Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Eläkeläinen autoilija
@MAIBBI
23. tammikuuta 2017 kello 12.45.46
Nyt kun eläkeläiset on laitettu leipäjonoon, tuskin monella on enää varaa pitää autoa. Mutta entäs sitten liikkumisrajoitteiset invaliidit?
Auto on meille se henkireikä, millä voi liikkua. Kalliiksi tulee, jos vielä on diisseliauto, on jo nykyisin tosi kallista. On auto-diisseli-käyttö ja polttoainevero.
Eikö millään ole enää mitään rajaa. Tuskin se rikkaita hetkauttaa ja päättäjiä, valtiohan heidän matkansa kustantaa.
En hyväksy moisia maksuja. Tietullit vielä menisi mutta ei tämä suunnitelma.