Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Julkinen liikenne.
Työssä kayvä perheenisä.
23. tammikuuta 2017 kello 12.45.22
Ennen kuin autoilun kustannuksia nostetaan, pitäisi julkinen liikenne saada kaikkien ulottuville. Asun vain 20 km päässä Seinäjoesta, eikä minulla siltikään ole työmatkojen tekoon muuta mahdollisuutta kuin oma auto. Kulkisin mielelläni linja-autolla, mutta minkäs teet kun ei bussit kulje. Toimiva julkinen liikenne vähentäisi päästöjä eivätkä tiet joutuisi niin kovalle rasitukselle kuin nyt.