitään mieltä. Miksi ministeri Berner haluaa ehdoin tahdoin eriarvoistaa kaikki? Eikö elämän, työssäkäynnin ja harrastamisen mahdollisuus kuulukkaan kaikille?